Nekromanti Star Wars d20

Lord Fluffo

Veteran
Jag vet inte riktigt om det här är rätt forum men jag postar här ändå. Jag undrar lite angående Star Wars RPG d20 från WotC. Hur är det att spela? Funkar reglerna bra? Jag är inte jättehaj på d20 men jag är ett stort fan av Star Wars(episode I och II borträknade) så jag har funderat på att införskaffa mig revised rulebook. Är den köpvärd? Hur funkar reglerna för rymdstrid med rymdskepp?

Sen undrar jag lite angående modulerna som finns till spelet. Vilka är värda sina pengar och finns det några bra äventyr för nerladdning eller att köpa?

Hoppas ni hjälper mig med mina frågor :)

Foggmock

Myrmidon
Hänvisar till tråden i Science Fictionforumet som nyligen tog upp saken. Det går bra att fråga mera där istället.

EDIT: Äsch. Men är man så dum att man dyker på en obesvarad tråd, drar upp Svara-fönstret, skriver sitt inlägg, går och gör frukost och SEN går och postar det, då får man leva med att Seter ger en på tasken. Kindly disregard this letter.

Krille

Super Moderator
Re: Det är rätt forum

"Men du kunde också fråga på Sci-Fi-forumet... och det har någon redan gjort!"

Frågan är väl mest vilken sorts omdöme man vill ha om "nya Star Wars". Vill man ha i grunden positiva kommentarer från raving d20-fanboys så är det här forumet definitivt rätt ställe. Vill man ha i grunden negativa kommentarer från stockkonservativa stofiler så är SF-forumet bättre. :gremgrin:

Fast jag gillar faktiskt Dark Side Sourcebook. Synd bara att den var till d20-versionen, inte den gamla d6 (och därmed borde det väl inte vara så svårt att lista ut vilken av kategorierna "fanboys" och "stofiler" jag tillhör).

Archer

Swashbuckler
För att sammanfatta;
Åsikt om Star Wars RPG;
- D6 varianten fungerar men är för långsam i många sätt för min smak, framför allt på grund av tärningspölarna.
- d20 varianten fungerar och är snabb där jag upplever d6 varianten långsam.

Sammanfattning om åsikt av d20 Star Wars;
- Snabbt stridsystem, simpelt färdighetsystem. d20 systemet fungerar som en bra grund att stå på. Det ger möjlighet att spela i flera olika "tidåldrar" i Star Wars universat, från Ep 1 till Ep 6, och även bortom denna sista.

- Kraften hanteras som både färdigheter och feats (special trick som man lär sig), något bökigt. Men inte mycket jobbigare än att man i d6 versionen ska lära sig "spell"-liknande krafter.

- Reglerna för rymdstrider liknar ett figurstridsspel och är så oerhört långsamma att jag helt skippade dem för att istället använda delvis hemmakokade regler, och delvis regler från d20 Star Wars och Dragonstar.
Så länge det endast rör sig om en strid med några få skepp (2 till 4) går det rätt så bra att improvisera det som normalt reglerna täcker upp.

I övrigt tycker jag spelet är helt ok, och därmed köpvärt. Har du inte sedan tidigare spelat Star Wars och därmed har alla böcker som gavs ut till den d6 baserade versionen från WEG tycker jag inte att det är så mycket att orda om, utan att detta är den nuvarande versionen av rollspelet, och man kan lika gärna köra den.

När detägller moduler vet jag inte om man behöver ha så många över den reviderade grundregelboken. Det mesta du behöver finns i den. Jag har ännu inte sett några suveräna äventyr att ladda ned eller köpa. Det finns en enda kampanj till nuvarande version av rollspelet, men vet inte hur den är. Minns inte ens namnet på den.

Lord Fluffo

Veteran
man får tacka för svaren! Jag får ta att titta igenom den där andra tråden som någon(några :p) så vänligt länkade till. Förövrigt är jag mest intresserad av d20 varianten pga att jag trodde d6 varianten var i princip död. Har jag fel?

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Frågan är väl mest vilken sorts omdöme man vill ha om "nya Star Wars". Vill man ha i grunden positiva kommentarer från raving d20-fanboys så är det här forumet definitivt rätt ställe. Vill man ha i grunden negativa kommentarer från stockkonservativa stofiler så är SF-forumet bättre"

Och vart ska man då vända sig om man vill ha lite mer nyanserande åsikter? Eller finns det inte?

Feliath

Swashbuckler
Old crap, new crap

Inte ens när det är bättre än den nya skiten?
Fast det där är ju som alltid högst subjektivt. Vissa av oss tycker tvärtom. Jag, till exempel. Jag föredrar den nya versionen ur precis alla aspekter (utom möjligen rymdstriden, ety jag inte minns något om den gamla utgåvans dylika, och ogillar den nyas).
Och ur det perspektivet är det ju solklart: Nytt och bra, eller gammalt och dåligt? Men nu är ju inte Fluffo varken du eller jag - så därför gör han ju rätt som köper det som finns i tryck, tycker jag. Jag kan då inte se någon annan objektiv omständighet att ta hänsyn till.

/Feliath - de gustibus och så, ni vet :tekopp:

Archer

Swashbuckler

Man vänder sig hit, men man får vara selektiv och försöka ignorera de som är uppenbarligen bind-galna-dyrka-det-vid-ett-altare fans och hetsiga-nu-ska-vi-elda-upp-skiten-antiister.
Alternativt kan man försöka få en någorlunda bild av det hela med båda dessa extrema synpunkters grund som bas.

Lord Fluffo

Veteran

varför jag valt d20 är nog för att jag inte vill jaga runt halva internet för en sliten bok som ändå kostar shjortan och lite till. Om ingen säljer den billigt här förstås ;-)