Nekromanti Stadsbaserad intrig kampanj på Athas

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänkte på intrig kampanjer där spelarna är fria agenter och arbetar med, mot och för olika factioner i en stad. Kampanjen kan involvera kriminella gäng, adelsfamiljer, hemliga polisen, handelshus och karaktärernas egna draman.

Skulle inte Dak Sun vara den perfekta settingen för det här? Myllrande städer med mystiska guda konungar, korrupt adel, slaveri, faror i öknen, smuggling, gäng, handelsfamiljer, gömda magiker och en atmosfär där alla ser efter sig själva.

Jag funderade på hur man skulle lägga upp det. Vilken statsstat ska man ha det i? Nibenay med sin hemliga polis och kvinnliga templars? Raam som är på gränsen till kollaps? Tyr, den fria staden?

Vilka grupper ska man fokusera på? Och vem ska karaktärerna vara? Någon borde ju spela en arthesian bard men de andra kan vara allt från förskjutna adelssöner med psionisk träning till förymda gladiatorer.

Vad tycker ni? Har det potential?

God45

#PrayersForBahakan
Det första jag tänker göra är att öka befolkningen i staden jag väljer att köra. Dark Sun städerna har bara mellan 20 till 40 tusen invånare vilket jag känner är för litet. Så 250 tusen invånare i vilken stad jag nu bestämer mig för att köra i.

Med det sagt kommer jag nog välja Nibenay. Den väldigt avlägsna skuggkungen kommer leda till att den lokala Sorcerer King:ens närvaro inte dominerar kampanjen med sin blotta närvaro. Samtidigt är hans Templars väldigt aktiva och en klar maktfaktor, speciellt som de är de enda som släpps in i den förbjudna staden där all politik och allt styrande sker från. En spelare skulle till och med kunna spela en templar och använda gruppen som agenter i de interna intrigerna i utbyte mot beskyd och tjänster.

Jag vill nog ha fler små gäng en få stora. Några alviska gäng som ibland sammarbetar mot de andra rasernas gäng. En Halfling hit-man för ett av gängen som alla är rädda för, men inget halfling gäng i sig. Det blir nog för brutalt annars.

Vatten är ju alltid en faktor och i Nibenay är det adeln som äger alla källorna som inte kontrolleras av Templars. Så oavsett vem man är måste man ha kontakt med adeln, adeln behöver naturligtvis ha ljusskygga saker fixade så där kan man säkert sätta upp avtal om arbete mot vatten.

Sedan har vi smuggling från Gulgh som borde kunna ge upphov till en del äventyr. Särskilt om The veiled alliance använder den smugglings vägen.

God45

#PrayersForBahakan
Grupper och skuggmakter:

Jag tänker sno biten från Svavelvinter där varje grupp har en skuggmakt som är personen som representerar gruppen, det gör de här uppskrivningarna mycket lättare. Termen skuggmakt passar också bra ihop med Nibenay och dess skuggkung.

Handen: Den interna hemliga polisen bestående av templars. Organisationen spionerar på och "försvinner" individer med rebelliska tankar. De är också intresserade av andra aktiviteter som kan störa ordningen i staden, specielt Magiker. Organisationen är ganska full med telepater men har även andra psion. Resten av organisationen är rouges, de föredrar att falla tillbaks på militan för fighter muskler.

Skuggmakt för handen: Chedira är en skicklig templar och mäktig telepat i 75 års åldern. Hon är en av de utvalda favoriterna hos skuggkungen vilket även ger henne en hel del politisk makt. Chediras största problem är yngre templars som vill ta över hennes plats i hierarkin och att de är beredda att sabotera hennes arbete för att få henne att se dålig ut och försvaga hennes position. Hennes åldrande är ner saktat av skuggkungen själv och hon kommer alltså lämna sin position pga ålder.

Knivtänderna: Är ett brutalt gäng som mest sysslar med utpressning och beskyddarverksamhet. Har också ett gäng brutala torpeder ledda av halflingen Garak.

Skuggmakten för Knivtänderna är: Gotana är Knivtändernas gudmoder och ledare. Hon är ganska ung, i den tidiga 30 års åldern och är en ex-gladiator. Hon har för vana att brutalt avrätta förrädare med sina bara händer men är i övrigt ganska rättvis.

Fler kommer :gremsmile:

Eksem

Champion
Jag tänkte föreslå Nibenay just för templargrejjen, så det låter helrätt i mina öron.

God45

#PrayersForBahakan
Hus laial: Ett adelshus fokuserat på försäljningen av vatten, ofta kallade vattenbaronerna. Tungt beväpnade och ofta brutala i sina affärer. De flesta på står att det är lika säkert att göra affärer med huset som att ställ sig vid Silt havets kant och skrika förolämpningar riktade mot drakens mamma. Men är man törstig nog gör man vad man måste.

Skuggmakt: Reela, matriark och ledare för hus Iaial är en bister och otrevlig kvinna i 40 års åldern. Är i hemlighet en mäktig Defiler som alltid är på jakt efter mer magisk makt i form av formler och föremål.

Bard gillet: Bard gillet är samtidigt ett underhållar gille och ett lönnmördar gille. Något alla vet men ingen vågar säga. Gillet tillhandahåller allt från musiker till manligakonkubiner till stadens elit bestående av adel och Templars. Eftersom det enligt stadens seder är det extremt oartigt att inte ta emot gåvor ger många adelsfamiljer varandra betalda uppträden av Bard gillet i gåvor. Mottagaren måste då ta emot barden i sitt hem trots vetskapen att denna kan vara en lönnmördare.

Bard gillets skuggmakt är: Aver, en Bard pensionerad från aktiva uppdrag men som nu styr och organiserar gillet. Han är i 60 års åldern och har ett ansikte som måste ha varit vackert innan tiden gjorde sin åverkan på honom. Aver är antagligen den enda manliga skuggmakten i kampanjen och han håller kvar den positionen trots Nibenays samhällsstruktur med hjälp av en vilja av järn.

Hmmm... vilket system skulle vara bäst för det här. Vi har de tre D&D systemen som stödjer Dark Sun: 2ed, 3.X och 4ed. Men Dark Sun är inte jättebundet till D&D reglerna och Svavelvinter hade varit perfekt för det här och lätt att moda. Vad tror ni?

God45

#PrayersForBahakan
Eksem said:
Jag tänkte föreslå Nibenay just för templargrejjen, så det låter helrätt i mina öron.
Nibenay har helt klart de coolaste templarsen :gremsmile: I och med att skuggkungen inte är aktiv så är de också den absolut mäktigaste faktorn i samhället vilket gör att man kan ha med dem mycket i den faktiska kampanjen.

God45

#PrayersForBahakan
Uppdrag:

Bärnstens klotet:
Handen vet att ett av gängen i staden, Traxerna, leds av en defiler. Defilern har alla medlemmar i gängets själar i ett bärnstens klot så att hon kan döda dem på avstånd om de åker fast och blir förhörda. Chedira vill att ni låtsas försöka gå med i gänget och stjäl klotet från ledaren innan initieringen. Hon kommer belöna er rikligt för era mödor. (Chedira vill använda klotet till att jaga ner alla medlemmar av gänget med hjälp av magi eller psionics. Hon tänker sedan hota dem till att jobba för henne eller dö. På så sätt kommer handen få insikt till hela den kriminella världen och kan sedan slå ut alla gängen systematiskt. Defilern som leder gänget är i hemlighet Reela, matriark och ledare för hus Iaial. The Veiled aliance vet om att en defiler är aktiv i staden och styr Traxerna, de har därför backat Knivtänderna i deras konflikt med Traxerna. Avslöjas gängen avslöjas därför både The Veiled Alliance och Reela, något de båda grupperna kommer göra allt för att stoppa.)

Badet:
En ung adelskvinna från hus Aler skrek under ett bråk om mark rättigheter att hon skulle låta dränka sin rival från hus Iaial i kank (athas gris/kor) skit. Den där marken är intressant för knivtänderna så Gotana vill nu att ni dränker adelskvinnan (Pera) i en tank full av kank skit så att det ser ut som hus Aler är ansvariga. Det resulterande kaoset kommer göra så att Knivtänderna kan fortsätta sin verksamhet i området.

Dubbel agenten:
En person kontaktar er och påstår sig vara en medlem av The Veiled alliance. Hon (Andromea) har hört att ni skulle kunna hjälpa henne fly staden och ta sig till den närbelägna staden Gulgh. Hon säger att hon är jagad av en mäktig defiler vars namn eller utseende hon inte känner till ( Detta är Reela, matriark och ledare för hus Iaial) och att hon stulit en artifakt från denna som hon måste få ut ur staden Om gruppen accepterar uppdraget följer en farofylld resa genom öknen medan legosoldater och svagare defilers jagar dem. Om de vänder sig till sina kontakter hos myndigheterna får de reda på att kvinnan är en agent från Handen som jobbar undercover hos The Veiled alliance. De vill gärna att ni gör som Andromea ber er så att defilersen lockas ut och hennes täckmantel inte röjs hos The Veiled alliance. Om gruppen inte frågar någon nått utan mördar Andromea för artifakten än nu plötsligt Handen, The Veiled alliance och en mäktig defiler ute efter dem.

God45

#PrayersForBahakan
The Veiled aliance:

Kommer inte skrivas upp här. De är inte egentligen en grupp, de har ingen ledare och de jobbar nästan alltid i små grupper. Så du kan ha med folk som påstår att de är med i slöjorna och som kanske till och med är det men de kommer inte arbeta tillsammans. Så de kan användas men de är inte egentligen en egen grupp. De är däremot spännande och vill någon spela en medlem så säg ja och ge henne en kontakt hon rapporterar till via magsik spegel kommunikation.

Vad kan jag spela?

Mer eller mindre allt som passar i Athas. Tri-kreens, halv-jättar och Muls? Absolut. Telepater, gladiatorer, defilers eller preserver? Sure, go nuts! Enda begränsningen är att vill du spela en templar måste du spela en mänsklig kvinna. Vill du spela adel måste du vara människa men kan spela en man om du vill. Kampanjen använder Templar som en titel och inte som en klass (Vissa kan dock vara av templar klassen) så det finns allt från templar fighters till templar defilers.

God45

#PrayersForBahakan
Någon har klippt ihop en riktigt cool Dark Sun trailer och lagt upp på Youtube :gremsmile:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/CnOZBV102P4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/CnOZBV102P4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>