Nekromanti Stadsvakter i WFRP

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ugglo vill spela stadsvakt i WFRP och jag vill skriva "All is well! d20". Så därför frågar jag er...

Vad ska ett stadsvaktsäventyr/kampanj innehålla?

Hur ska stämningen vara?

Är det roligare med fotarbete typ patrullering, eller ska man spela fantasydetektiv?

Hur hanterar man magi?

Någon som har några tankar att dela med sig av?

M.

chrull

Stockholm Kartell
chrull svamlar

Terry Pratchet har ju skrivit några böcker om stadsvakter i skivvärlden... De kan ju vara värda att titta på om man vill ha idéer...

I övrigt så tycker jag att en stadsvaktskampanj borde innebära en massa patrullerande, alternativt en massa stillastående vaktande. Och jag har inga problem med att se hur det faktiskt kan bli både intressant och roligt. Ett gäng vakter som står dagligen vid samma stadsport och hälsar på alla som går ut och in kan nog få reda på en massa roligt och konstigt.
Och om det sen leder till nattliga utflykter som består av detektivarbete så kombinerar vi ju båda sorterna.

Rena fantasydetektivkampanjer finns det väl ganska gott om, och i de felsta fall spelar du då inte stadsvakt, utan bara en vanlig äventyrargrupp som oftast måste lösa mordet för att rentvå sig själva. Känns rätt trist.

Men det kanske skulle vara roligare om man verkligen var en detektiv och fick lösa massor av deckargåtor. Fast av nån anledning är jag mycket mer sugen att spela sådant i Mutant än någon fantasy-setting. Kanske för att det för mig är lättare att ta ut svängarna i mutant.

Magi? Jag har ju ingen koll på hur magin fungerar i WFRP så det är lite svårt att säga klart, men rent generellt finns det två vägar att gå, i en värld som det inte är vanligt med magi i så gör man bäst i att tona ned den mer. Kanske helt enkelt ignorera den. I en värld där magin är mer påtaglig och alldaglig så är det lika bra att gå rakt ut och ösa magi över kampanjen. Minst en magiker måste ju kunna spårade besvärjelser, minst en måste kunna hjälpa till vid förhör och minst ett vittne måste vara en sten, en häst eller en död vid varje fall...

Men CSI-skadad som man är så är det ju mycket tuffare att använda mystiska makapärer för att lösa brotten än fånig magi. kolla bara:

chrull

Storuggla

Champion
"Är det roligare med fotarbete typ patrullering, eller ska man spela fantasydetektiv?"

Alltså, fotpatrull eller patrull i sig blir snabbt ganska trist. Det blir en ordie i slumptabeller nästan. Så man skulle tro att det suger. Men man kan ju möta så mycket trevligt folk på patrull. Eller snarare, tjallare, ficktjuvar och annat löst folk som man kan ha samkväm med. Så man kan ju inte helt bortse från patrullen. Såvida man inte bara kör någon konstig detektiv då.
Problemet är att en patrull egentligen är väldigt trist 99 fall av 100.

"Hur hanterar man magi?"

Om en magiker kan bestämma vem som hållit i mordvapnet senast eller fråga andarna vem som stog bakom gardinen med dolken så suger det. Då finns ingen anledning att ha äventyret med den döde mannen ens. Ropa dit en magiker bara.
Fast om man däremot gör kriminalmagin till något likt vår kriminalteknik (se på CSI) så kan det bli kul. Speciellt om den magin är så sällsynt att de lokala myndigheterna måste kalla på hjälp från Altdorf (med andra ord Agent Cooper i Twin Peaks, han beter sig ju som en magiker redan. Skitskumt alltså) så de blir någon form at film-FBI.
Men om en magiker bara behöver peta på liket för att göra allt jobb... blah. Dessutom är andars och spökens ord vrda noll i rätten, då man omöjligen kan vara 100% säker på att det är den avlidne som vittnar. Det kan ju bara en demon eller ond ande, och kan spöken ljuga kanske? Ojoj...

"Hur ska stämningen vara?"

En blanding mellan Hill Street Blues, Columbo och Ellroys snutar, tack :gremwink:

Med andra ord ska det inte vara högtflygande planer, inga kejsarmord eller så utan småsaker som vanligtvis inte syns i fantasy. Småmord, stölder, inbrott, sådant. Falskmynteri också antar jag. Alla mordkomplotter är inte riktade mot adeln.
Med Ellroy menar jag att om spelarna vill lira Dudley Smith från LA Konfidentiellt så ska de väl kunna det, korrupta stadsvakter är väl knappast osannolikt? (Fast jag vet ju vad du tycker om svin som rollpersoner :gremwink:)

"Någon som har några tankar att dela med sig av?"

Eftersom fantasy som så mest verkar vara nutid i andra kläder så skulle jag rekommendera att du helt enkelt kollar på polisfilmer eller läser lite deckare. Storyn är densamma oavsett kläder, människans nedriga natur verkar aldrig ändra sig.
Jag gjorde ett äventyr där spelarna av poliser i New York under tjugiotalet en gång. Det tog fem timmar innan de var på flykt undan den italienska maffian, den irländska maffian och sina kollegor. Och de federala myndigheterna. Tokstollar. :gremsmile:

Storuggla, vars fötter har en elak vinkel

Storuggla

Champion
Re: chrull svamlar

"Terry Pratchet har ju skrivit några böcker om stadsvakter i skivvärlden... De kan ju vara värda att titta på om man vill ha idéer..."

Synd bara att de är lika bra som.. Quicksilver. Skräp.

"I övrigt så tycker jag att en stadsvaktskampanj borde innebära en massa patrullerande, alternativt en massa stillastående vaktande. Och jag har inga problem med att se hur det faktiskt kan bli både intressant och roligt. Ett gäng vakter som står dagligen vid samma stadsport och hälsar på alla som går ut och in kan nog få reda på en massa roligt och konstigt.
Och om det sen leder till nattliga utflykter som består av detektivarbete så kombinerar vi ju båda sorterna."

Om man utgår fram att etablera SLP's ett tag innan brotten (så att alla har en lista på folk de känner till och därför känner sig mer hemma i settingen eller något) så är det ballt. ELle rom man kör lite vardagsrealism. Jag antog att Magnus siktade på mer liv än så, dock, han brukar ju ha avancerade plotlines som vi aldrig kan följa... :gremwink:

"Men det kanske skulle vara roligare om man verkligen var en detektiv och fick lösa massor av deckargåtor. Fast av nån anledning är jag mycket mer sugen att spela sådant i Mutant än någon fantasy-setting. Kanske för att det för mig är lättare att ta ut svängarna i mutant."

Du kanske vill spela i min kommande mutantkampnaj där spelarna är landsfiskaler på en liten ö där det finns ett fiskeläger och smugglare? Jag siktar på någon bisarr blanding mellan Twin Peaks och Emil i Lönneberga... :gremtongue:

Storuggla, citrus är gott att rulla sig i

chrull

Stockholm Kartell

Synd bara att de är lika bra som.. Quicksilver. Skräp.
som nästan allt terry pratchet skriver alltså? shocking. tänkte att de kanske kunde innehålla lite tis på hur man ska behandla stadsvakts-biten.

Om man utgår fram att etablera SLP's ett tag innan brotten (så att alla har en lista på folk de känner till och därför känner sig mer hemma i settingen eller något) så är det ballt. ELle rom man kör lite vardagsrealism. Jag antog att Magnus siktade på mer liv än så, dock, han brukar ju ha avancerade plotlines som vi aldrig kan följa...
Om han verkligen vill kan jag ju försöka lova att min rollperson behåller kläderna på hela kampanjen. Men då måste jag få något som belöning... Att vi hela tiden krälar runt nakna i bajs eller lera är faktiskt inte mitt fel. Det var Magnus som började!

Du kanske vill spela i min kommande mutantkampnaj där spelarna är landsfiskaler på en liten ö där det finns ett fiskeläger och smugglare? Jag siktar på någon bisarr blanding mellan Twin Peaks och Emil i Lönneberga..
Jag vet inte. jag kan lika mycket om Twin Peaks som jag kan om Emil i Lönneberga. Nästan ingenting alltså. Så det är svårt att säga :gremlaugh: Men kanske det kanske...

chrull

Storuggla

Champion

som nästan allt terry pratchet skriver alltså? shocking. tänkte att de kanske kunde innehålla lite tis på hur man ska behandla stadsvakts-biten."

Öhm... kanske. Men den om man orkar ta sig igenom sunket.

"Om han verkligen vill kan jag ju försöka lova att min rollperson behåller kläderna på hela kampanjen. Men då måste jag få något som belöning... Att vi hela tiden krälar runt nakna i bajs eller lera är faktiskt inte mitt fel. Det var Magnus som började!"

Jag trodde det var Dante och Herr Nils fel? Nils tog av er klädern aoch Dante tog ner er i bajset.. det där låter bara så fel..

"Jag vet inte. jag kan lika mycket om Twin Peaks som jag kan om Emil i Lönneberga. Nästan ingenting alltså. Så det är svårt att säga Men kanske det kanske..."

Twin Peaks - mysko mord utförs i avlägsen småstad. FBI-agent anläder för att hjälpa till. Staden är befolkad av ägg. Lynch.
Emil - För kläderna och suparnas skull.
Typ så jag tänkte :gremsmile:
Ett slags pekoralmutant i landsfiskalsuniform, bekämpandes smugglare, tjyvfiskare och tjuvar. Och kanske ett enstaka gotländskt spiondrama?

Storuggla, NYPD Blue goes Selma Alabama

chrull

Stockholm Kartell

Jag trodde det var Dante och Herr Nils fel? Nils tog av er klädern aoch Dante tog ner er i bajset.. det där låter bara så fel..
visst var det Nils som tog av oss kläderna, men det var Magnus som såg till att Dante hade en anledning att tvinga ner oss i Bajset. Alltså är nakenheten Nickes fel och bajset Magnus.

Ett slags pekoralmutant i landsfiskalsuniform, bekämpandes smugglare, tjyvfiskare och tjuvar. Och kanske ett enstaka gotländskt spiondrama?
min kulturnördsalarm (för att varna mig för konkurrenter) fick totalt spel när jag läste det där.
Men visst låter det spännande. Jag vet inte om jag har tid just nu dock. för mycket slutspurt i skola för det.

Fast jag tror vi håller på att nappa Magnus tråd nu.

Öhm. stadsvakter stadsvakter stadsvakter:

Vill man ha ett enda stort mysterium eller flera små som efter ett tag visar sig hänga ihop?
Varför inte en Morden i Midsummer-inspirerad kampanj?

chrull - tar oss tillbaka på spåret.

Storuggla

Champion

Fast jag tror vi håller på att nappa Magnus tråd nu.

Öhm. stadsvakter stadsvakter stadsvakter:

Vill man ha ett enda stort mysterium eller flera små som efter ett tag visar sig hänga ihop?
Varför inte en Morden i Midsummer-inspirerad kampanj?
Rena rama Ingvar Oldsberg det där! :gremgrin:

Öhum, MiM är ju en stencool serie. Ren tgenerellt tror jag mer på brittiska deckare än andra, men de tär en annan diskussion.
Morden i Midsummer är en bra inspiration tror jag. Lugnt och stilla och sen WHAM! Ett mord! Lös det, Barnaby!

Bra idé. Får se vad Magnus säger.

Storuggla, inga skor på midsommar

[ QUOTE ]

[/ QUOTE ]

Kloaker är ett måste. När man spelar stadsäventyr i WFRP så måste man ner i kloakerna förr eller senare, så är det bara.

En huvudmotståndare är nu najs. Maffiaboss? Skaven? Chaos?

Det bör också finnas problem inom stadsvakten. Korruption, intriger, någon måste vara en dold mutant, etc.

Kollegorna är viktiga. Det kanske finns hårdingar som blir spelarnas konkurrenter om ära (?) och berömmelse (?). Sen kan det finnas totala idioter som spelarn irriterar sig på eftersom de skapar mer problem än de löser. Bra att komma ihåg är nog att stadsvakter är ett lågstatusyrke så motivationen på de flesta är nog inte på topp.

Det måste uppstå lockelser för äventyrarna att bryta lagen. Moraliska frågor. De kan också ertappa kollegor eller befäl med att bryta lagen.

Kanske strejker och andra krav på förbättrade arbetsvillkor. Stadsvakterna kanske tröttnat på att ta skit för en dålig penning.

Det bästa är om något stort är i görningen i bakgrunden (t.ex. stor chaosgrej). Då kan det dyka upp var tredje äventyr eller nåt för att kulminera i slutet av kampanjen.

[ QUOTE ]
Hur ska stämningen vara?

[/ QUOTE ]

Beror lite på vad spelarna vill. Vill de vara genomgoda så kan man belysa korruptionen och det dåliga. Då kan spelarna jobba för en förbättring. Vill de vara mindre moraliska så kan man låta dem segla i gränslandet.

I en stadsvaktskampanj skulle jag ta upp mycket av hur dåligt ställt det enkal folket har det och hur de utnyttjas av de mäktiga. Spelarna har givetvis väldigt svårt att göra något åt sociala orättvisor, i alla fall inom lagens ramar.

[ QUOTE ]
Är det roligare med fotarbete typ patrullering, eller ska man spela fantasydetektiv?

[/ QUOTE ]

Variera. Jag skulle nog snabbspola över tidsperioder där det inte händer något.

[ QUOTE ]
Hur hanterar man magi?

[/ QUOTE ]

Inget stort problem. Det finns inte magiker nog för att sköta om småsaker. Stadsvakten är inte så högt prioriterade för magistöd. Om du vill kan du ju också säga att det finns stora saker i görningen någon annastans i riket så att tillgängliga magiker är där. Det ger dessutom ett bra bakgrundbrus i kampanjen och kanske kan komma att resultera i något äventyr. Om det t.ex. är oroligheter med Bretonnia så kanske spelarna kan stöta på en spion eller nåt.

Storuggla

Champion
"Kanske strejker och andra krav på förbättrade arbetsvillkor. Stadsvakterna kanske tröttnat på att ta skit för en dålig penning."

Låg status. Inga ädlingar i leden där inte. Och strejk? Strejk? Om stadsvakten skulle få för sig att inte jobba så kan de se sig om efter nya jobb alternativt se fram emot en rytterichock. Det är ju inte precis ett kvalificerat yrke.. :gremsmile:

Storuggla, strejkar först 1850

[ QUOTE ]
Låg status. Inga ädlingar i leden där inte. Och strejk? Strejk? Om stadsvakten skulle få för sig att inte jobba så kan de se sig om efter nya jobb alternativt se fram emot en rytterichock. Det är ju inte precis ett kvalificerat yrke..

[/ QUOTE ]

Strejk är ju väldigt mycket WFRP. Det kanske dör flera stadsvakter i tjänsten och staden betalar inget till änkorna som kastas ut på gatorna (spelarna kan gärna ta del av deras öde då de tvingas till prostitution och till sist dör av märkliga sjukdomar och svält). Det muttras i leden och det första som händer är att stadsvakten börjar ignorera brott. Om staden försöker anställa nya så spöas de upp av gamlingarna så att de slutar. Sedan börjar hemliga strejkmöten där känslorna svallar. Så småningom slutar stadsvakten helt att göra sitt jobb. Det är möjligt att kejsaren i det läget kallar in militären (om de inte har något bättre för sig). Det kanske blir utegångsförbud. Militären är dock inte lämpade för jobbet och använder för mycket brutalitet och förstör privategendom (dessutom passar de på att plundra och våldta i vanlig ordning). Stadsborna blir arga och demagoger eldar upp stämningen. Snart har man kravaller på gatorna. Militären svarar med ökat användade av våld. Brottsligheten ökar lavinartad, etc.

Någon rytterichock är aldrig möjlig, för hur hittar man stadsvakten? De om några kan gömma sig. Att anställa nya är svårt för den gamla stadsvakten kan alltid "övertala" dem att sluta illa kvickt.

Storuggla

Champion
Jag citerar WFRP2, sida 59:

Originally, cities and towns were responsible for recruiting and maintaining thei rown watch organisations. Corruption was so widespread that the Emperor gave the job to the army instead. Now, certain regiments on garrison duty must serve as the town watch. This has cut down on corruption, though the army is not immune. Watchmen are responsible for maintaining law and order and are empowered to make arrests. They also double as firefighters in samller towns. For some soldiers, watch duty is a temporary assignment. For others, it becomes a lifelong career.
Jag vill hävda att militären är högst lämpad att agera stadsvakt. Faktum är att stadsvakten är militären. Och när militären strejkar kallas det myteri. och det bestraffas med rytterichock, alternativt infanterichock och sedan otrevlig avrättning vanligtvis.

Storuggla, läser lag in Lerum

Edit: Rättade ett fult och högt pinsamt stavfel

[ QUOTE ]
Jag vill hävda att militären är högst lämpad att agera stadsvakt. Faktum är att stadsvakten är militären.

[/ QUOTE ]

Alla har sin Old World.

Mina stadsvakter är sluskar oberoende av vem som betalar deras usla lön (de gånger som de verkligen får den i tid). Mina militärer agerar som soldater gjorde i renässansens Europa, dvs inte najs.

Storuggla

Champion
"Mina stadsvakter är sluskar oberoende av vem som betalar deras usla lön (de gånger som de verkligen får den i tid). Mina militärer agerar som soldater gjorde i renässansens Europa, dvs inte najs."

Beteddde sig inte militärerna som sluskar då? :gremgrin: Det är väl det utmärkande för armén genom alla tider?

Storuggla, dunkande granne

[ QUOTE ]
Beteddde sig inte militärerna som sluskar då? Det är väl det utmärkande för armén genom alla tider?

[/ QUOTE ]

Nej, inte som sluskar, utan som något mycket värre. Något man inte tar in i städer om man inte vill ha en rykande ruin :gremwink:

Som jag ser det är en stadsvakt en lågbetald slusk som sällan får sin lön i tid om han får den överhuvudtaget. Hans mål är att leva på "sidoinkomster" och hålla saker och ting så lugna som möjligt. Han vill inte att kriminaliteten ska öka, för då piskas han till att jobba hårdare, men han är villig till att blunda får smågrejer så länge han får en slant. Han vill ha balans. Han vill inte riskera sitt liv. Han vill ha ok med pengar. Det finns såklart en del idealister, men de flesta bryts ner rätt snabbt.

Soldaten å andra sidan är en slusk som sällan för sin lön i tid om han får den överhuvudtaget (vilket han får i fredstid, men det är värre i krig). Han har dock vants vid att det är genom plundring som man blir rik. Han är tränad för krig, för att slåss, inte för att släcka bränder eller jaga tjuvar. Han är också van med att dominera civilister, inte att arbeta med dem. Tas soldater in i stad för att hålla ordning, så blir det ordning med våld. Det är alltid en temporär situation, en krutladdning beredd att explodera. Ett litet felsteg av någon och våldsspiralen kommer att vridas upp ett steg och för varje vridning ökar spänningen. För eller senare utbryter större våldsamheter och soldaternas plundringsinstinkter går in, slutresultatet blir inte vackert. Soldaten är inte en slusk utan något värre, i våra moderna tider så kanske de flesta av dem skulle anses som psykopater. Det finns såklart undantag, men det spelar inte så stor roll, det är de värsta elementen som kommer att ställa till det. En armé som inte varit i krig skulle säkert fungera bättre eftersom de inte blivit lika brutaliserade, men var hittar man en sådan arme i Old World?

Soldater är till för krig, inte för civila göromål. Det vet alla makthavare och de kallar endast in militären som en sista utväg. Det går ju bra i fiendens städer som ändå ska decimeras, men att ta in dem i egna huvudstaden är en given katastrof.

Det är så jag spelar Old World, som en korrupt och brutal plats, ungefär som 1600-talets Europa där militära enheter var som gräshoppar som åt upp allt i sin väg och lämnade ödemark bakom sig. Men det finns ju säkert många andra tolkningar.

Snow

Swashbuckler
Som jag ser det är en stadsvakt en lågbetald slusk som sällan får sin lön i tid om han får den överhuvudtaget. Hans mål är att leva på "sidoinkomster" och hålla saker och ting så lugna som möjligt. Han vill inte att kriminaliteten ska öka, för då piskas han till att jobba hårdare, men han är villig till att blunda får smågrejer så länge han får en slant. Han vill ha balans. Han vill inte riskera sitt liv. Han vill ha ok med pengar. Det finns såklart en del idealister, men de flesta bryts ner rätt snabbt.
När jag läste detta så tänkte jag direkt på "Gangs of New York".

Både militären och "stadsvakten" och gängen och pösmunkarna borde vara som klippta och skurna för WFRP.

Konstaplarna är polare med gängen och får sin peng för varje stöt. Så länge som det inte begås för öppet eller för brutalt eller för mycket.

Militären kallas in för att rensa upp i kravallerna. De gör inga vänner. Uppställning på två led och sen eld mot alla som rör sig.

Gordeg

Hero
The powers that be

Till att börja med något som alla stadsäventyr behöver: Massor av information att tillgå.
Det är frustrerande som spelare om ledtrådarna tar slut när man sitter med någon form av problem att lösa. Det är betydligt roligare att ha massor av lösa trådar att dra i. Utmaningen blir då att sortera vilken information som är relevant, istället för att trava runt i blindo med ett litet frågetecken ovanför huvudet.

Någon som har några tankar att dela med sig av?
Att spelledaren borde lägga mycket krut på att göra en "karta" över vilka som har makten i staden. Adelsmän, handelshus, gillen, militär närvaro mm, och inte minst hur dessa förhåller sig till varandra. Många av de brott som landar på stadsvaktens bord kan säkert härledas till att den ene har något som den andre vill ha, och att den andre försöker ta det ifrån den ene. Det kan vara allt från fysiska ägodelar till en dominerande position inom ett skrå.

Dessutom ser de förmögna och inflytelserika till att få bättre skydd än de fattiga vilket också kan bli en faktor för rollpersonerna. De kanske vill kolla upp ledtrådar i det slummiga hamnkvarteret men vaktkaptenen kräver att de lägger större delen av sin tid i det flotta köpmannakvarteret. Vad göra? Kanske kolla upp ledtrådarna ändå och hoppas att ingen märker nåt?

Gordeg

Re: chrull svamlar [ANT]

[ QUOTE ]
Så för att förklara det hela, jag spelade deras mor, ....

[/ QUOTE ]

Det här blir ju bara värre och värre...

[ QUOTE ]
När jag läste detta så tänkte jag direkt på "Gangs of New York".

[/ QUOTE ]

En perfekt film för WFRP inspiration. I like :gremlaugh:

Storuggla

Champion
Re: chrull svamlar [ANT]

"Det här blir ju bara värre och värre..."

För att göra det hela lite värre så vill jag desutom kasta tvivel på vår väna mors trohet gentemot sin make. Jag har för mig att jag var dotter till Herr Nils och den där gubben på taket som ville ha en spänn. Eftersom jag var den enda som var normal. Resten av släkten var ju en helt nerpissad genpool. :gremwink:

Storuggla, recessiva drag