Nekromanti Stadsbygge - Crenel

Archer

Swashbuckler
Så var första mötet avslutat angående stadsbyggandet. Vad kan vi konstatera förutom att det hela var ett stort kaos och avbrutna uppkopplingar ? en del i alla fall. Jag summerar detta här och sedan kommer jag lägga upp loggarna från chaten på min sida på nätet.

1. Det blir staden Crenel som hamnstad.
2. Jag Archer ska ta hand om hemside delen.
3. Horus ska om tre veckor efter lajvande vara den som håller i trådarna.
4. Nästa möte ska hållas på IRC, och bestämmas tid för här på forumet.
5. Följande frågor togs upp under diskutionen och bör funderas på tills nästa möte;

1. Storlek på en stad med 4000 invånare och hamn ?
2. hur mycket krävs för att hålla staden vid liv ?
3. varför är staden en hamnstad ? och hur viktig är den ?
4. Vad är huvudnäringen för staden ?
5. Vilka viktiga tillgångar finns runt staden ?
6. Hur fungerar styret av staden ?

/Johan - Officiell loggförare

Archer

Swashbuckler
Ingen fara, det var ett enda kaos, ICQ av olika versioner, Mac och Pc blandat, gick inte riktigt så bra. Vi måste nu bestämma tidpunkt för nästa möte, samt vilken irc server vi ska använda oss av, och vad vi ska kalla kanalen.
Jag föreslår irc.ludd.luth.se som server och kanalen #stadsbygge

Tobbo

Veteran
Hejsan,

Även om jag inte är aktiv i hjälpen med bygget så är jag smått impad över att det går så fint fram och ideen är värd uppskattning!

Tänkte ge lite hjälp i alla fall och komentera de frågor du skrev:

1. Storlek på en stad med 4000 invånare och hamn ?
>>En ganska lagom storlek ändå, om man inte vill göra den ännu större.. kanske max upp mot 8000 invånare. Beror på lite andra faktorer hur mycket den kan växa.

2. hur mycket krävs för att hålla staden vid liv ?
>> Inte så mycket från omvärlden. Finns gott om varor att handla i staden, böder reser och säljer överskott på någon marknad. En hel del resande folk som har med sig pengar de spenderar på värdshus/handelsbodar och så vidare när de provianterar och vilar upp sig för att sen fortsätta.

3. varför är staden en hamnstad ? och hur viktig är den ?
>> Pga att den inte är sååå stor även för att vara en "medeltida" hamnstad är den nog inte så viktig för hela världen, men dock kan den vara en ganska central del i landet som den är belägen i.

4. Vad är huvudnäringen för staden ?
>> Ett förslag är att det började som ett fiskeläger, kanske sen någon större köpman/gille kom och ville skapa en större fiskeflotta som allting utvecklades runt (ej en dvärg dock, dom uppskattar nog inte fiske sååå mycket).. Efter att den blivit större med hjälp av fiskeflottan blev den även en större handelsstad. Nu är det högst troligt att det skeppas olika gods frn den kända världens många delar. Går snabbt att resa med båt åxå.

5. Vilka viktiga tillgångar finns runt staden ?
>> Troligen inte så myket skog alldelens för nära, det är nerhugget för att bygga båtar. Men efter skog kan man ha ganska bördig jord vilket leder till stora fält som bönder odlar på. Alltså är det ett ställe som har gott om mat på marknaderna.

6. Hur fungerar styret av staden ?
>> Den biten kan vara väldigt olika. Antingen så styr en andelsman det hela, kanske har en rik köpman som borgmästare för att det gagnar staden. Eller att adelsmannen blir influerad (bakom scenen) av gillen och skrån.

Det blev ett gäng tankar. Ta åt er av vad ni vill... Ska bli kul att se resultatet

mvh *en tok för upptagen människa*
Tobbo

Ridijeck

Warrior
Finns gott om varor att handla i staden, böder reser och säljer överskott på någon marknad.
(...)
Men efter skog kan man ha ganska bördig jord vilket leder till stora fält som bönder odlar på.

Problemet är väl att staden ligger aldeles inpå Malachdrims marker. Frågan är hur stor del av den omgivande landsbygden som kontrolleras av järnalverna. Förmodligen har fiske och handel ökat i betydelse i takt med att inlandet har blivit allt farligare.

Ridijeck
Malachdrim-fan

MrChina

Veteran
Ber om ursäkt

Missade mötet hemskt ledsen...

Hoppas jag kan komma på nästa.

Nån som vet nån bra irc klient för MacOS??

//MrChina

Vaun Vuriche

Warrior
Jag har en tjock drös med idéer. Suck vad trött i fingrarna jag kommer att vara...

1. Vad har vi för uppgifter om storleken på andra städer? Några alls? Hamn är självklar, storleken på den borde vara den största i Galatien tycker jag.

2. En hel del om det är en såpass stor stad. Speciellt om den är belastad med flyktingar innanför murarna. Transporter till land som bara knappt fungerar och en Merodakisk flotta som gör allt för att svälta ut staden, kan göra livsmedel till ett stort problem. Kanske stoff till ett av äventyren/uppslagen som vi tar med? Utanför murarna jagas man hela av den överhängande känslan av fara och förstörelse i snart antågande. Innanför murarna härskar en uppgivenhet och skräck bland flyktingar som påverkar till och med den muntraste stadsbo. Fiskarna kräver att flottan hjälper dem med de Merodakiska skeppen som hindrar deras fiske, men flottan går ingenstans utan lön, lön som ståthållaren av staden av någon anledning inte kan/vill betala ut. Utan möjlighet att göra någonting är staden stillastående vid äventyrarnas ankomst men deras närvaro kommer få oroligheterna under ytan att koka över och slutligen explodera i antingen stadens förlösning från ondskan eller dess dödsdom.

3. Den är en knutpunkt för att ta hand om de norra städernas produkter och också i forna dar för att handla med Merodak. Nuförtiden är den lämpligen en flottbas för att skydda de Galatiska vattnen från kättarna. Den är också den enda staden som har en riktig väg till huvudstaden, vilket ytterligare tydliggör dess vikt i provinsen.

4. Fiske, Trätransporter från skogarna i norr söderut, handel med de nordliga städerna, den handel/smuggling som sker med kyrkan till öst och kättarna i norr hamnar också i Crenel, landsbygden runtomkring, samt handel med huvudstaden.

5. Oj, den får jag tänka mer på...

6. Aha! Här finns möjligheter! En stark adelsman med klara ambitioner att inte bara överleva krisen utan också stå som furste när den är över. Han skulle isåfall vara utsatt för motstånd av andra adelsmän i provinsen.
Två mot varandra intrigerande adelsmän som styr olika delar av staden, kan ha skett pga den ursprunglige ståthållarens död eller också är en av dem en kuppmakare av något slag.
Finns massor av fler möjligheter på detta område.

/Vaun, nöjer sig, för stunden.

Hobert

Warrior
irc.ludd.luth.se med kanal #stadsbygge funkar bra för mig. För att skapa lite ordning tycker jag därför att vi bestämmer att det blir där vi möts så fort alla kan.

Vaun, eller vem det nu var som inte fick mIRC att funka: Jag laddade ner senaste versionen av mIRC för ett par månader sen och hajjade ingenting. Numera kör jag en äldre version som är väldigt enkel att använda (V.5.41).

Frågan är hur stor del av den omgivande landsbygden som kontrolleras av järnalverna. Förmodligen har fiske och handel ökat i betydelse i takt med att inlandet har blivit allt farligare.

Jag tror Crenel ligger tillräckligt långt bort från Malachdrims marker för att vara säkert. För tillfället. Som det tidigare även påpekats finns det en god väg mellan Iath och Crenel, så om Malachdrim verkligen skulle ge sig på något större företag där är nog inte förstärkningarna sena att anlända. Däremot kan, och borde, läget utnyttjas. Spejare som smyger utanför murarna eller på stadens gator om nätterna. Lönnmord på viktiga personer och uppeldade gårdar är exempel på sånt elände järnalverna kan ställa till med.

[Hobert]

"I´ve heard that signal once before
I think it´s crying: Save Our Souls" - Lefay

Hobert

Warrior
Vad kan vi konstatera förutom att det hela var ett stort kaos och avbrutna uppkopplingar

Heh. Min anslutning funkade tills fram mot slutet. Jag har märkt att när jag väl börjar kopplas ner är det kört för ett par timmar frammåt. Får hoppas på mer tur och folk till nästa gång.

Jag ska klura på frågorna!

[Hobert]

"I´ve heard that signal once before
I think it´s crying: Save Our Souls" - Lefay

Vaun Vuriche

Warrior
Du jag vill inget hellre, men jag har märkt att det är lättare att E-maila nån om jag har den personens adress först...

:p

Attack Bosse

Veteran
Det där med förstärkning från Iath förutsätter att provinsen fungerar och styrs centralt, men det speciella med Galatien är ju att den svaga fursten är i princip maktlös och då skickar ju inte andra adelsmän iväg sina soldater från Iath för att hjälpa Crenel. Blir Crenels ståthållare dödad eller uppehållen i en belägring så är det bara ytterligare en konkurrent om tronen borta.

Kortsiktigt men så tänker dom nog, adelsmännen.

/Vaun Vuriche- som sitter vid Joels dator och inte kan logga in på sitt eget namn.

Korp

Veteran
Re: Korpen har landat

Det lär ju också finnas några av Cyrius kättare innanför murarna. Några i stadsvakten som släpper in agenter. Några i adeln, ja överallt. Sen är det ju frågan hur staden ställer sig till kyrkan. Börjar kyrkan bli acepterad nu när mörkret står runt knuten?

/Korp

Archer

Swashbuckler
Re: Korpen har landat

Tror inte kyrkan accepteras då furstarna fortfarande ser kyrkan som någon som är marginellt värre än mörkret, furstarna ser ju kyrkan som förtryckare. Möjligtvis kan kanske en tillfällig allians uppstå om hotet från mörkret skulle bli för stort, men knappast att furstarna låter kyrkan ta kontrollen igen.

/Johan