Nekromanti Star Wars - Hjälp!

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Jag undrar om jag kan få lite hjälp.

Jag tycker om karaktärsdrivet rollspelande där rollpersonerna inte blir rälsande från punkt A till punkt B med i förväg gjorda "scener".

I Star Wars finnas en viss sorts storytelling anda, där det i regel alltid finns en episk plotline och starka arketypkaraktärer (som präglas av kärlek, hat, godhet, ondska, humor, hjältemod) som används för att det skall kännas som Star Wars. Vad kan ni ge mig och mina spelare för tips för att vi tillsammans skall kunna forma en historia som fångar Star Wars anda, utan att jag för den skull rälsar spelarna?

Vänliga hälsningar
Eagle
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Well... vad sägs om att göra scenerna större?

Säg att det finns ett par punkter som _kommer_ att ske oavsett allt annat (exempelvis att RP måste ta sig till en viss planet, väl där så måste de lokalisera en viss gammal ruin, väl i ruinen så måste de möta den elaka sith-lorden) men däremellen är det helt upp till dem hur de löser det.

Exempelvis så finns det inget som säger hur spelarna _ska_ ta sig till planeten. De kanske väljer att få tag på ett skepp, de kanske har ett skepp eller de kanske köper biljeter på någon skyttel.

Det finns inget som säger hur de ska ta sig till templet. De kanske ger sig iväg själva, sätter ihop en expedition, anlitar en guide...

Att använda scener tycker jag bara blir ett problem när man gör dem för små och begrännsade...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,082
Location
Ereb Altor
För övriga formuiter har jag och Eagle snackat en massa om sånt här tidigare så jag insåg att jag använde en lite fånig uppläxande ton, som jag inte brukar använda. Sorry Eagle och nu vet ni andra med. :gremsmile:

Det här är i grund och botten en oerhört intressant fråga. Hur fångar man andan i ett spel? Reglerna är ett ovärderligt verktyg, men jag antar att den biten redan är spikad? Jag har dessutom noll koll på systemet så jag kan inte orda så mycket mer om det än att repetera mantrat "System does matter". Du får helt enkelt ut det du stoppar in.

För att skapa ett bangdrivet spel kring SW tycker jag först och främst ni ska sätta er ner och skapa en premiss, eller kanske ska vi kalla det fokus? Du pratar om kärlek, hat, godhet, ondska, humor, hjältemod. En del av detta kan och bör vävas in i ert fokus, medan resten gärna ska vara formaliserat i regler, karaktärer, plott och vara tydlig vägledning i ert eget spel, på en metanivå såväl som in-game. Nu är inte SW direkt drama så fokus behöver inte vara "dramatungt". Det räcker med "rebeller i kamp mot Imperiet" eller liknande. Ni måste vara överens om fokus hur som helst. Lägg gärna in ett ”mål” som "smuggla arrabbas till Correlian" eller nått. Arbeta fram ett fokus och ett mål tillsammans och lägg in tillräckligt mycket SW-markörer. ”Målet” är inte det slutgiltiga målet utan det omedelbara målet när ni börjar spela, kickern, orskane till att RP är där de är och kommer att hamna där de hamnar o.s.v.

Skapa karaktärer som tydligt knyter an till fokus och mål. Men se till att betrakta alla RP som individer. Fokus och Mål är minsta gemensamma nämnare och ska funka som Kicker och spelmässig drivkraft. Alla RP bör ha egna mål och fokus, men i mindre skala. Här är ju KotOR ett bra exempel där alla karaktärer utvecklas under spelets gång samtidigt som huvudplotten löper rätt fram.

Nu ska du sätta dig ner med din huvudplott. Gärna ska du redan ha vävt in första steget av den i målet. Det är inte Arrabbas i lasten utan vapen till rebeller eller nått, men det vet ju inte spelarna eller RP. Huvudplotten ska ju inte vara ett räls utan mer handla om någon grupps eller persons agenda, på vanligt fisktanksvis (sök så hittar du flera trådar om det). Därefter bör alla RPs sidomål och fokus och alla deras relationer vävas in i plotten. Deras smugglarpolare blir fångad av imperiet, deras Jedimästare går över till den mörka sidan m.m. På så sätt blir storyn angelägen och intressant för spelarna. Var lyhörd och var inte rädd för att spilla bönor och bjud in spelare till hemligheter.

Jag gissar att du inte är ute efter drama, men annars är det ju givande med dilemman och val av olika slag, som leder till att karaktärer utvecklas. Det är inte riktigt Star Wars, men kan vara coolt ändå.

Hur som helst, väv samman alla era delar (karaktärer med plott m.m.) och ffa prata om vad ni vill ha ut av det.

Något du kan använda?
 
Top