ceruleanfive
Bläckfisk
Det här med rollspelsteori verkar ju i allmänhet vara ett hål av mörker, ångest och disharmoni. Sen finns det några av oss som tycker att det är spännande trots det (eller kanske till viss del tack vare det).
En grej som jag personligen alltid återkommer till är teorin om olika stances. Att komma i kontakt med den har verkligen hjälpt mig att förstå vad det är som gör att vissa inslag skär i mig när jag rollspelar – medan vissa andra verkar tycka att motsvarande är hela det göttiga med rollspelande. Och det har gjort att jag har lättare att prata med andra om det, vilket har lett till bättre spelupplevelser.
GNS i sin helhet är ju väldigt kontroversiell – men just stances har jag hittills inte stött på någon som har blivit provocerad av eller ens har haft några större invändningar mot. Kanske bara att någon upplever att en viss stance inte bör vara en egen stance eller så.
Stämmer denna uppfattning? Eller är jag bara naivt ovetande? Ser ni andra något värde i teorin, eller är den i stort sett menlös?
Kort definition av stances (kommentera gärna om den är snurrig):
En grej som jag personligen alltid återkommer till är teorin om olika stances. Att komma i kontakt med den har verkligen hjälpt mig att förstå vad det är som gör att vissa inslag skär i mig när jag rollspelar – medan vissa andra verkar tycka att motsvarande är hela det göttiga med rollspelande. Och det har gjort att jag har lättare att prata med andra om det, vilket har lett till bättre spelupplevelser.
GNS i sin helhet är ju väldigt kontroversiell – men just stances har jag hittills inte stött på någon som har blivit provocerad av eller ens har haft några större invändningar mot. Kanske bara att någon upplever att en viss stance inte bör vara en egen stance eller så.
Stämmer denna uppfattning? Eller är jag bara naivt ovetande? Ser ni andra något värde i teorin, eller är den i stort sett menlös?
Kort definition av stances (kommentera gärna om den är snurrig):
Stances handlar om olika hållningar att fatta beslut och generera content utifrån. Det finns tre fyra olika stances:
- Actor stance är en empatisk hållning, där man fattar beslut utifrån vad karaktären vet och vill. Fokus ligger på "ärlighet" mot karaktären.
- Author stance är en "manipulativ" hållning, där man fattar beslut utifrån vad man själv vet och vill, för att i sedan efterkonstruera varför karaktären gjorde som du ville. Fokus ligger på att bidra till ett intressant narrativ.
- Director stance är en omnipotent hållning, där man inte bara kan påverka karaktären utan – även omgivningen runtomkring hen. Fokus ligger på att skapa ting och skeenden i spelvärlden.
- Pawn stance är en distanserad hållning, där man fattar beslut utifrån vad man själv vvet och vill, utan koppling till karaktären. Fokus ligger på att underhålla sig själv och eventuellt att "vinna".