Nekromanti Standardäventyr i städer

Rickard

Urverk speldesign
Alla äventyr jag kommit på (iaf de flesta) som utspelas i städer har haft nåt m lagen att göra. Antingen ska RPna stjäla nåt el. så ska de vakta nåt.
Nån som har idéer (det borde ni väl ha?) på olika "standarduppdrag" el. dyl. som man kan göra i städer.

/[color:448800]Han</font color=448800> som är lite trött på att göra RPna till brottslingar

kalcidis

Hero
Jag tycker personligen det är skoj att leta i en stad. I stadens kloaksystem om det finns? Eller så är det skoj med att forska i om hur städerna var innan. Man kanske letar efter ngt som fanns i en speciell byggnad. Enda sättet man kan ha en suck på vart den är, är att hitta byggnaden den var i. Men den revs ju för svinlänge sedan. Detektiv arbete..

Det var ju en idé.

Archer

Swashbuckler
Detektivarbeten och "stjäla föremålet" scenarion är tyvärr allt för vanliga i städer. Och detta är synd. Städer är nämligen ett av de ställen där man har nästan obegränsat med äventyrsmöjligheter.
Några exempel;

1. Rollpersonerna ärver en liten affär som säljer XXXXX, denna har brutala skulder som nu har förts över på dem. Ska de lyckas uppfylla släktingens sista önskan och driva affären med förtjänst samtidigt som de kan bli av med skulderna?

2. En alkemist behöver akut få tag i morotsblast och hyr ett par legosoldater (rpna så klart, alkemisten är ganska ingrodd och har inte koll på världen utanför laboratoriet) för att finna detta. Det är tyvärr så att det är vinter och årets skörd av morötter var väldigt låg. Det ryktas dock om att borgmästaren i staden serverade morötter till gårdagens bankett, så vart tog blasten vägen?

3. Mitt i staden finns en mycket gammal och övergiven park vars grindar är låsta. Ingen som gett sig in där har någonsin kommit tillbaka. Vad finns där inne och varför har ingen kommit tillbaka? och varför är myndigheterna så måna om att se till att ingen ska undersöka området?
Beroende på hur denna används kan den bli ett standard Detektiv scenario, eller ett spännande scenario där rollpersonerna blir förföljda av personer från myndigheterna som håller koll på dem (ala X-Files).

4. Under nätterna hörs skrik i staden och unga kvinnor försvinner mystiskt. Stadsvakten står lamslagen och finner inga spår. När så borgmästaren/kungen/whatever 's dotter försvinner så hyrs ett par äventyrare in för att finna dottern. Inte har de hunnit långt i sina undersökningar förens de kontaktas av en kvinna som säger sig arbeta för dottern. Hon vill betala rollpersonerna för att INTE finna dottern, hon har nämligen en olovlig affär med faderns rådgivare och har flytt staden till rådgivarens lantställe. Några dagar senare kontaktas rollpersonerna av både fadern och rådgivaren. Fadern hotar med att avrätta rollpersonerna om de inte snart visar några resultat, och rådgivaren lovar det samma om de skulle finna det minsta bevis. Rpna ligger minst sagt pyrt till. Och om dottern har flytt staden, vad har då hänt med de andra försvunna kvinnorna? Det hela är en härlig rörig soppa.
Detta är dock en variant av det allt för vanliga deckarscenariot.

5. Under en tid av krig har stadens stadsvakter gått åt i stor mängd. Erfarna kämpar (rpna) hyrs in för att träna upp de nya rekryterna. Dessa är dock den sorgligaste och mest bedrövliga grupp rekryter som stadens stadsvakt någonsin skådat. Om inte rpna får dem att bli redo för tjänst och dessutom klara av sina första veckor i tjänsten med flygande godkänt så får rpna inte betalt.

6. En karneval hålls i staden. Folk strömmar in och festligheterna pågår dygnet runt. Ett antal olika tävlingar hålls och många skickliga bågskyttar, fäktmästare, gycklare och så vidare anländer. Konkurrensen är hård då 10.000 Silvermynt står på spel, kan rollpersonerna lyckas med att delta i tävlingarna och kamma hem priset?

7. Stadens riddjur försvinner mystiskt på nätterna. Rollpersonernas egna riddjur försvinner med. Så småningom dyker plötsligt upp en magiker i staden som påstår att han företräder riddjuren (med vilka han kan tala). Han vill ta upp i domstol ett mål som handlar om olaglig slavhandel och ägande. Han menar att riddjuren är intelligenta och att dessa på eget bevåg har kontaktat honom för att agera som mellanhand. Är det hela en bluff eller talar magikern sanning? och vart är riddjuren?

8. Rpna bevittnar två svärdskämpar omgivna av en stor mängd busar. Båda svärdskämparna strider mot varandra, så gör också busarna. Ingriper rollpersonerna? Om inte, blir de mot sin vilja indragna i kampen?
Om de gör det så visar det sig att de hamnar i mitten av en två krigares kamp om att försöka få en mycket vacker kvinnas hand. Rollpersonerna blir märkta som fiender antingen av en eller båda sidor för att ha ingripit. Väljer rollpersonerna sida? och vill den tilltänkta damen i själva verket gifta sig med någon av de båda krigarna som hon har flörtat med? eller använder hon sitt vackra utseende till att hetsa de båda männen mot varandra för sitt eget nöjes skull?

Tror det ska väl räcka några gånger :)

Magnus L

Hero
Om du har regelboken till DD5 (Chronopia alltså) så kan du kanske hämta lite inspiration från äventyret i den.

Eksem

Champion
Fan, de här äventyrsförslagen var ju, förutom 4, 8 och 6, bedövande användbara! Jag blir så ställd att jag inte vet vilket jag skall börja med!

Förmodligen det med trollkarlen och de hunsade riddjuren, vilket är det mest begåvade äventyrsförslag jag läst på länge! Äntligen lite djurrättsfrågor i Drakar och Demoner =)

Rickard

Urverk speldesign
Vissa förslag fick fantasin att bubbla.. Tackar (även även kalcidis). Kul att nån tar det serlöst och försöker göra sitt bästa när de svarar på en tråd..

/[color:448800]Han</font color=448800> som själv brukar försöka göra sitt bästa när han svarar på en tråd

Rickard

Urverk speldesign
För att jag frågade efter det?

För att ge ett vettigt svar på din fråga.. Efter att ha skickat ut RPna på landet på olika uppdrag i alla de år jag SLtt DoD och efter att ha slukat ett antal fantasyböcker där huvudrollsinnehavarna bara har rest omkring så är jag utled på det. Jag har därmed flyttat in spelarna i städerna. Det var bara det att jag stod rådlös i vad jag skulle skicka in RPna i för äventyr.

/[color:448800]Han</font color=448800> som nu skickat ut RPna på landet i väntan på insperation

Herr Ågren

Veteran
Ytterligare förslag

Följande uppslag kan knappast kallas färdiga äventyrsidéer, men kanske kan de så ett frö:

-- En anlagd brand sprider sig snabbt genom stadens fattigkvarter med träkåkar (gärna nattetid) och RP:na blir liksom alla arbetsföra stadsbor involverade i släcknings- och räddningsarbetet. Bara den biten kan bli till ett riktigt intensivt och dramatiskt äventyr, särskilt om man tänker sig att RP:na vaknar ur sömnen mitt i ett brinnande inferno eller blir tvungna att bege sig in i ett övertänt hus efter nödställda människor eller något ovärderligt föremål. Men efteråt återstår ju också den vilda jakten på gärningsmannen, som på grund av stadsbornas minst sagt upprivna känslor efter det inträffade kan urarta till lynchmobbar m.m.
-- Ett par oförklarliga försvinnanden skapar oro bland stadsborna (jo jag vet, vanligt grundtema). Byfånen (måste väl även finnas i en stad?) försöker förmedla en viktig ledtråd, men kan bara stamma osammanhängande och svårbegripligt. Kanske har han bevittnat en ockult offerrit med människooffer, eller bara att fiskmånglerskan snattade ett äpple från Nils Bondes marknadsstånd?
-- Inför ett mycket prestigefyllt hästlopp med stora pengar i vinstpotten anlitas RP:na som skötare och vakter åt en av de mycket värdefulla tävlingshästarna. Motståndarna försöker givetvis förstöra hästens chanser med allehanda ohederliga medel och knep, såsom sabotage och förgiftning. Ingenting sker öppet utan RP:na måste ständigt vara på sin vakt och betrakta varje stalldräng med misstänksamhet. Dessutom visar sig deras skyddsobjekt vara en självmedveten och motspänstig rackare som trilskas och lever om så fort RP:na kommer nära inpå (möjligen kan hästen fatta tycke för någon i gruppen som den gör undantag för och utvecklar en speciell relation till). Men skulle de så mycket som rispa det stolta djurets ädla hud vore de givetvis sålda.

Nåja, nu tog inspirationen slut och sömnen smyger sig på. Men det som blev är väl bättre än ingenting alls antar jag.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Ytterligare förslag

Det där m att det är en anlagd brand sår faktiskt ett frö.. Kan tänka mig branden som en slutstrid..
"...halva gatan verkar stå i lågor. Lågorna från husen sträcker sig uppåt och slickar nattens mörker. Denderus kommer precis ut med barnet i sin famn till de andra när Vege ser en man längre bort på gatan.. Mannen slungar eld omkring sig och antänder byggnaderna. 'Titta' utbrister Vege och pekar mot mannen. Respekt, fruktan och sedan ett igenkännande får hela sällskapet att rysa till. De..."
Äsch.. Nu kom magiker m i bilden.. De har också en tendens att dyka upp ofta.

Det andra förslaget håller jag på och ger till spelarna som hintar.. Folk försvinner och galningen har de redan mött. Äventyret om det kommer att komma...
Hade tänkt mig att början av äventyret skulle vara i slutet av ett annat när en man kommer in och ber RPna honom att döda hans dotter (som ligger bakom det hela).

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker det tredje förslaget verkade intressant.. Aldrig spelat nåt liknande så det vore nog spännande att spinna vidare på nåt sånt