God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,541
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Werewolf the Apocalypse stammarna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av stammen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss stam och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här gången fokuserar vi på The Get of Fenris:
Jag avskyr så, så många grejer med Werewolf: The Apocalypse och ändå är jag ett fan av spelet. Jag hatar "Knulla den här vargen annars dööööööörrrrr Gaaaaiiiiiiaaaaaaa!" grejerna. Jag hatar Captain Planet 90-tals miljö grejen. Jag hatar att skurken är ett ondskefullt företag. Jag hatar hela den dumma 90-tals politiken och jag är ärligt talat ganska tveksam till att flera av stammarna är ganska rasistiska etniska stereotyper... Men jag älskar allt med The Get of Fenris! För det här är ett spel där vi slåss mot ondska och monster vid världens undergång som en hög bärsärka gående vikingar och det här är klanen som bara har accepterat det. Werewolf som gammal nordisk saga där målet inte är att överleva, för alla kommer att dö, men istället är att dö så hårt och badass som möjligt medan man slår ondskan i ansiktet. Och man får dessutom en enorm silverhammare att slå folk i ansiktet med.
Get of Fenris har en stamkultur av att styrka och skicklighet är vad som är det viktiga och att man ständigt måste testa både sig själv, sina stambröder och andra stammar genom strid. De tycker också att det är okej att behandla de som är svagare som lägre stående än en själv. Stammen är tex känd för att anfalla och ta över Caerns så att de blir "ordentligt skyddade" av dem. Medan detta låter som ett superjobbigt sätt att leva så är det perfekt för spelarkaraktärer som får en hel del spelrum att snabbt bli del av stamkulturen genom att vara ett gäng farliga djävlar. Det har också retat upp hippy stammarna, speciellt Children of Gaia och Black Furys, så det är ett plus. Stammens svaghets förakt har vidare lätt till att vissa rasistiska och sexistiska idéer slagit rot inom stammen vilket inte heller har gjort Pegasus döttrar superglada på dem.
Så moderna vikingar fokuserade på att slå folk med hammare, fatalister som tycker att eftersom det inte finns något hopp är kampen viktigare än någonsin, sociala darwinister utan nåd och fiender till hippies.
Gifts: Det finns en gift där man frammanar motherfucking Fenris som mördar allt och sedan äter han upp en av dina lemmar som betalning! Mic drop! Vad mer behöver jag säga? Alltså, ok, det finns en hög "du klarar kyla och eld" gifts som är nice för att man kan tända fyr på byggnaden man slåss i eller ge folk man sätter sina klor i frostskador som inte läker ordentligt. Men allting bygger upp till motherfucking Fenris.
Bra koncept bakom Get of Fenris karaktärer jag sett: Modern Conan barbaren. Brutalt effektiv företags haj som slår nyckelfigurer för at kontrollera företag som Pentex. Killen som är här för att döda monster och som inte orkar bry sig om resten, det är ändå kört, men låt oss dö som rockstjärnor.
Koncept jag aldrig vill se igen: Spela inte en nazist eller nynazist. Bara... Jag vet att det är en grej i fluffet och jag vet att man kan göra bra Get NPC:er som har fruktansvärt rasistiska åsikter (för att inte tala om sexistiska åsikter). Men droppa inte det på folk som en spelarkaraktär om ni inte har diskuterat det jävligt noga innan. Werewolf är till för att slita huvudet av SD-anhängare för att rädda planeten, inte för att spela SD-anhängare som sliter huvudet av folk.
Klädsel: Du har en massa gifts som du kan skaffa som gör att du inte behöver kläder om ni är i vildmarken och man är en Lupus. Och egentligen skulle du kunna ha på dig vanliga kläder när du inte är i varg form. Men både du och jag vet att man skaffar sig en motorcykel, spänner fast sin stridshammare på den och kör runt som någon sorts postapokalyptisk. biker ur en 80-tals film.
Varför är The Get of Fenris den bästa stammen att spela?: Might makes right är en fruktansvärd filosofi i verkligheten... Men när man spelar ett rollspel om ett krigarfolk som kan bli monster är det guld. Snacka om chansen att spela den brutale politikern som tar makten och håller den via silverhammare eller underdoggen som driver policy med hotet om att slå folk på käften. Du får också släppa loss helvetet på Wyrmen vrålandes stridsrop som en galning och är inte det egentligen anledningen till att vi alla är här?
Den här gången fokuserar vi på The Get of Fenris:
Jag avskyr så, så många grejer med Werewolf: The Apocalypse och ändå är jag ett fan av spelet. Jag hatar "Knulla den här vargen annars dööööööörrrrr Gaaaaiiiiiiaaaaaaa!" grejerna. Jag hatar Captain Planet 90-tals miljö grejen. Jag hatar att skurken är ett ondskefullt företag. Jag hatar hela den dumma 90-tals politiken och jag är ärligt talat ganska tveksam till att flera av stammarna är ganska rasistiska etniska stereotyper... Men jag älskar allt med The Get of Fenris! För det här är ett spel där vi slåss mot ondska och monster vid världens undergång som en hög bärsärka gående vikingar och det här är klanen som bara har accepterat det. Werewolf som gammal nordisk saga där målet inte är att överleva, för alla kommer att dö, men istället är att dö så hårt och badass som möjligt medan man slår ondskan i ansiktet. Och man får dessutom en enorm silverhammare att slå folk i ansiktet med.
Get of Fenris har en stamkultur av att styrka och skicklighet är vad som är det viktiga och att man ständigt måste testa både sig själv, sina stambröder och andra stammar genom strid. De tycker också att det är okej att behandla de som är svagare som lägre stående än en själv. Stammen är tex känd för att anfalla och ta över Caerns så att de blir "ordentligt skyddade" av dem. Medan detta låter som ett superjobbigt sätt att leva så är det perfekt för spelarkaraktärer som får en hel del spelrum att snabbt bli del av stamkulturen genom att vara ett gäng farliga djävlar. Det har också retat upp hippy stammarna, speciellt Children of Gaia och Black Furys, så det är ett plus. Stammens svaghets förakt har vidare lätt till att vissa rasistiska och sexistiska idéer slagit rot inom stammen vilket inte heller har gjort Pegasus döttrar superglada på dem.
Så moderna vikingar fokuserade på att slå folk med hammare, fatalister som tycker att eftersom det inte finns något hopp är kampen viktigare än någonsin, sociala darwinister utan nåd och fiender till hippies.
Gifts: Det finns en gift där man frammanar motherfucking Fenris som mördar allt och sedan äter han upp en av dina lemmar som betalning! Mic drop! Vad mer behöver jag säga? Alltså, ok, det finns en hög "du klarar kyla och eld" gifts som är nice för att man kan tända fyr på byggnaden man slåss i eller ge folk man sätter sina klor i frostskador som inte läker ordentligt. Men allting bygger upp till motherfucking Fenris.
Bra koncept bakom Get of Fenris karaktärer jag sett: Modern Conan barbaren. Brutalt effektiv företags haj som slår nyckelfigurer för at kontrollera företag som Pentex. Killen som är här för att döda monster och som inte orkar bry sig om resten, det är ändå kört, men låt oss dö som rockstjärnor.
Koncept jag aldrig vill se igen: Spela inte en nazist eller nynazist. Bara... Jag vet att det är en grej i fluffet och jag vet att man kan göra bra Get NPC:er som har fruktansvärt rasistiska åsikter (för att inte tala om sexistiska åsikter). Men droppa inte det på folk som en spelarkaraktär om ni inte har diskuterat det jävligt noga innan. Werewolf är till för att slita huvudet av SD-anhängare för att rädda planeten, inte för att spela SD-anhängare som sliter huvudet av folk.
Klädsel: Du har en massa gifts som du kan skaffa som gör att du inte behöver kläder om ni är i vildmarken och man är en Lupus. Och egentligen skulle du kunna ha på dig vanliga kläder när du inte är i varg form. Men både du och jag vet att man skaffar sig en motorcykel, spänner fast sin stridshammare på den och kör runt som någon sorts postapokalyptisk. biker ur en 80-tals film.
Varför är The Get of Fenris den bästa stammen att spela?: Might makes right är en fruktansvärd filosofi i verkligheten... Men när man spelar ett rollspel om ett krigarfolk som kan bli monster är det guld. Snacka om chansen att spela den brutale politikern som tar makten och håller den via silverhammare eller underdoggen som driver policy med hotet om att slå folk på käften. Du får också släppa loss helvetet på Wyrmen vrålandes stridsrop som en galning och är inte det egentligen anledningen till att vi alla är här?