"Är det roligare med fotarbete typ patrullering, eller ska man spela fantasydetektiv?"
Alltså, fotpatrull eller patrull i sig blir snabbt ganska trist. Det blir en ordie i slumptabeller nästan. Så man skulle tro att det suger. Men man kan ju möta så mycket trevligt folk på patrull. Eller snarare, tjallare, ficktjuvar och annat löst folk som man kan ha samkväm med. Så man kan ju inte helt bortse från patrullen. Såvida man inte bara kör någon konstig detektiv då.
Problemet är att en patrull egentligen är väldigt trist 99 fall av 100.
"Hur hanterar man magi?"
Om en magiker kan bestämma vem som hållit i mordvapnet senast eller fråga andarna vem som stog bakom gardinen med dolken så suger det. Då finns ingen anledning att ha äventyret med den döde mannen ens. Ropa dit en magiker bara.
Fast om man däremot gör kriminalmagin till något likt vår kriminalteknik (se på CSI) så kan det bli kul. Speciellt om den magin är så sällsynt att de lokala myndigheterna måste kalla på hjälp från Altdorf (med andra ord Agent Cooper i Twin Peaks, han beter sig ju som en magiker redan. Skitskumt alltså) så de blir någon form at film-FBI.
Men om en magiker bara behöver peta på liket för att göra allt jobb... blah. Dessutom är andars och spökens ord vrda noll i rätten, då man omöjligen kan vara 100% säker på att det är den avlidne som vittnar. Det kan ju bara en demon eller ond ande, och kan spöken ljuga kanske? Ojoj...
"Hur ska stämningen vara?"
En blanding mellan Hill Street Blues, Columbo och Ellroys snutar, tack
Med andra ord ska det inte vara högtflygande planer, inga kejsarmord eller så utan småsaker som vanligtvis inte syns i fantasy. Småmord, stölder, inbrott, sådant. Falskmynteri också antar jag. Alla mordkomplotter är inte riktade mot adeln.
Med Ellroy menar jag att om spelarna vill lira Dudley Smith från LA Konfidentiellt så ska de väl kunna det, korrupta stadsvakter är väl knappast osannolikt? (Fast jag vet ju vad du tycker om svin som rollpersoner
)
"Någon som har några tankar att dela med sig av?"
Eftersom fantasy som så mest verkar vara nutid i andra kläder så skulle jag rekommendera att du helt enkelt kollar på polisfilmer eller läser lite deckare. Storyn är densamma oavsett kläder, människans nedriga natur verkar aldrig ändra sig.
Jag gjorde ett äventyr där spelarna av poliser i New York under tjugiotalet en gång. Det tog fem timmar innan de var på flykt undan den italienska maffian, den irländska maffian och sina kollegor. Och de federala myndigheterna. Tokstollar.
Storuggla, vars fötter har en elak vinkel