Nekromanti stadsbeskrivning

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Duger den här övergripande stadsbeskrivningen? Vad fattas, vad är bra? tänkte bara kolla vad forumet tycker, då jag aldrig kört stadskampanj förut och därför aldrig lagt så mycket detaljer på städerna från början (mer steg för steg om det behövts).

Staden Tihr delas i mitten av en flod, vilket svagt ger den formen av ett brustet hjärta (dock liggandes på sidan, med toppen åt öster). På den vänstra sidan av floden är en klippa med försvarsverk som riktas mot hamnen som ligger på andra sidan floden. Innanför dessa försvarsverk, så att säga i den övre delen av norra hjärthalvan ligger dels fästet där Generalfursten Kyrillos bor, med en hel del vältränade soldater ständigt redo att ta itu med allvarligare problem som uppstår, förutom så klart allvarliga militära hot. De fungerar alltså som en polisiär elitstyrka som hjälper den vanliga stadsvakten när det behövs. Strax nedanför den inre muren som begränsar övre delen av "hjärtat" så ligger Gyllene Svanen, det bästa värdshuset i Tihr, med en tydlig standard som begränsar vilka som får ta in där. I närheten ligger dessutom den mäktiga Akyllas familjens privata ägor. En bit nedanför deras ägor ligger svarta torget, med svarta stenplattor som täcker en större yta. Där samlas vissa köpmän, med tillstånd, dagligen för att sälja enbart bästa kvalitetens varor. Forsätter man norrut från svarta torget kommer man tillslut till Järnporten, en av två stadsportar i staden och skulle man istället gå söderut kommer man snart till Lejonbron, en av de två broarna över till södra delen av staden. Lejonbron utmärks av lejon statyer vid början och slutet av bron, samt är en bred bro som lätt rymmer åtminstone två vagnar bredvid varandra. Bron följer huvudvägen i staden som leder till Bronsporten och även viker av mot hamnen.
Längst ner i de båda spetsarna av hjärthalvorna ligger ett av de fattigare områdena i staden, sammanlänkade med en mindre bro emellan dem. Dessa två mindre områden är dock lugna, med låg brottslighet och rymmer bland annat ett litet tempel, ett barnhem och en liten marknad. Strax ovanför de fattiga delarna i södra hjärthalvan ligger tempelkvarteren, med flertalet små tempel tillägnade olika helgon och därefter träffar man på Bronsporten som är den södra stadsporten.
Mellan tempelkvarteren och hamnen ligger deCerzia's ägor, med lagerhus och småvägar direkt till hamnen. Följer man istället huvudvägen så kommer man först till hantverkarkvarteren med åtskilliga olika hantverkare, smeder och annat. Strax därefter kommer Hjältarnas torg, med en stor staty av en krigare med svärdet draget i salut som blickar ner över hamnen. Här sker det mesta av handeln i staden, varor som lastas av fraktas hit eller till de finare områdena. Mycket av de exotiska varor som ibland kommer hit, försvinner snabbt bland ivriga köpmän och håller man ögonen öppna kan man lätt göra fynd här, men det gäller att se upp så man inte blir lurad.
I hamnen, som ligger i toppen av den södra hjärthalvan, så kommer det dagligen handelsskepp med olika varor. Det finns två värdshus och flera tavernor med olika kvalitet, några finare för de mer civiliserade handelsresande som kan behöva en paus från havet, plus en hel del betydligt skummare ställen för sjömännen, och de mer skumma typer som ibland kommer. Längre söderut längs hjärttoppen så finns de mest kriminella områdena i staden. Fattiga människor blandat med rånare, mördare och lurendrejare. Det finns ställen för olagligt spel och andra med ljusskygga aktiviteter. Detta område leder längs muren nästan ändra fram till Bronsporten och är delvis obevakat av stadsvakter, som sällan vågar sig in utan rejält med hjälp. Då och då sker så klart rensningar, men man har ännu inte lyckats stoppa de mest framstående entreprenörerna för den undre världens verksamheter.


Spelarna kommer dessutom få lite mer info beroende på vilken del de kommer ifrån osv.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Generellt sett tänker jag att texten är underhållande formulerad men att det just därför inte är jättelätt att hitta specifika uppgifter under spelets gång. Ett tråkigare upplägg som skulle vara lättare att orientera sig i vore att sätta varje stadsdel som en rubrik och presentera vad som finns där i en punktlista. En enkel kartskiss skulle kunna ge en tillräckligt god förståelse för hur platserna ligger i förhållande till varandra.

Om texten är bra eller ej hänger på vilket syfte och vilken målgrupp den har. Är texten riktad till spelarna? I så fall är det en ok överblick. Om det behövs mer beror på hur kampanjen är upplagd.

Är det huvudsakligen spelledaren som lägger upp handlingen eller är det mer fisktank / sandlåda där spelarna bestämmer vad rp hittar på och sl svarar med hinder och konsekvenser?

I det första fallet kanske det räcker så här men i en fisktank/sandlåda kan du behöva fylla på mer konkreta saker för rp att ta tag i. Nämn några specifika köpmän, tempelherrar, smuglare, konstnärer, vaktkaptener, alkemister osv och något intressant rykte rörande dem (korrumperad, väldigt rik, inkompetent, i fejd med annan slp, kärleksaffär, mm). Nämn några specifika platser med rykten (hemsökt, mötesplats för den undre världen, hemlig bordellverksamhet). Ge varje rp tre kontakter i staden (som kan be rp om hjälp / ge uppdrag, och som rp kan vända sig till för att information osv). Se till att koppla de personerna och platserna till äventyrsupplägg (stjäla guld från spindelgudens tempel, lösa mysteriet med den försvunne diplomaten, undersöka katakomberna under staden, avslöja vem som giftmördar handelshusens toppar).
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jo, spelarna har dessutom kontakter och kommer ha bättre personlig överblick över de områden de kommer ifrån. Den ena är t.ex. en av deCerzia familjen, så han har bättre koll på det området och däremot känner han främst sin familj även om hans främsta kontakt i det här läget är sin farbror, men har även kontakt borta vid järnporten i ett värdshus som inte är omnämnt i överblicken typ.
Den andre kommer från fattigare delen med barnhemmet och är inbrottstjuv, han har en kontakt som är hälare som även får in lite beställningar på saker ibland, lite jobb alltså, men i övrigt är det mest sälja saker som gäller där. Han har en bästa vän som är med i tjuvgillet som fungerar som informationskälla samt backup + att han själv följer med på en del jobb osv. Sen känner han till några personer, bland annat namnet på bossen i ett av de större gängen, samt något värdshus han brukar spendera tid och pengar på osv.. Så det här är främst en allmän överblick som även ska fungera för t.ex. nya spelare, medan de sedan skulle få mer info beroende på vem de är och vilka de känner/borde känna osv.

Rykten tänker jag att det kommer under spelets gång, sen är det väl främst så att den ena spelaren har betydligt sämre tillgång till info om staden (deCerzia killen) eftersom han ännu inte besökt så många ställen av intresse. Det kommer ju ändras och de får mer info om de beger sig till platser eller frågar om dem.

Sen tänkte jag att speciellt hamnen och det kriminella området bredvid ska ha mer detaljer om man vet saker, så absolut någon sorts korrupt vaktkapten som "alla" i under världen känner till tänker jag, och några enstaka köpmän, t.ex. en duktig smed, en som säljer smuggelgods osv sådant kommer finnas tillgängligt för den andre spelaren från början medan den första får spela sig fram till det. Bra tips i vilket fall, jag försöker ha ordning på allt lite mer nu eftersom det är tänkt att spelarna själva ska gräva mycket mer och bestämma vad som händer, men det finns även bakomliggande saker som kommer hända, lite mord hit och dit osv som påverkar staden men inte spelarna direkt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Övrig info, so far, finns i krönikor och spelrapport sidan. Det är de sakerna de vet nu, som var viktigast att nämna. Om man är intresserad av saker runtikring :)
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Gillar beskrivningen, det är lätt att få grepp om staden och den väcker en känsla. Det finns ingenting som riktigt utmärker den, det känns som en klassisk fantasystad men det är inget större problem. En stad defenieras ju också av sina invånare, och det är ju inget jättefräscht grepp att typ slänga in ett "jättestort träd som har gyllene löv" eller "en odetonerad atombomb" i mitten av staden för att försöka göra den mer spännande.

Jag tänker lite på Ballmora i Morrowind. Gillar kanalen i mitten av stan och broarna. Det ger känsla men är inte superfreaky.
 
Top