För att sammanfatta;
Åsikt om Star Wars RPG;
- D6 varianten fungerar men är för långsam i många sätt för min smak, framför allt på grund av tärningspölarna.
- d20 varianten fungerar och är snabb där jag upplever d6 varianten långsam.
Sammanfattning om åsikt av d20 Star Wars;
- Snabbt stridsystem, simpelt färdighetsystem. d20 systemet fungerar som en bra grund att stå på. Det ger möjlighet att spela i flera olika "tidåldrar" i Star Wars universat, från Ep 1 till Ep 6, och även bortom denna sista.
- Kraften hanteras som både färdigheter och feats (special trick som man lär sig), något bökigt. Men inte mycket jobbigare än att man i d6 versionen ska lära sig "spell"-liknande krafter.
- Reglerna för rymdstrider liknar ett figurstridsspel och är så oerhört långsamma att jag helt skippade dem för att istället använda delvis hemmakokade regler, och delvis regler från d20 Star Wars och Dragonstar.
Så länge det endast rör sig om en strid med några få skepp (2 till 4) går det rätt så bra att improvisera det som normalt reglerna täcker upp.
I övrigt tycker jag spelet är helt ok, och därmed köpvärt. Har du inte sedan tidigare spelat Star Wars och därmed har alla böcker som gavs ut till den d6 baserade versionen från WEG tycker jag inte att det är så mycket att orda om, utan att detta är den nuvarande versionen av rollspelet, och man kan lika gärna köra den.
När detägller moduler vet jag inte om man behöver ha så många över den reviderade grundregelboken. Det mesta du behöver finns i den. Jag har ännu inte sett några suveräna äventyr att ladda ned eller köpa. Det finns en enda kampanj till nuvarande version av rollspelet, men vet inte hur den är. Minns inte ens namnet på den.