Nekromanti Star Wars RPG

Puck

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
2
Location
Växjö
Skulle bara vilja ha svar på en för säkert somliga enkel fråga.
Jag funderar på att köpa Star Wars RPG och jag har hittat info på vissa ställen som säger att SW är d20 och på andra ställen nämns det inte överhuvudtaget.

Alltså: Är SW d20 och behöver man då köpa fler böcker än SW-regelboken?

Tacksam för svar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Alltså: Är SW d20 och behöver man då köpa fler böcker än SW-regelboken?"

Ja, Star Wars är från anno domini 2000 ett d20-spel. Innan dess var det ett d6-spel, men utgivaren tappade licensen.

Nej, du behöver inte fler böcker än regelboken. Alla regler som behövs står däri. Eftersom det är Wizards of the Coast som ger ut den och äger d20-licensen så är de inte bundna av något licensavtal som tvingar spelare att referera till Dungeons&Dragons PHB för rollpersonsskapande och rollpersonsförbättring.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Ja, Star Wars är från anno domini 2000 ett d20-spel. Innan dess var det ett d6-spel, men utgivaren tappade licensen.
Jag kan väl komplettera med att om du kan komma över D6-varianten så är den allmänt erkänd som den bästa, så gå i första hand på den.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Star Wars i D20 format förlorar hela sin charm med snabba regler och cool space-opera. D6 systemet var och är snabbt, enkelt och passar Star Wars universiet som handen i handsken. Läste en del Rolemaster igår och tänka att införa Star Wars till det regelsystem. Ett helgerån enligt mig
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Star Wars i D20 format förlorar hela sin charm med snabba regler och cool space-opera. D6 systemet var och är snabbt, enkelt och passar Star Wars universiet som handen i handsken. Läste en del Rolemaster igår och tänka att införa Star Wars till det regelsystem. Ett helgerån enligt mig

Nog för att Rolemaster är ett av mina favoritspel, men jag måste hålla med dig, och även Troberg före dig. SW var bäst i D6 version. Än så länge.

/Honken
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Jag älskar Star Wars d...

...6, men tycker att de supplement som WotC släppt till Star Wars d20 är bättre än de som släpptes till Star Wars d6.

Värt att notera är att SW d6 tydligen blev bra i och med andra upplagan av spelet, som rättade en del konstigheter. Har själv inte den, men Krille kanske vet mer om det?

M.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Jag älskar Star Wars d...

"Värt att notera är att SW d6 tydligen blev bra i och med andra upplagan av spelet, som rättade en del konstigheter. Har själv inte den, men Krille kanske vet mer om det?"

Nu finns det inte mycket med mig som påminner om Krille, men i mina ögon nådde d6-systtemet sin höjdpunkt i Star Wars 3rd Revised Ed. Då var det rock n roll. Cool-coolt. Då har man allt från färdighetsspecialiseringar, skalor och färgbilder. Mums.


Storuggla, gillar hjälmarna mest
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jag älskar Star Wars d...

"Nu finns det inte mycket med mig som påminner om Krille, men i mina ögon nådde d6-systtemet sin höjdpunkt i Star Wars 3rd Revised Ed."

Formellt sett så hette den utgåvan "2nd Ed Revised&Expanded". Den borde heta 3rd ed, för det var vad det var. Mycket riktigt så förbättrades en hel del till 2nd Ed Revd&Expd - skalsystemet gjordes om, specialiseringarna funkade, och hela boken var i färg. Framförallt så återgick man mer till filmerna, och inte så mycket på nya republiken, och det fanns nån sån där mysig förväntanskänsla inför den kommande nya filmen.

Vad som verkligen var trevligt var en serie med moduler som kom i samband med 2nd Ed Revd&Expd, men det arbetet började redan i slutet på 2nd Ed proper. Jag tror att man på West End Games började inse att man inte kunde ge ut vilken skit som helst längre, utan började satsa på mer högkvalitativt material och framförallt ge sig av utanför licensens officiella gränser. DarkStryder kom nånstans då. Känslan var väl att man ville göra bra och användbart material, lite som Imperial Sourcebook och Rebel Alliance Sourcebook var sisådär 8-10 år tidigare ungefär.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Frågor till Krille...

... spelar du fortfarande D6 eller har du gått över till D20?

Om du spelar D6 har du anpassat något material från D20 till D6?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Svar från Krille

"... spelar du fortfarande D6 eller har du gått över till D20?"

Jag spelar inte Star Wars alls numera - jag har för mycket annat att spela. Skulle jag spela Star Wars så skulle det i första hand vara T10, i andra hand d6 och i tredje hand d20.

Och även om jag skulle spela d6 så är det inte mycket material från d20 som jag skulle behöva anpassa till d6. Lite grejs från Dark Side Sourcebook, ungefär, men det är ju spelledarjox och därför hejjans upp till spelledaren ändå. Dessutom skulle jag ju göra om det till T10 numera.

Fast å andra sidan, Andra Imperiet rockar, så jag behöver inte spela Star Wars. :gremgrin:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Personligen tycker jag att Star Wars D20 är bättre på alla punkter när det gäller D6 förutom det här med avanceringsreglerna som är ohållbara...
Dock så funkar det mycket bättre med D20 och känns Star Wars.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Alltså: Är SW d20 och behöver man då köpa fler böcker än SW-regelboken?

Man "behöver" väl aldrig köpa några fler böcker än grundboken, men Star Wars d20 har jäkligt bra supplement, faktiskt, även om de är en smula dyra i mitt tycke

Och sedan diskussionen om man ska använda d20 eller d6... Jag tycker SWd20 är ett väldigt, väldigt bra spel. Folk kan klaga hur mycket de vill, men det mesta bottnar i någon sorts stagnerat "det var bättre förr" tänkande mer än sans och reson... Sorry - men så är det banne mig. Rollspelare är extremtraditionalister, tycks det mig. Och i slutänden får de gärna vara det - så länge jag får spela d20 utan att bli lynchad så är jag nöjd. Både d6 och d20 är bra system. Det handlar väl om vad man spelar i övrigt, antar jag.

Och en sak som de flesta verkar missa är att d20 fortfarande är en stödd linje. En linje med nytryck, till skillnad från SWd6 som varit död sedan några år tillbaka. Så d20 är på sätt och vis det enda resonliga alternativet, även om SWd6 är ett mycket bra spel.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Star Wars RPG och D2o i synnerhet.

Som du säkert har fått svar på nedan så är Star Wars (från Wizards) baserat på D20 systemet och man behöver inga fler böcker än den.
Själv gillar jag det systemet mer än West End Games D6 system där särskilt skador och liknande under striden kunde bli lätt så löjliga. Detta har de löst bra i Star Wars D20 med sina Vitality Points.

Spelleder just en kampanj i detta spel och det största problemet som jag ser med D20 är att det blir ospelbart vid ett visst antal levlar... (15-16 typ). Sedan så är det allt för knasigt balanserat där nobels kan få resurser från olika håll men bara för ett visst antal krediter för annars blir det orättvist och yada, yada, yada...
Särskilt kul är det när man läser beskrivningen på Kejsare Palpatine:

Resource access - Once per day, the Emperor can make a Charisma check to secure resources, the value of which can be no greater than 500 x the result of the Charisma check (in credits). The resources can take virtually any form the Emperor chooses and are his to do with as he pleases.

Jag menar vad tänkte spelets konstruktörer. Är de helt hjärndöda eller har de slukat för mycket Banthafoder... ah well...


Hur som helst... Finns en del bra West end games moduler och äventyr dock....

Tjosan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Sourcebooks

Sitter och klämmer lätt skitnödigt på en starwarskampanj. Regelmässigt tror jag att jag kör d6 (vill jag levla kan jag spela dataspel :p), men frågan är, vilka moduler (till vilka system) är värda min tid och mitt kapital? Inte ur regelsynpunkt (undantaget rymdstridsregler odyl) men väl ur bakgrundssynpunkt also.

Jag kommer nog köra ganska loose and fast med världen: jag är mer ute efter rymdsåpa än strikt Star Wars (mästarserier som Metabarons har inspirerat), men jag vill ju ändå vara hyfsat koscher, så någon galaxy guide lr dylikt kanske? Jag är fruktansvärt oiniterad vad gäller vad som gäller där?

Tips och råd mottages med självutplånade tacksamhet

/Peter
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sourcebooks

"Regelmässigt tror jag att jag kör d6 (vill jag levla kan jag spela dataspel :p), men frågan är, vilka moduler (till vilka system) är värda min tid och mitt kapital? Inte ur regelsynpunkt (undantaget rymdstridsregler odyl) men väl ur bakgrundssynpunkt also."

För min del så upptäckte jag till slut att det fanns tre böcker och en box som jag regelbundet använde: The Star Wars Sourcebook, Imperial Sourcebook, Rebel Alliance Sourcebook samt boxen Lords of the Expanse, den sistnämnda mest för att jag körde en kampanj i Tapani-sektorn.

Utöver det så har jag en skitlass moduler, men faktum är att den enda som jag fann någorlunda användbar på regelbunden basis var Pirates&Privateers. Jag kan tänka mig att Criminal Organizations och Bounty Hunters kan vara vettiga, men jag använde dem inte så mycket.

Äventyret Crisis on Cloud City förtjänar ett specialnämnande. Det ingick en sabacc-kortlek där, och därför är det äventyret den modul som använts mest, fast nästan aldrig i rollspelet.
 
Top