Nekromanti Star Wars kampanj

God45

#PrayersForBahakan
Så jag har börjat spelleda Star Wars. Tanken var egentligen bara att köra one-shot äventyret "Power of the Darkside" men mina spelare älskade det så vi förvandlade det här till en kampanj. Problemet är lite att jag inte var bered på den här grejen alls och inte precis är en Star Wars expert så jag behöver lite tips och grejer.

Så Power of the Darkside är Apocalypse Now i Star Wars under Old Republic eran då ett kallt krig rådde mellan Sith imperiet och den galaktiska republiken. Tre Sith lärjungar skickades ut tillsammans med en inhyrd Mandaloriansk skepps kapten för att hitta en Sith mästare som blivit vansinnig. De enda överlevarna av one-shoten var mandalorianen som bestämt sig för att återvända till sitt folk (spelaren kunde bara vara med under one-shoten) och den minst erfarna av Sith lärjungarna Zendar. Zendars mästare var en kättare mot Sith doktrinen som lärde Zendar att det inte finns någon ljus eller mörk sida av kraften utan att det bara finns makt och personliga val om hur man använder den. Medan Zendar mördade sin mästare vid one-shotens slut och flydde Sith ordern så tror han fortfarande på "The transcendental force" och är en grå force-user/ grå-Sith. Så Zendar är i vinden. Sith ordern vet inte om hans egentliga identitet som en republikansk medborgare och universitets student och republikanske myndigheter vet inte om att han är en Sith.

Så, då är frågan, vilken sorts kampanj skall jag skapa nu? Det måste vara relativt moraliskt grått eftersom Zendar kommer vara med och av balans anledningar är jag tveksam till att blanda force-users och vanliga människor. Oh, och jag undviker gärna aliens i spelar gruppen om de inte är near-humans.

Här är mina nuvarande idéer som jag gärna får feedback på men jag är också intresserad av om ni har helt andra kampanj idéer.

1. Gruppen är en samling av okonventionella force users. Grå Jedis, Jensaarai, Imperial Knights, Potentum medlemmar, Force mystiker och personer utan någon formel träning eller som inte ens vetat att de är force sensitive tidigare. Medan Jedi och Sith ordnarna är upptagna med ytterligare en av sina konflikter och är besatta av the light eller the darkside ger sig gruppen ut för att ta reda på the forces djupare sanningar.

2. Gruppen är smugglare, prisjägare och legosoldater som försöker överleva och tjäna sig en hacka i gränslandet mellan de två imperierna medan de gömmer sig från båda sidor.

Vad tror ni?

Krille

Super Moderator
3. Gruppen är Sith, men Sith-imperiet har precis fått storpisk av Republiken och rollpersonerna är några av de få överlevande. Men det blir värre, eftersom Darth Bane infört The Rule of Two. Då rollpersonerna inte är Banes lärljungar så är de på flykt från både Republiken och från Banes inkvisitörer.

God45

#PrayersForBahakan
Krille;n136159 said:
3. Gruppen är Sith, men Sith-imperiet har precis fått storpisk av Republiken och rollpersonerna är några av de få överlevande. Men det blir värre, eftersom Darth Bane infört The Rule of Two. Då rollpersonerna inte är Banes lärljungar så är de på flykt från både Republiken och från Banes inkvisitörer.
Det här är en bra ide... Men jag är fel tidsmässigt och den enda kvarvarande spelarkaraktären från one-shoten har precis gett Sith imperiet fingret genom att mörda två lärjungar och sin mästare.

God45

#PrayersForBahakan
Krille;n136159 said:
Nej, nu vet jag! Jag kan skipa Bane men kör resten av det. Spelarna är alla avhoppade Siths, jagade av sitt egna imperium och av andra sidan. De är helt på att störta imperiet... Så att de kan ta över!

Twitchy

Veteran
Beroende lite på din grupp.
Kör val 1 om de gärna grottar ner sig i filosofiskt, moraliskt spel.
Jag hade haft möjligheten för dom att skapa sin egen "order" där de letar efter andra force sensitives runtom galaxen för att få dem att ansluta sig och för att lära sig av dom.
Kan vara värt att komma på ett slutmål för spelet. Kanske att transcend:a eller stoppa ett hot mot kraften själv?

Val 2 skulle jag köra om de föredrar ett mer action speccat spel.
+ så är det lite mer öppet där de kan få välja själv vem de vill jobba för / göra.

olofglans

Veteran
Varför blev Sith mästaren som de sökte upp, galen?
Trodde Zendars mästare att makt kunde användas även för goda syften? I så fall kanske Zendar gett sig in på en väg mot den goda sidan? Om än en kurvig och farlig sådan.

En tänkbar fortsättnings skulle kunna vara att Zendar återvänder till Sith akademin, men hans nya mästare anar att han inte är lika förutsägbar och pålitlig som tidigare. De kanske rent av skickar ut honom på ett nytt uppdrag, som sedan visar sig vara omöjligt att genomför utan att dö. Ett självmordsuppdrag.
Men om de undersöker saken noggrant hittar de ett sätt trots allt lösa uppdraget, om de samarbetar med "neutrala"/repulikanska karaktärer. Samtidigt kanske de hittar ett sätt att locka ut Sith befällhavaren till platsen, och mörda honom i hemlighet.
Fram mot slutet kanske de knyter vänskap med några från republikens sida och börjar sin vandring mot ljuset. Eller också avrättar de alla "spår" och ökar i rang i sith imperiet.

God45

#PrayersForBahakan
olofglans;n136180 said:
Varför blev Sith mästaren som de sökte upp, galen?
Trodde Zendars mästare att makt kunde användas även för goda syften? I så fall kanske Zendar gett sig in på en väg mot den goda sidan? Om än en kurvig och farlig sådan.

En tänkbar fortsättnings skulle kunna vara att Zendar återvänder till Sith akademin, men hans nya mästare anar att han inte är lika förutsägbar och pålitlig som tidigare. De kanske rent av skickar ut honom på ett nytt uppdrag, som sedan visar sig vara omöjligt att genomför utan att dö. Ett självmordsuppdrag.
Men om de undersöker saken noggrant hittar de ett sätt trots allt lösa uppdraget, om de samarbetar med "neutrala"/repulikanska karaktärer. Samtidigt kanske de hittar ett sätt att locka ut Sith befällhavaren till platsen, och mörda honom i hemlighet.
Fram mot slutet kanske de knyter vänskap med några från republikens sida och börjar sin vandring mot ljuset. Eller också avrättar de alla "spår" och ökar i rang i sith imperiet.
Sith mästaren blev galen eftersom han tittade rakt in i hjärtat på kraften och insåg att den är bortom mänskliga motiv, mänsklig förståelse eller någon kategorisering som ens är betydelsefull för människor... I alla fall var det vad han såg där.

Zendar skulle kunna ge sig in på vägen mot den goda sidan, han är redan grå. Men jag styr inte sådant för spelarkaraktärerna. Så går spelaren den vägen och jobbar på det kan det bli så... Men jag tvivlar på det...

Om Zendar återvänder till Sith ordern så måste det vara efter att det mörka rådet faller och Sith kejsaren tar över. Eller så får han ha en armé med sig. Han har bränt alldeles för många broar där för att de inte ska försöka döda honom. Men återvänder han kommer han nog inte acceptera en position som lärjunge, "I am the master now!" Och så vidare ;)

Men nej, även om Jedi ordern och Sith ordern kanske är ställen spelarna tar sig till senare i kampanjen så kommer det ta ett tag och bero helt på om de vill laga de broarna.

Zendar har ju plockat ljussablar från båda sidor som troféer :p

.113

Swashbuckler
Låter ju himla kul faktiskt, synd att jag är så dålig på star wars att jag inte kan ge nå bra tips ;)

olofglans

Veteran
Jag kan tyvärr inte heller så mycket om Old Republic epoken.
Kanske att du bör fundera över spelkaraktärernas förhoppningar och ambitioner. Vill de växa i makt? Eller få bättre insikt om sig själva, eller kanske om kraften? Hur får man bättre insikt om kraften?

.113

Swashbuckler
Bara som en liten sidenote så fick min fru en 50cm hög Darth Vader docka i julklapp.

God45

#PrayersForBahakan
Leumas;n136198 said:
Var inte jensaarai från en senare era?
Jo, men de kommer från att någon återupptäcker en "uråldrig text" så jag tänker att jag smyger in dem med det som förklaring :p Eller så kör jag bara en mindre, obskyr order av grey Jedi. Det beror vad spelarna vill spela mest.

Krille

Super Moderator
Leumas;n136198 said:
Var inte jensaarai från en senare era?
Jag skulle inte bry mig. Jag skulle inte bry mig om att Darth Bane är från fel tid heller. Star Wars Legends (f.d. Expanded Universe) är i bästa fall bara en klase saker att ta inspiration av och i värsta fall en jefla soppa som bara duger att plocka russinen ur kakan ur.

LordTengel

Swordsman
God45;n136230 said:
Jo, men de kommer från att någon återupptäcker en "uråldrig text" så jag tänker att jag smyger in dem med det som förklaring :p Eller så kör jag bara en mindre, obskyr order av grey Jedi. Det beror vad spelarna vill spela mest.
Mer förklaring behövs inte. Du är klok.

Magnamund

Warrior
God45: Jag har inget annat att bidra med än att jag imponeras av din fantasi. Du verkar ha utomordentligt många intressanta ideer och uppslag för äventyr och kampanjer ialla möjliga spelvärldar.