Nekromanti Star Wars Minis

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag vet inte om detta är rätt forum för mina frågor, men eftersom vi traditionellt har stoppat in alla våra minis-trådar här så chansar jag ändå. Hursomhelst så såg jag en del folk spela just Star Wars minis under GothCon och spelet väckte mitt intresse. Inte minst för att det verkar mer tillgängligt i affärer och dylikt än D&D minis. Antagligen för att det uppfattas som en serie samlarfigurer av dumma butiksmuppar men ändå. Hur är det att spela? Når det upp till samma kulighetsnivå som D&D minis?

Olle Linge

Snigel
Min bild av det hela

Jag, Fogge och Yassilus spelade en omgång under GothCon. Det ska sägas att jag inte har spelat innan. Jag har inte spelat dylika spel alls innan, faktiskt, inte D&D-minis heller alltså. Mitt intryck:

Ganska intetsägande. Det känns godtyckligt vem som spöar på vem. Det berodde nog på att vi var flera, men i alla fall. Det känns som om det blir ett metaspel som inte alls ligger i linje med vad som "borde" inträffa. Exempelvis känns det underligt om en person bara ligger och försvarar. Så snart han får in en kill någonstans, springer han så snabbt det går och intar bästa försarspositioner.

Stridsreglerna var sympatiska och lagom komplicerade, även om jag inte har så mycket att jämföra med.

Figurerna var plastiga och rätt fula, inget att hänga i julgranen alls.

Min uppfattning är att både Fogge och Yassilus tyckte att D&D-minisarna var bättre. Själv skulle jag inte spenderat pengar på att köpa det; så roligt var det inte.

Eh, fin analys. Klockan är 242 och Snigel signerar sitt första inlägg på detta forum!

Foggmock

Myrmidon
Usch, fy, blä.

Nedskalade alldeles för simpla regler, ointetsägande figurer (det är ballare att lira med godtyckligt fantasymonstrum istället för "rebel pilot" eller "tusken raider") och en del balansfrågor. Hade man en äckelmäktig figur per sida var det alltid de två som battlade till slut. Alla snotlings med 13 AC, +2 på att träffa med 10 i skada spelade aldrig någon roll.

Det kanske blir roligare om man spelar med vettigare figurer, men jag tror inte det.

Nå, min slutsats efter begränsade erfarenheter av både D&D och Star Wars minis är att det enda vettiga är att spela vanliga figurspel. För min del.

P Lex

Warrior
Eftersom jag drar upp en gammal tråd (och förmodligen i fel forum) så fattar jag mig kort. Star Wars Minis är ett bra spel. Det är enkelt, snabbspelat, reglerna är konsekventa och figurerna är tillräckligt snygga. Och för alla som är svaga för figurspel, Star Wars-filmerna och Star Wars d20 men har för lite fritid så är SWM ett utmärkt substitut.