Nekromanti Stads erfarenheter sökes

Olle Linge

Snigel
"jag tror att det blir bättre och lättare om du helt enkelt skippar det där med att hålla reda på hur snabbt bagarens häst är och vilka tider tjuven besöker krogen"

Det beror på, planerar man inget kan man glömma mycket..
Jag har inte sagt att man inte ska planera. Jag har bara sagt att man ska planera så att man snabbt och smidigt kan flytta om saker så att faktiskt passar situationen och gör spelet intressant.

Det är olika från spelledare till spelledare, men jag kan hålla med om att det kan bli lättare (i vissa fall) med att improvisera fram allt.
Som sagt sade jag inte att man ska improvisera fram allt.

"Om du gör på det andra sättet är det inte speciellt troligt att de "råkar" träffa på bagaren och tjuven samtidigt. "

Det ska det inte vara heller... hur troligt är det att du träffar på en dömd brottsling och hans kumpan?
Rollspel för mig handlar om att uppleva intressanta saker (som spelare) och att skapa (som spelledare), grovt sett. För att jämför med film: det händer alltid spännande saker som inte är sannolika (polisen tar tjuven på bar gärnning, mannen råkar se sin fru otrogen etc.). Poängen är att det är just sådana saker som gör handlingen intressant.

Slutsats: tveka inte att ge fan i sannolikhet om det gör spelandet mer intressant. :gremgrin:

Balderk

Swashbuckler
Re: Näe

Fast påå makarforumet gör man väl rollspel och inte äventyr, väl? andra ikanande trådar har nog hamnat här, men jag vet ju inte hur det ser u på makarforumet eftersom jag besökt det ett antal gånger som kan räknas på mina fingrar.

MVH
Balderk

Troberg

Sinister eater
Fler tips

Om möjligt i undersökande scenarios, lägg inte för mycket tidspress på spelarna. Ge dem tid att nosa runt och rota i ledtrådarna, att följa upp sådant de tror är intressant och att komma på korkade planer (det sista är min specialitet, gärna med underliga kodnamn på planerna).

Se också till att allt de undersöker ger något resultat, även om det inte är relevant. Börjar de snoka hos grannarna så får de reda på att grannarna har en arg hund, bjuder på goda kakor och att någon stjäl deras äpplen. Går de till den lokala handlaren för att ta reda på vad en misstänkt handlat så blandar handlaren ihop personerna, ger dem fel beskrivning och övertalar dem att köpa något. Den lilla flickan som snokar runt på gatar letar efter sin kattunge Missan som tycker om mjölk och garnnystan och undrar om spelarna sett den. Alkisen på parkbänken försöker höra vad de är ute efter och ljuger ihop en passande historia om de bjuder på en pilsner. Och så vidare.

No dead ends, alla ledtrådar ska leda till fler möjligheter, mer information. Precis som på riktigt.

Har du inget planerat så improvisera. Låna glatt personligheter från bekanta, TV-personligheter, personer från filmer och böcker. Tänk dig in i deras sits och ge information som de kan råka ha. Fall inte i fällan att bara ge information om du har något att säga. All information är bra information ur spelsynpunkt, även den dåliga.

neowyn

Swordsman
Re: Fler tips

Tack många bra tipps även i detta inlägg.
Jag gillar speciellt alkisen som ljuger för en öl!
Någon tidspress kommer inte att råda mer än att ju längre det dröjer desto större är sanolikheten att boven får reda på att de letar efter honom.
Jag planerar att överösa dem med information som jag fick tipps om tidigare.