För övriga formuiter har jag och Eagle snackat en massa om sånt här tidigare så jag insåg att jag använde en lite fånig uppläxande ton, som jag inte brukar använda. Sorry Eagle och nu vet ni andra med.
Det här är i grund och botten en oerhört intressant fråga. Hur fångar man andan i ett spel? Reglerna är ett ovärderligt verktyg, men jag antar att den biten redan är spikad? Jag har dessutom noll koll på systemet så jag kan inte orda så mycket mer om det än att repetera mantrat "System does matter". Du får helt enkelt ut det du stoppar in.
För att skapa ett bangdrivet spel kring SW tycker jag först och främst ni ska sätta er ner och skapa en premiss, eller kanske ska vi kalla det fokus? Du pratar om kärlek, hat, godhet, ondska, humor, hjältemod. En del av detta kan och bör vävas in i ert fokus, medan resten gärna ska vara formaliserat i regler, karaktärer, plott och vara tydlig vägledning i ert eget spel, på en metanivå såväl som in-game. Nu är inte SW direkt drama så fokus behöver inte vara "dramatungt". Det räcker med "rebeller i kamp mot Imperiet" eller liknande. Ni måste vara överens om fokus hur som helst. Lägg gärna in ett ”mål” som "smuggla arrabbas till Correlian" eller nått. Arbeta fram ett fokus och ett mål tillsammans och lägg in tillräckligt mycket SW-markörer. ”Målet” är inte det slutgiltiga målet utan det omedelbara målet när ni börjar spela, kickern, orskane till att RP är där de är och kommer att hamna där de hamnar o.s.v.
Skapa karaktärer som tydligt knyter an till fokus och mål. Men se till att betrakta alla RP som individer. Fokus och Mål är minsta gemensamma nämnare och ska funka som Kicker och spelmässig drivkraft. Alla RP bör ha egna mål och fokus, men i mindre skala. Här är ju KotOR ett bra exempel där alla karaktärer utvecklas under spelets gång samtidigt som huvudplotten löper rätt fram.
Nu ska du sätta dig ner med din huvudplott. Gärna ska du redan ha vävt in första steget av den i målet. Det är inte Arrabbas i lasten utan vapen till rebeller eller nått, men det vet ju inte spelarna eller RP. Huvudplotten ska ju inte vara ett räls utan mer handla om någon grupps eller persons agenda, på vanligt fisktanksvis (sök så hittar du flera trådar om det). Därefter bör alla RPs sidomål och fokus och alla deras relationer vävas in i plotten. Deras smugglarpolare blir fångad av imperiet, deras Jedimästare går över till den mörka sidan m.m. På så sätt blir storyn angelägen och intressant för spelarna. Var lyhörd och var inte rädd för att spilla bönor och bjud in spelare till hemligheter.
Jag gissar att du inte är ute efter drama, men annars är det ju givande med dilemman och val av olika slag, som leder till att karaktärer utvecklas. Det är inte riktigt Star Wars, men kan vara coolt ändå.
Hur som helst, väv samman alla era delar (karaktärer med plott m.m.) och ffa prata om vad ni vill ha ut av det.
Något du kan använda?