Nekromanti [Star Wars] Galaxen for dummies

Mogger

Hipsteranka
När jag sitter och läser lite fragmentariskt om olika sektorer och system så tycker jag att det är ganska kul och coolt, men sen inser jag att "shit, det här är ju en jäääävligt stor setting..." och så läser jag lite mer om något annat, men lär mig egentligen inte så mycket om något. Och handen på hjärtat så har jag absolut ingen ambition att plugga in hela galaxen :)

Men, jag skulle vilja ha någonstans att börja, någonstans att börja nysta upp garnet. Var tycker ni? Finns det någon osedvanligt cool region i Galaxen? Helst inte någon plats som figurerat allt för tydligt i filmerna. Och jag tänker att tidsepoken är något år efter Episode 3.

Krille

Super Moderator
Jag tror inte att jag har brytt mig om att använda den officiella galaxen i mitt Star Wars-spelledande nånsin. Jag har haft en rollperson med koppling till Coruscant och en annan med koppling till Alderaan, i ett äventyr mellanlandade rollpersonerna på Hoth, och en kampanj var tänkt att sluta med att rollpersonerna deltog i (och möjligen förändrade) slaget om Endor – i den kampanjen hade de ihjäl Boba Fett och Han Solo också, vilket faktiskt var en del av planen.

En kampanj låg i en sektor som inte var så långt bort från Endor. Det var genom den sektorn som massor med resurser flödade för byggandet av andra Dödsstjärnan. I sektorn fanns inte någon officiell planet, och Endor-grejen var en sån där bakgrundsgrej som spelarna klurade ut. De spelade kejserliga byråkrater som så småningom kom fram till att Imperiet inte var deras grej, och blev rebeller istället.

I övrigt har jag bara hittat på saker efter hand jag behövde dem. Det är ju så Lucas själv gör: "uhm, vi behöver en planet för ett vinterslag. Snöplaneten Hoth. Och vi behöver en vulkanplanet för Darth Vaders fästning. Vulkanplaneten Mustafar. Och hade inte han Zahn skrivit om huvudplaneten i galaxen, typ Coruscant eller vad den hette? Den tar vi!"

Mitt tips är att bildsöka sci-fi-konceptbilder, och sen ställa frågan "var fan är det här" och uppfinna en story om det stället, och på så sätt göra galaxen till din egen.

Utöver det är jag kär i Dathomir och nattsystrarna där. Den förekommer hyfsat mycket i Expanded Universe och är en rätt viktig del av Clone Wars-tv-serien.

deusexmatteo

Warrior
Jag har varit i lite samma sits, men det blev något annat än SW när vi väl skulle spela. Satt en massa på Wookipedia och läste om olika planeter, men som Krille säger går det lika bra att bara hitta på någonting och det sparar väldigt mycket tid.

Mogger

Hipsteranka
Mjo, alltså, den biten är ju förhållandevis lätt. Men jag tänker att det är bra att ha en utgångspunkt, så att jag kan skicka en länk eller skriva ut en sektorkarta och lite sånt. Sedan är det ju förhållandevis lätt att trixa och fixa utifrån det, men jag vill börja någonstans i den faktiska galaxen.

Ska kolla upp Dathomir. Tror att jag slötittat på Clone Wars med ungarna någon gång, för det där känns bekant.

Ps. Jag är f.ö barnsligt förtjust i den här typen av kartor, och vill kunna använda dem! :)

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Gör grejen som 40k säger till dig att göra, skita i att försöka få en överblick. Det finns för många planeter för ens någon i settingen att hålla koll. Det viktiga är ett par planeter, huvudstadsplaneten för republiken, Korriban där Sith akademin ligger och kanske två till. Ta sedan och hitta på din egen sub-sektor och sätt din kampanj där. Då kan spelarna lära sig planeterna och behöver du en konstig planet är det för att de lämnar sub-sektorn.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Måns;n144282 said:
Men, jag skulle vilja ha någonstans att börja, någonstans att börja nysta upp garnet. Var tycker ni? Finns det någon osedvanligt cool region i Galaxen? Helst inte någon plats som figurerat allt för tydligt i filmerna. Och jag tänker att tidsepoken är något år efter Episode 3.

Lång förklaring:

Galaxen är i grunden uppdelad i regioner som är expanderande ringar från mitten, och till stor del utgår från människans utbredning.

Längst in har du "the core worlds" och det är där corusant ligger. Det är lite av galaxens huvudsäte, med ett väldigt utvecklat och reglerat samhälle. Typ alla beboliga planeter, eller planeter som går att göra beboliga, har hög population. Mycket byråkrati, mycket lag och ganska jämn utvecklingnivå. Området är generellt sätt lungt och stabilt, och den brottslighet som finns är lågskalig (ficktjuvar och sånt) eller organiserad (Black sun och andra gangstersyndikat). Skulle kunna liknas vid en storstad.

Efter det kommer "kolonierna" som fortfarane har rätt hög befolkning och mycket lagar, men troligen har någon form av egenstyre. Kanske en utsedd guvernör som ansvarar för en sektor och samlar in skatt och sånt. Här sker det mesta av matproduktionen och en stor del av "den vanliga industrin". Även en del råvaruproduktion iform av gruvor och sådant.

Sen kommer en serie regioner som heter inner rim, expansion territory, mid rim och outer rim. Och egentligen kan man väl bara säga att ju längre bort från mitten du kommer, dessto mer variation blir det på olika planeters utvecklingsnivå (vissa är fortfarande rätt höga, andra rätt primitiva) och ju mer laglöshet har du eftersom kontrollen minskar. Inner rim är ungefär som koloniregionen, men lite friare och vildare. Outer rim är ställen som Tattoine med Mos Eisly där kriminella näst intill kan verka fritt och öppet.

Sen har du Unknown region som ligger "väster ut" i galaxen som helt enkelt inte blivit utforskad i någon större grad ännu, och Wild Space vilket refererar till områden som bebos av intelligenta arter, men som av en eller annan anledning inte blivit ordetnligt "utforskade och civilicerade" (dvs fria planeter, typ =).

Kort förklaring:

Tänk dig tre cirklar som utgår från galaxens mitt:

Innerst har du kärnvärldarna. Alla planeter där är teknologiskt avancerade och civilicerade, med lagar och regler och folk som ser till att dessa efterlevs ordentligt. "För" hög befolkning på alla planeter.

I mitten har du kolonierna. Planeterna där varier lite i hur teknologiskt avacnerade och civilicerade de är, men överlag så kontrolleras de av kärnvärldarna och står sålunda under dessas beskydd. "Lagom" befolkning på alla planeter.

Ytterst har du ringvärldarna. En region utan övergripande lag och ordning, där planeterna är hem för nybyggare, flyktingar, brottslingar, och utstötta. En del planeter är mer civilicerade än andra, och teknologinivån varierar från primitiv till ganska hög. Väldigt liten befolkning.

Utanför ringvärldarna har du outforskad rymd.

Sammanfattning:

Jag tycker den korta förklaringen är mest användbar, för jag behöver inte ha tre regioner som i princip är samma sak fast med lite olika nivå på Lag, Teknologi och Befolkning.

Ringvärldarna är coola när man vill ha lite vildavästern eller total laglöshet. Kolonierna är coola när man mest vill luffa runt i rymden, se lite olika ställen och köra lite handel. Kärnvärldarna är coola när man vill ha städer som täcker hela planeter och ändå varit tvugna att bygga på höjden så att du har kilometerlånga/djupa konstruktioner med multipla nivåer, spioneri och gangstrar.

I övrigt som så många andra har sagt: det coola med Star Wars är att du kan stoppa in exakt vad som helst var som helst. Om du har en existerande planet som nästan passar men inte riktigt är det bara att ändra det du inte gillar och byta namn på den.

luddwig

Lawful evil
När jag spelade Star Wars var det precis som Krille beskrev, d.v.s. egna äventyrsplatser med det officiella mer som en kuliss. En plats ur filmerna som jag tycker sticker ut, och som jag vill minnas fanns väl beskriven även spelmässigt, är dock Molnstaden. Den har i och för sig en inte obetydlig roll i Episode V men ändå. Den borde passa perfekt för t.ex. fisktanksspel.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ska man gå in på specifika platser så tycker ju jag att Khashykk (hur DET nu stavas), i alla fall som det presenterades i Kotor var ett rätt tufft ställe. Utforska den mystiska djungelbotten på jakt efter nån gammal ruin och slåss mot lite monster. Skulle säkert passa ypperligt som något OSR-likt hexkräl, med vandrande monster och slumptabeller och annat.

Manaan gillade jag också starkt, kanske för något ubåtsbaserat vrakletande.

Mundo

Myrmidon
Krille;n144314 said:
Du behöver bara en karta:
Jag är från Catgirl Empire eller från Diverse Alliance of Nice Guys, jag har inte bestämt mig än....

Anarchclown

Swashbuckler
Rymdhamster: Du glömde Hutt Space som i princip är en egen region av outer rim som ofta är med som något separat på kartor av galaxen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Anarchclown;n144402 said:
Rymdhamster: Du glömde Hutt Space som i princip är en egen region av outer rim som ofta är med som något separat på kartor av galaxen.
Inte enligt Wookiepedias sammanfattning av galaxen i alla fall. Det är möjligt att det räknas in i Wild space, eller helt enkelt att det räknas in i Outer rim.

Leon

Leo carcion
För mig är Galaxen långt långt bort och för länge sedan och Hyboriska åldern lika vad gäller just detta - det räcker att kanske vara konsistens mot REHs böcker eller episod 4-6, fånga stämningen och sedan spåna fritt utifrån kända premisser ("ta ett framtidslandskap och gör det till en planet" vs "ta ett historiskt rike och skruva det ett par varv")

Mogger

Hipsteranka
Superbra genomgång Hamstern! Jag börjar bilda mig en uppfattning nu.

Kolla upp alla planeter/system ni nämner och är naturligtvis helt med på att jag ska fylla ut med egna planeter, månar, stationer etc.