Olle Linge
Snigel
Jag har inte sagt att man inte ska planera. Jag har bara sagt att man ska planera så att man snabbt och smidigt kan flytta om saker så att faktiskt passar situationen och gör spelet intressant."jag tror att det blir bättre och lättare om du helt enkelt skippar det där med att hålla reda på hur snabbt bagarens häst är och vilka tider tjuven besöker krogen"
Det beror på, planerar man inget kan man glömma mycket..
Som sagt sade jag inte att man ska improvisera fram allt.Det är olika från spelledare till spelledare, men jag kan hålla med om att det kan bli lättare (i vissa fall) med att improvisera fram allt.
Rollspel för mig handlar om att uppleva intressanta saker (som spelare) och att skapa (som spelledare), grovt sett. För att jämför med film: det händer alltid spännande saker som inte är sannolika (polisen tar tjuven på bar gärnning, mannen råkar se sin fru otrogen etc.). Poängen är att det är just sådana saker som gör handlingen intressant."Om du gör på det andra sättet är det inte speciellt troligt att de "råkar" träffa på bagaren och tjuven samtidigt. "
Det ska det inte vara heller... hur troligt är det att du träffar på en dömd brottsling och hans kumpan?
Slutsats: tveka inte att ge fan i sannolikhet om det gör spelandet mer intressant.