Du glömmer "pips"...
...eller vad de nu heter. När man i Star Wars delar upp en enkel T6 i två eller tre "pluppar" som ska användas för beräkningarna eller konverteras till hela tärningar när man tar fram sina horder av T6:or. Så det inte så himla enkelt...
Sen jämför du äpplen och päron genom att jämföra grundtärningen i Star Wars- systemet (d6) med olika regeldetaljer i d20-systemet (THACO som inte används längre, AC, HP och HD).
Retoriskt skulle jag kunna fråga; Vad ska man med pips, wound status, force points och strength rolls till, när man bara kan ta en enkel T20?
Fast det vore en lika fel jämförelse det.
Jämför istället grundtärningarna d6 och d20 (vilken är bäst?) eller regeldetaljerna (är HP bättre än Wound Status, är AC sämre än Armor Code, är HD bättre än Strength Roll?)
Och levelsystem kan passa precis var som helst, och kanske särskilt bra i ett Star Wars-spel.
Jag vill avsluta med att jag själv gillar d20-systemet, MEN att jag gillar den första versionen av Star Wars RPG bättre än den nya versionen. Av den enkla anledningen att det är ett bra spel som jag har haft mycket roligt med och som luktar gott...
Krångligare än så tycker inte jag att man behöver göra det.
MVH
Magnus
Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se