Nekromanti Star Trek - Vilken gillar du?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Fan... jag är fast. Hör ni vad jag säger!? JAG ÄR FAST!!!

Jävla skit också...

Jag förstod det inte först, jag såg ju bara något avsnitt då och då. Sedan började jag faktiskt lära mig vilka tider den gick på och till slut planerade jag så att jag inte skulle ha något att göra när den sändes. Och när det tog slut blev jag besviken.

Star Trek: Voyager är en fantastisk serie. Den är verkligen det av massor av anledningar, och nu när jag köpt hela första säsongen på DVD är det bara att erkänna för sig själv - jag har blivit en Trekkie. :gremooo:

Nåja, skit i det, jag var nördig redan innan så varför bry sig om ytterligare ett epitet? Det var ändå inte det jag skulle snacka om.

Gillar ni Star Trek? Och i sådana fall, vilken serie gillar ni mest? och varför?

Så här tycker jag;

Star Trek: The Original Series (TOS)
Det här är den ursprungliga serien, den med Kirk och Spock och grabbarna.
Gammalt, sunkigt och inte särskilt intressant. Skrattretande usla effekter.

Blä.

Star Trek: The Next Generation (TNG)

Samma skepp som i TOS, nämligen federationens flaggskepp Enterprise, men här i en modernare tappning. Fräschare och snyggare på alla sätt och vis. Tyvärr har jag inte sett jättemycket av den här serien men det jag sett gillar jag skarpt, även två av långfimerna (den senaste, Nemesis, var riktigt skön). TNG stoltserar med en samling duktiga skådespelare och kapten Jean-Luc Picard är för alltid den fartygschef jag kommer att beundra mest. Helt suverän!

Star Trek: Deep Space Nine (DS9)

Det här är en serie som jag nog bara sett ett eller två avsnitt av. Den utspelar sig på en rymdstation långt bort. Det gillar inte jag. Jag tycker om rymdskepp och utforskning och sådant. Men jag borde nog ge den en chans och se fler avsnitt eftersom många säger att den är bra.

Star Trek: Voyager

Min favorit, och också den serie jag följt ordentligt! Voyager hamnar av misstag i Deltakvadranten, 70 000 ljusår hemifrån. Jobbigt läge. Hela serien går ut på att skeppet skall ta sig hem. Bra skådespelare, intressanta karaktärer, häftig fartygschef (den första kvinnliga, Kathryn Janeway), spännande episoder, bra grundidé. jag gillar verkligen att de är så långt hemifrån. De är i en kvadrant där allt de möter är något nytt. De har ingen möjlighet att åka hem mellan varje uppdrag och fylla på med förnödenheter utan det är en lång och fantastisk resa som ligger framför dem. Karaktärerna är som sagt suveräna (med undantag för seriens comic-relief, Mr Neelix - hata!) och Jane Mulgrew som spelar Janeway inger förtroende i sin roll. Jättebra! (och ett snyggt intro med bra musik också för den delen)

Star Trek: Enterprise

Utpelar sig på Enterprise innan TOS. Har dessvärre inte sett så mycket men serien har helt klart potential. Någon annan får ge en närmare beskrivning och rescension. Lökigt intro med dålig musik. Muppig fartygschef.

Om någon vill så får de gärna kommentera Babylon 5, en serie som jag aldrig sett men som tydligen har en setting som liknar DS9.

Vad tycker ni?

/Vulf

Krille

Super Moderator
Deep Space Nine

Den har en ståry.

Jo, faktiskt, det är väl den enda anledningen. Alla andra serier nollställs (mer eller mindre) efter varje avsnitt. Fördelen med dem är att man kan missa hur många som helst och ändå roas av dem. Nackdelen är att man aldrig får någon chans att fördjupa sig i världen eller rollfigurerna, och det väger IMHO upp det rätt hårt.

Så Deep Space Nine rockar stenhårt, jämfört med övriga Trek. Det är dessutom den serie som kan skoja mest med sig själv (Trials and Tribble-ations, texempel, när DS9-casten klipps in i ett TOS-avsnitt! Jubel!).

Och jo, de åker faktiskt och utforskar, ibland. Men mest krigar de faktiskt. Och det finns otvivelaktigt flest klingons i DS9, vilket också är ett mycket, mycket stort plus!

Rising

Vila i frid
Jag är ingen trekkie. Jag bara tittar på enskilda avsnitt då och då, men det gör jag å andra sidan med stort nöje. (Jag följer alltså samma devis som jag gör med allt annat: Högt engagemang, noll kunskap)

Jag tycker nog generellt att den första serien hade den bästa besättningen. Spock och McCoy har det skönaste samspelet av alla karaktärer i seriens historia (enligt mig), och Scotty är ball, han med. Dessutom är de med i den film som jag tycker är bäst: Sexan. Problemet är bara att så många av avsnitten var lökigt blajpsykologiska, att de också var med i den fjärde filmen (som är öken) samt att Chekov alltid suger så att han kan bli räddad av den duktiga amerikanen.

Picard och grabbarna är nog den besättning som jag ogillar mest, även om Picard i sig var ball. Worff var också bra, men alldeles för mycket koncentrerades kring Data, som var uselsämst. Det jag hatade mest med Data var att han var så djäkla bra och ofta kom att rädda hela skeppet. Liksom, om han nu är så användbar, varför har man inte två-tre sådana robotar ombord på skeppet för? Och så var det någon med cyklops-glasögon som jag hatade extremt mycket. Och så var det mycket borgs, och borgs är inte häftiga antagonister. Dock måste jag säga att stämningen överlag var riktigt bra i den här serien.

Janeway-serien är nog den som jag tycker har smartast och bäst episoder, även om jag inte riktigt gillar besättningen (förutom Janeway själv, hon är en klippa (överhuvudtaget har castingen varit extremt bra när det gäller fartygschefer genom tiderna)).

Enterprise har jag bara sett ett fåtal episoder av, och jag är inte säker på att jag gillar den kvinnliga vulcanen. Ett annat problem är att jag tycker den serien hade varit bättre om den hade fått kännas low-tech i jämförelse med rymdskeppen som de åker i i senare delar av rymdsagan. De får ett plus för uniformerna, de är verkligen töntiga, och de episoder jag har sett har varit riktigt smarta och ofta bra, men den hänger ändå lite i luften i mina ögon. Kanske för att fartygschefen är den sämsta i serien.

DS9 har jag ingen koll på, men det låter som att jag inte skulle gilla den.

Allra helst skulle jag vilja se Picard-stämning i Janeway-episoderna med i huvudsak den ursprungliga Kirk-besättningen (fast med Worff, och med en hårdare Chekov).

Om någon vill så får de gärna kommentera Babylon 5, en serie som jag aldrig sett men som tydligen har en setting som liknar DS9.
Krille är den stora auktoriteten på B5, men som strötittare kan jag säga att jag tycker serien överlag är riktigt mysig eftersom den är mycket vardagligare och mindre teknikfokuserad än Star Trek. Dessutom finns det en sorts konflikt mellan två rymdraser som känns mycket inspirerande; de ena är en sorts ödlevarelser, och de andra är en sorts pompösa stroppar som tydligen har koloniserat de andra i det förgångna. Så det finns en ilska mellan dem, men ändå så kan de stundtals samarbeta för att klara sig. Äh, det låter klyschigt, men manusförfattarna är rätt duktiga med att problematisera deras förhållande så att de aldrig går ut ur en konflikt riktigt så enkelt som man skulle kunna tro. Det är B5:s starkaste kort.

Den stora antagonisten är dock någon sorts märkliga skuggor, och så finns det vissa varelser som ska ha psykiska krafter, och de suger. När episoderna handlar om skuggorna och dessa minbarer, då blir allt lökigt.

Det fanns en konstig SF-serie som gick på canal+ för några år sedan, med bl.a en tjej med skunkfrisyr och alldeles blek hy. Den var skitkonstig, och det kändes som om de skulle hoppa i säng med varandra hela tiden. Liksom, som om det vore någon sorts skruvad Lexx-historia. Hon med skunkfrisyren var hawt iaf, och de episoder jag såg var ofta rätt bra, även om jag inte förstod så mycket.

Eksem

Champion
Star Trek, orginalserien

Kitsch!
Annars har jag gruveligt svårt för Star Trek, men under... var det högstadiet?... missade jag inte ett avsnitt av den underbara orginalserien. Lökiga skådisar, töntiga repliker, keffa effekter och universums snyggaste overaller! Underbart bra, alltså. Fast egentligen är det allra bäst när andra serier parodiserar orginalserien (Where No Fan Has Gone Before! "-I'm not an effect!").

Annars känner jag inför Star Trek-serierna ungefär som jag känner inför Babylon 5 och Buffy. Huu...
Men jag har en kompis som är världens fan. Han är typ Trekkie nästan.

Rising

Vila i frid
Det fanns en konstig SF-serie som gick på canal+ för några år sedan, med bl.a en tjej med skunkfrisyr och alldeles blek hy.
...kom just på att den hette Farscape. Och det var visst inte så mycket skunkfrisyr, utan mer kritvitt helt och hållet.
Nå, fin var hon, iaf.

Insignia

Swashbuckler
Jag var skeptisk till Enterprise först, men nu när jag har kommit in i den lite mer och har någorlunda koll på besättningen, så har jag blivit riktigt förtjust i den. Den är mysig :gremsmile:

Ska man ha en favorit så antar jag att det är TNG. Kanske. Gillade originalet väldigt mycket, Voyager tyckte jag var så där, och DS9 såg jag inte tillräckligt av för att få någon egentlig uppfattning om (fast det lilla jag såg verkade lovande).

Ulfgeir

Swashbuckler
Njae, gillar inte Star Trek.

Orsaker: Finns / Fanns (åtminstone i de tidigare serierna) ingen kontinuitet. Dvs det som händer i ett avsnitt påverkar inget längre fram, och i slutet av varje avsnitt återställs allt till en sorts status quo. Såvida nu inte någon av skådespelarna hoppar av serien, för då kan man ta död på karaktären.

Och allt detta förbannade technobabbel (Vänd polariteten på på fluxkapaciatorn), som saknar en inre logik gör att allt känns tråkigt. Menar finns inte en chans i helvete att transporterna skulle kunna fungera som de gör. Jag kan möjligtvis köpa att de fungerar mellan en transporter till en annan. Men ner till en planet? Vad skall bygga ihop kroppen igen? Ok, låt oss anta att det går att göra med hjälp av line-of-sight. Men det löser inte problemet med att komma däreifrån igen eller ta sig in i något som INTE har line-of-sight.

Miljöerna känns för sterila. Ungefär som om de var någon sorts hotell utan folk. Allt är för skinande rent, och inget går sönder på grund av vanligt slitage.

Nåväl, de olika serierna:
Original series Tja, den har ett kitschigt kultvärde, men ingen kan påstå att den är bra. Och här har vi en främmande planet som vi inte vet ett smack om, bortsett från att den kan vara farlig. Vilka skickar vi ner först: jo kaptenen, vetenskapsofficern, läkaren och navigatören. Typ de viktigaste personerna på hela skeppet...

Next Generation Bättre skådisar, men lider av i stort sett av samma problem som orginalserien. Lägg till att perosnalen verkar ha svårt att klara ta order (och starfleet verkar ändå vara pseudomilitärt)... Och så det faktum att människorna inte kan göra något fel. Och så Q, en allsmäktig varelse som ploppar in lite hur han vill. Skulle inte tro det va...

Deep Space 9 Bara sett första säsongen, och den sög. framförallt som Babylon 5 gick samtidigt och den var så ofantligt mycket bättre på alla sätt och vis.

Voyager Här är problemen att de har skådespelare som inte kan agera och som är lika störande som Jar Jar Binks. (Neelix, Kes, Tuvok - Den usle Spock-kopian som ser ut som han köpt sina öron på Buttricks. Även Hologramdocktorn är rätt irriterande). Släng ut de personerna genom närmsta luftsluss, utan rymddräkt. Att använda tranportern på dem är me än de förtjänar.. Saker som stör här... Skeppet lagas vad jag sett. Det märktes när manusskaparna tröttnade på en ny ras då när väl skeppet lämnat deras territorie så hörde man aldrig mer talas om dem.

Enterprise Har bara sett lösa avsnitt, men de har med för mycket saker här som fullständigt bryter mot allt vad de sagt i tidigare avsnitt.

Nåväl, nu har jag fått spy galla över detta. Här är vad jag gillar med Babylon 5: Det finns en major storyarch som är uttänkt i förväg för alla planerade säsonger istället för "hmm, kna vi mjölka de dumma fansen på en säsong till'?`". Alla major characters har sin egen storyarch. Det finns en kontinuitet i serien så att det som händer i ett avsnitt kan få konsekvenser långt senare. Man slipper allt technobabbel. Människorna har inte alltid rätt. Miljön känns verkligen som om det är en plats där mängder av folk bor och arbetar. Det blir skitigt, saker går sönder och man slipper mirakellösningar. Och utomjordlingarna ser inte ut som de köpt lösöron på Buttricks.

/Ulfgeir

Storuggla

Champion
"Vad tycker ni?"

Tja, jag har aldrig rockat loss på Star Trek. Det känns för pastell, för okonsistent internt och sådant. Så jag har alltid dissat det. När jag i diplomatiska syften sett på något Star Trek-avsnitt eller någon film så jag jag funnit att jag föredragit orginalserien av rent kultmässiga skäl.

"Om någon vill så får de gärna kommentera Babylon 5, en serie som jag aldrig sett men som tydligen har en setting som liknar DS9."

Okej, du, jag och en dvdspelare snarast anmodas! Du kan ju inte missa viktiga nördpoäng!

Storuggla, the first fix is free

Troberg

Sinister eater
...kom just på att den hette Farscape.
Och den är bra, mycket bra. En underbar brist på samspel mellan huvudpersonerna som man bara inte kan låta bli att älska!

En stark rekommendation är dock att se avsnitten i ordning, annars sitter man snart och undrar vad som egentligen händer.

Pom

Swashbuckler
TNG

Inte är jag någon trekker, men frun översatte ett par avsnitt en gång i den grå forntiden och jag brukar se filmerna med syrran.

Originalet pionjärinsatsen bör hyllas, även om få ting åldras så snabbt som SF.

TNG Bäst helt klart. Bäst intromusik, perfekt kapten, bäst basröstklingon, kul Data. Tror inte det är någon slump att ingen brytt sig om att göra film av annat än originalet och TNG.

DS9 OK, erkänner, har bara sett ett par avsnitt. Verkade inte ointressant men heller ingenting extra.

Voyager Janeway delar kaptensförstaplatsen med Picard och hologramdoktorn har sin charm, men övriga figurer är gräsligt påfrestande och illa spelade.

Enterprise Roligare vulcan än Spock, och introt har en viss charm. Kan vara småtrevlig ibland och vid något tillfälle t o m riktigt bra.

Troberg

Sinister eater
Gillar ni Star Trek? Och i sådana fall, vilken serie gillar ni mest? och varför?
TOS
Orginalet. Underhållande i sin B-ighet.

TNG
Sämst. Ingen egentlig handling, oinspirerande karaktärer. Dessutom dödar inte Kirk Picard i första filmen och återtar sin plats som den rättmätige kaptenen på Enterprise.

DS9
Bäst. Början är lite seg, men sedan mörkar de ner den och lägger på en handling. Skön för att allting inte är så förbaskat starfleet-perfekt.

Voyager
OK, men inte exceptionell. Bitvis bra, bitvis kass. Lever mycket på 7of9's tighta utstyrsel...

Enterprise
Rätt OK. Har en handling, är lite skitigare och mörkare och har Scott Bakula från Quantum Leap som kapten.

TAS
Så dålig så att den är kul.

B5
Verkligt bra. Fick kritik i början för att vara en ripoff på DS9, men visade snart att den kunde stå på egna ben. En av de få serier där manus var skrivet för hela serien innan den började filmas, och det märks verkligen. Sista säsongen är lite mycket filleravsnitt på grund av strul med nedläggningsdiskussioner.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Star Trek: TOS
Det första Star Trek jag såg var episoden Charlie X. Jag hade satt mig framför TV:n för att håna en gammal fånig SF-serie med löjliga specialeffekter och förutsägbara manus från 60-talet och blev fullständigt golvad av vad jag såg.
Just det avsnittet handlar om en pojke som överlevt en kraschlandning på en planet med de i serien vanliga energivarelserna med övernaturliga krafter. För att han skulle kunna överleva har de gett honom samma krafter. Nu har han blivit upplockad av Enterprise och ska forslas tillbaka till civilisationen. Han börjar missbruka sine enorma krafter och beter sig allmänt dumt och ganska barnsligt. Det är uppenbart att han är ett hot. Han blir dock lite tänd på en flicka i besättningen. I ett avsnitt av de flesta TV-serier från 60-talet hade de funnit varandra, han hade tagit bort sina egna krafter och alla hade levt lyckliga. Nu avvisar hon istället hans närmanden och han förvandlar henne till en ödla. Spock & Kirk försöker hjälpa, stoppa och fängsla Charlie utan framgång. Till slut dyker energivarelserna själva upp i klassisk deus ex machina-stil och tar med sig en protesterande Charlie hem. De förklarar att hans krafter inte gör att han passar bland människorna. Charlie gråter och säger att han inte vill leva bland dem: de saknar känslor. Alla är deppiga. Slut!
Det finns ett par avsnitt av samma klass, medan de flesta ärligt talat är rätt kassa. De har dock den bästa karaktären i alla Star Trek-serier, i Mr. Spock. Och till skillnad från andra kända SF-serier från 60-talet så fanns det inga lustiga robotar eller smarta barn i serien. Vilket osökt för oss in på...

Star Trek: TNG
...som i sin första säsong har både ett smart barn och en lustig robot. Efter att de dumbat ungen och man lärt sig leva med roboten blir serien bättre, men det är lite för långt mellan höjdpunkterna. Genomsnittligt är den naturligtvis mycket bättre än originalserien, men de riktiga höjdaravsnitten saknas.

Star Trek: DS9
Jag har bara sett ett par avsnitt av den, eftersom den aldrig gått på någon vettig kanal. Det jag sett har varit bättre än TNG. Bland de avsnitt jag sett är det framför allt ett som utmärker sig, när teknikern O'Brien återvänder till stationen och märker att alla beter sig konstigt. Det har en mycket överraskande upplösning.

Yuck! Det är uppenbart att det är något fel när den enda i hela besättningen som har en intressant personlighet är det automatiska läkarhologramet. Jag såg en hel del avsnitt, mest för att jag hoppades att någon spontant skulle avrätta Neelix på ett smärtsamt sätt; den karaktären hade passat bättre i 'Det våras för rymden' både vad gäller utseende och personlighet.
Och här kan man förstå att jag tröttnat en hel del på Star Trek. Jag har hittills inte lyckats se ett helt avsnitt av...

...trots flera tappra försök.

Alltså tycker jag att TOS är bäst, även om jag antagligen skulle uppskatta DS9 mest om jag såg fler avsnitt. Jag var väldigt entusiastisk över Star Trek för sådär 13 år sedan, men nu har intresset svalnat. I ärlighetens namn finns det ingen SF-serie jag sett som jag tycker är riktigt bra, så det kan vara mig det är fel på.

/tobias

Foggmock

Myrmidon
Stackars, stackars Vitulv. Det är tragiskt när riktiga hårdingar som han måste låtsas och luras inför den riktiga världen, till skillnad från oss andra som uppenbart faktiskt ÄR nördar. Begå inget maskeradbrott, bara. :gremwink:

Eh, nå, Star Trek. Jag har ett ganska komplicerat förhållande till Star Trek. Min spelledare är en Trekkie av grövsta kaliber, men han äger inte en enda film eller teveserie. Jag började kolla på Voyager första gången det gick tillsammans med honom och kompletterade de avsnitten jag missat när den sändes andra gången. Funkade hyfsat som science fictionserie eftersom jag inte satte in den i ett existerande Trekuniversa. Alla konventioner och sånt var bara kittlande inspiration för mig, och skurkarna i form av borg och klingoner är några av de ballaste science fictionskurkarna efter Vader och Aliens. Jag satte mig ner och kollade på Voyager för att det fanns en chans att avsnittet de visade just idag var bra, och var det inte det så var det iallafall mediokert och gick att slå ihjäl tid med.

Såg ett par ansnitt av Enterprise men tröttnade, mest på grund av bristen på kontiunitet. Voyager må ha återställts emellan avsnitten, men det fanns fortfarande en tidslinje.

Så i lördags såg jag den första Star Trekfilmen (första för mig, alltså) The voyage home. Jag förstod varför vissa av karaktärerna är så älskade. Spock, Kirk och Scotty är ju störtsköna. Särskilt Spock. Filmen i sig var riktigt ärkelökig men det goda sällskapet gjorde den mycket bättre. Låg och somnade till ett par gånger innan den sista colan jag druckit sparkade in så jag missade antagligen en del sammanhang, men jag uppfattade visst mer än de jag såg den tillsammans med som också låg och halvsov.

Ceetan

Warrior
Kan inte komentera alla eftersom jag inte sett alla....men shoot

Bästa jag sett hittills. Sett hela serien och diggar Tuvok

Star Trek: The Original Series (TOS)
Det här är den ursprungliga serien, den med Kirk och Spock och grabbarna.
Gammalt, sunkigt och inte särskilt intressant. Skrattretande usla effekter.

Star Trek: The Next Generation (TNG)
Kan bar hålla med om allt du skrev angående tng
.

ok kan hålla med...men jag gillar spock

om det är den där Jean Archer är Kapten
böe den behandlas som de sjukdommar man kan få på resor:
Man vaccinerar sig så man slipper dem.

DS9
Såg ett avsnitt som inte tilltalade mig alls

Brior

Swordsman
Galaxy Quest!

Glöm inte den suveräna parodin med Alan Rickman i högform!

Jag tittar gärna på Star Trek-serierna även om jag inte håller reda på tider eller serier eller egentligen något alls. Favoritfigurer är Picard, Data, Worff, hologramläkaren och seven-of-nine. Hela grejen med dessa serier är ju att de ska vara sunkiga, kvasi-teknologiska och fokusera på moraliska dilemman snarare än pang-pang. Det kallas charm, något som "Star Wars" enligt min mening aldrig haft i sitt Disneyplastiga kassabox-fiskande.

Staffan

Myrmidon
TOS: Har en del riktigt bra avsnitt (t ex "City on the Edge of Forever," med Joan Collins), men på det hela taget märks det att serien har 40 år på nacken.

TNG: Också en del bra avsnitt, och en del fåniga. Rätt OK på det hela taget.

DS9: Seg i första säsongen, men när Roddenberry trillar av pinn och TNG läggs ner så får man fria händer, och kan leka mer med Trek-universat, vilket leder till en mycket bättre serie. Har ett stort mått av kontinuitet. Den blir lite fånig på slutet där allt för många avsnitt använder sig av superhologrammet Vic Fontaine, men på det hela taget den bästa av serierna.

Voyager: Bra idé, men dåligt genomfört. Man börjar med en situation som ber om konflikter, men redan efter en halv säsong så har Maquisarna blivit näst intill perfekt integrerade i Starfleet-besättningen. De flesta figurerna är rätt trista, som någon annan nämnde så är figuren med mest personlighet en holografisk AI. För att piffa upp serien så stoppar man in en storbröstad brud i tighta kläder halvvägs genom, men det ger bara ytterligare en praktisk deus-ex-machina (funkar det inte med att reversera polaritetsflödet i deflektordisken, pröva med lite borg-naniter). Förvandlar dessutom Borg till fjantar, till skillnad från de hemskingar de var i TNG (i alla fall tills Hugh blev infiltrerad av Enterprise-arna). På tok för många avsnitt där parallella tidslinjer används som resetknappar.

Enterprise: Halvbra. Borde fokusera mer på Federationens födelse och mindre på det där jämrans "Kalla Tids-kriget". Har också syndromet med "snygg brud i tighta kläder," även om inte Jolene Blalock är lika påträngande som Jeri Ryan.

B5: Mycket bra TV-serie som inte är relaterad till Star Trek. Intressant persongalleri, sammanhängande story som i stora drag var utplanerad över de fem åren den gick (med smärre modifikationer p g a avhoppnade skådisar här och var), mycket mer intressanta rymdstrider än någon Star Trek. Första säsongen är lite mesig, främst för att universat måste introduceras innan de stora plotterna kommer igång vilket tar lite tid, men när den väl kommer igång, jadåjävlar. För övrigt är det DS9 som är likt Babylon 5, inte tvärtom.

Saxifrage

Hero
Fartygscheferna

Tillräckligt många har sagt sitt om serierna, jag håller med om det mesta. Istället tänkte jag säga något om de fartygschefer som passerat.

Enligt min mening var det ett stort uppsving när Kirk försvann från arenan. Jag har visserligen bara sett Kirkan i filmer, men där gör han ett mycket konstigt intryck. Jag tycker att Kirk känns mest som en valiumknarkad gammal SO-lärare som sjunker ihop i sin stol och suckar över motgångarna. Vem släppte in honom på bryggan? Ibland undrar jag om jag missat något i Kirks rollfigur, för i mina ögon liknar han mer åsnan Ior än en rymdkapten.

Kontrasten mot Picard blir som mest tydlig i "Generations", där Kirk utan närmare funderingar slår sig till ro i sin låtsasvärld medan Jean-Luc genast klykar att något är fel och gör vad han kan för att rätta till det. Picard är ju den perfekta chefen, som svär på franska, domderar och vägrar ta ett nederlag. En frisk fläkt!

Janeway tycker jag mest är jobbig, kanske det svagaste kortet i annars utmärkta Voyager. Hon är bra ibland när hon visar hårdhet, problemet är att hon oftast är hjälplöst mesig och känns mer som en gammal tant än kapten. I många avsnitt av Voyager har jag saknat Picards handlingskraft.

Kapten Archer i Enterprise finns inte så mycket att säga om, han är väl mer en produkt av serien i stort. Det stör mig lite att han är mer "all-american" än de andra, vilket inte känns riktigt federations-mässigt. Man får intrycket att han ser mera till USA och sig själv än till federationen, vilket inte ligger riktigt i linje med Star Treks gamla kamratanda. Men det är väl en omstöpning av serien som ligger i tiden, även om den är rätt trist.

Insignia

Swashbuckler
Archer och federationen

Man får intrycket att han ser mera till USA och sig själv än till federationen, vilket inte ligger riktigt i linje med Star Treks gamla kamratanda. Men det är väl en omstöpning av serien som ligger i tiden, även om den är rätt trist.
Eller så har federationsandan inte riktigt slagit igenom ännu, eftersom serien utspelar sig tidigare än de andra?

Rosen

Myrmidon
Archer

Det stör mig lite att han är mer "all-american" än de andra, vilket inte känns riktigt federations-mässigt. Man får intrycket att han ser mera till USA och sig själv än till federationen, vilket inte ligger riktigt i linje med Star Treks gamla kamratanda.

Håller med Insignia. TOS fick ofta kritik för att ha inlagda typfigurer av européer, ryssar och asiater i besättningen medan Enterprise och federationen egentligen bara verkade representera USA. James T Kirk var rätt gediget all-american (fast kanske mindre i filmerna än i TV-serien) -- såpass gediget att det senare blev en poäng att bryta Kirk-klichén genom att göra hans efterföljare till europé (TNG), svart (DS9) och kvinna (Voyager).

Därmed är det också rätt etablerat att federationen har ett ursprung som en samling helylle yankees in space, men som gradvis rört sig mot en alltmer kosmopolitisk kultur under följande generationer. Archer är en produkt av federationen som den är vid tiden när hans serie utspelas.

--
Åke

Duddmannen

Hero
Fast i Star Trek-träsket

Jo man har väl sett en och annan serie i sina dagar...

Mina kommentarer

TOS
"The original and best" brukar det heta om många olika prylar och här måste jag säga en sak - TOS är, oavsett vad man tycker om effekter och så vidare, en fantastiskt bra serie. Visst är det lite lågbudget på effekterna, men tänk hur mycket serien fick folk att slå upp ögonen för framtidens möjligheter! Visst fanns det SF-filmer och lite skumma böcker, men här kom alltså en TV-serie med gedigna visioner och framtidshopp!

Jag gillar serien, om inte för effekterna så i alla fall för att den hade cojones nog att överhuvudtaget kliva fram!

TAS
Scooby Doo, fast med rymdskepp. Egentligen usel, men den fortsatte i alla fall traditionen en aning, höll intresset vid liv fram till filmerna och TNG, så jag måste säga att jag är tacksam.

TNG
Nu börjar det likna något! Här har vi en modernisering av konceptet. Moderna effekter, moderna miljöer och karaktärer. Fler besättningsmän som kan hålla ett avsnitt. Det enda tråkiga med TNG är att den inte vågade bryta mallen ordentligt förrän mot slutet, typ säsong sex och sju.

DS9
OK, det KANSKE var lite av ett B5-plagiat, men den lyckades gå åt ett annat håll och skapa sig en egen liten nisch bland SF-serier. Jag tycker väldigt mycket om denna serie. Jag äger alla avsnitt på video och brukar ofta se om den från första till sista avsnittet.

VOY
Seven of Nine!
Alltså, jag gillar serien, det är ingen dålig produktion. Men jag personligen ser helst BARA Seven-centrerade avsnitt. Voyagers styrka är att serien bröt många ramar på en gång: Kvinnlig kapten, ingen federation som rycker in, inga riktiga bad-guys (jo det fanns enskilda, men det var inget stort imperium som fick stå för allt det onda genom hela serien). Jag äger flera avsnitt, men ärligt talat är det oftast de med Seven of Nine som jag kollar på. Sent på kvällarna...

ENT
Coolt!
Det var i alla fall MIN reaktion på den nya titellåten. Inget massa pompöst bjäfs utan en bra stämningssättande melodi som man kan sjunga med i.
Hela serien känns fräsch på något sätt, lite ny liksom. Kan ju bero på att den är nyproducerad, men ändå. Jag tycker att det är en ball besättning som gör coola misstag. Helt ok.