Nekromanti Stamfokus: Uktena

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Werewolf the Apocalypse stammarna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av stammen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss stam och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Uktena:

Antagligen det största temat som dyker upp i alla upplagorna av Werewolf är att varulvarna är enorma hycklare. Det borde vara ganska jobbigt att gnälla över de "blodtörstiga" människorna när man är en grupp brutala mördare och våldtäktsmän som håller på med en chockande mängd av vad som är motsvarigheten till bror och syster incest. Det borde vara ännu jobbigare att hålla de stackars metisen ansvariga för deras föräldrars synder när alla förfäder fuckade upp betydligt värre genom utrensningarna av människor och the War of Rage men varulvarna gör båda de sakerna och många fler. Sedan har vi de individuella stammarna som är ännu värre, vi har redan gått över The Get of Fenris som försvagar hela arten för att försäkra sig om styrka men alla stammarna har sådana här saker. Men det är här som Uktena står ut ur mängden, för Uktenas är de största hycklarna i hela gammla World of darkness och det är därför som du vill spela en.

Uktena stammen var en av de tre "rena" stammarna som från början är från Nordamerika tillsammans med Wendigo och Croatoan stammarna. När Europeiska varulvar dök upp och var både mer krigiska och fler gick det så illa för Croatoan stammen att de blev utrotade. Detta i sin tur gjorde att den tdigare fredliga Sasquatch blev så ledsen att han förvandlades till den kannibalistiska Wendiga och drog hela stammen han var totem för med sig ner i en PTSD-spiral av lidande. Uktena? De klarade sig alldeles utmärkt. De till och med utökade och började ta in kinfolk från andra kontinenter. Vad är skillnaden här? Croatoan var diplomater och ledare med den tålmodiga sköldpaddan som totem och Wendigo var en krigarkultur med den godmodiga Sasquatch som totem. De var inte redo för en hel stam av Machiavellis som dyrkade åskan, brutala amazoner eller adelsmän formade av årtusenden av Europeiska krig. Uktena å andra sidan var mer än redo att ta sig an sådana stammar, de är trots allt en stam av häxor som har bemästrat Wyrmens egna demoniska tjänare och vars totem är ett fruktansvärt sjömonster i form av en bevingad orm.

Och det är grejen med Uktena, de är mästarna av att använda djävulens verktyg för att riva djävulens hus. Är det lite märkligt att en av stammarna lojala till Gaia är bättre på att nyttja Wyrm andar än black spiral dancers är? Ganska mycket ja. Men är det också supereffektiv? Väldigt mycket ja.

Så vill du spela en enorm hycklare med fruktansvärd svart magi som du kämpar med så att den inte ska ta över dig? Spela en Uktena!

Gifts: Det är super trevligt att kunna prata med andar oavsett auspice och senare gifts ger dig mer och mer ande grejs att göra bara för att du är en Uktena. Att du på höga nivåer kan förvandla dig till ett enormt sjömonster och äta folk är bara en bonus.

Bra koncept bakom Uktena karaktärer jag sett: Las Vegas hustler och gatumagiker. Det är klart man vill omge sig med en grupp brutala cyniker som inte tror på något övernaturligt när man är en schaman. Naiv metis. Det är så vackert när stammen bestående av halvkorrupta häxor stöter ut en för att man är befläckad.

Koncept jag aldrig vill se igen: Amerikanska urinvånarstereotyper. Bara... Nej, bara sluta.

Klädsel: Har du inte någon brutal och obehaglig fetish på dig är du inte en riktig Uktena. I övrigt handlar det mycket om hur man förhåller sig till sina spirituella gåvor, hur öppen vill du vara?

Varför är Uktena den bästa stammen att spela?: Bane spirit bullshit? Bane spirit bullshit! Vill inte du också ha en Klaive med en radioaktivitetsande från där de testade kärnvapen i Nevada öknen? För holy shit det är hur coolt som helst.

Mundo

Myrmidon
Min reaktion när jag ser folk som gör en "vis indiankrigare" när de spelar Uktena...