Satt och funderade på en idé vad gäller rollspelens former. Hur skulle det fungera om man i en kampanj fördelade spelledarskapet på alla speldeltagare?
Låt säga att man kör en minikampanj bestående av 5 halvlånga äventyr, lika många som antalet speldeltagare i spelgruppen. Varje speldeltagare är insatt i varsitt deläventyr, från början till slut, samt i den övergripande "plotten". På så sätt ger man ytterligare dimensioner till spelvärlden och SLP, genom att de tolkas ur olika personer perspektiv, vilket i slutändan kanske ger en rikare och mer mångfacetterad spelupplevelse. Eftersom alla dessutom har sina egna idéer på hur kampanjen ska utvecklas kan spelarna komma att bjudas på fler spännande och oförutsägbara vändningar.
Två problem jag ser med detta:
1. Alla speldeltagare är införstådda med den övergripande plotten. En stor portion överraskningsmoment går då till spillo (dessutom är ju en av speldeltagarna inlästa på det "sista" äventyret).
2. Äventyren måste vara linjära i viss mån ("rälsade"). Dessutom är ju rollpersonernas handlande oförutsägbart. När man spelat några äventyr kanske de påföljande inte är särskilt applicerbara längre. Slutet på respektive äventyr måste kanske vara förutbestämt för att stafettpinnen ska kunna lämnas över till nästa spelledare. Hur insatta måste deltagarna egentligen vara i varandras äventyr och hur "lösa" kan äventyren vara?
Bara en tanke jag fick när jag åt lunch. Är det något intressant och användbart? Har ni testat något liknande någon annan gång och hur fungerade detta isf?
Låt säga att man kör en minikampanj bestående av 5 halvlånga äventyr, lika många som antalet speldeltagare i spelgruppen. Varje speldeltagare är insatt i varsitt deläventyr, från början till slut, samt i den övergripande "plotten". På så sätt ger man ytterligare dimensioner till spelvärlden och SLP, genom att de tolkas ur olika personer perspektiv, vilket i slutändan kanske ger en rikare och mer mångfacetterad spelupplevelse. Eftersom alla dessutom har sina egna idéer på hur kampanjen ska utvecklas kan spelarna komma att bjudas på fler spännande och oförutsägbara vändningar.
Två problem jag ser med detta:
1. Alla speldeltagare är införstådda med den övergripande plotten. En stor portion överraskningsmoment går då till spillo (dessutom är ju en av speldeltagarna inlästa på det "sista" äventyret).
2. Äventyren måste vara linjära i viss mån ("rälsade"). Dessutom är ju rollpersonernas handlande oförutsägbart. När man spelat några äventyr kanske de påföljande inte är särskilt applicerbara längre. Slutet på respektive äventyr måste kanske vara förutbestämt för att stafettpinnen ska kunna lämnas över till nästa spelledare. Hur insatta måste deltagarna egentligen vara i varandras äventyr och hur "lösa" kan äventyren vara?
Bara en tanke jag fick när jag åt lunch. Är det något intressant och användbart? Har ni testat något liknande någon annan gång och hur fungerade detta isf?