Nekromanti Star Wars Saga Edition

claes

Swordsman
Nu har äntligen Saga Edition anlänt med nya och fräscha regler som är mer i linje med Star Wars Miniatures. Ett stort antal regeländringar från tidigare två versioner är gjorda, bland annat "talent trees" som jag förstått finns i d20 Modern. Jag har läst någonstans att regelsystemet i Saga Edition kan komma att ersätta nuvarande d20-systemet. Har ni hört/läst det här också? Har för mig att detta diskuteras på Wizards forum, men är inte säker.

Pom

Swashbuckler
Jag har sett rykten här och var om att Saga Edition ger fingervisningar om hur 4E kommer att te sig, men ingenting har sagts officiellt i den riktningen, vad jag vet.

Nu har jag inte själv skaffat Saga Edition, så min kunskap är bara det som nämnts på olika fora. Utifrån det verkar det vara förbättringar, särskilt genom att förenkla färdighetssystemet. Jag menar att DnD måste förenklas lite för att hitta tillbaka till paradigmets fördelar. Level och klasser kan i teorin göra det lätt för DM att snabbt svänga ihop en NPC, men det går inte med det nuvarande systemet.

Necross

Swashbuckler
Jag menar att DnD måste förenklas lite för att hitta tillbaka till paradigmets fördelar. Level och klasser kan i teorin göra det lätt för DM att snabbt svänga ihop en NPC, men det går inte med det nuvarande systemet.
Jag håller med.

Eksem

Champion
"Jag har sett rykten här och var om att Saga Edition ger fingervisningar om hur 4E kommer att te sig, men ingenting har sagts officiellt i den riktningen, vad jag vet."

I slutändan tror jag dock att vi alla vet att mottagandet av Saga Edition (intressant namn ändå, TSRs nya innovativa system som de använde till b.la. Dragonlance en gång i tiden hette ju också Saga) kommer att avgöra vilken riktning D&D kommer att ta.

claes

Swordsman
I och för sig tror jag att namnet Saga Edition syftar på "the Star Wars Saga" i och med att den 3:e utgåvan av rollspelet omfattar alla sex filmerna. Chrisopher Perkins skriver i förordet av boken: "...the first roleplaying game rulebook to span the complete Star Wars film saga. What else could we call it but the Saga Edition?".

claes

Swordsman
Reglerna i Saga Edition känns bra mycket enklare än D&D 3.5. Nu har jag iof inte spelat 3.5:an utan bara läst lite regler här och var. Men jag håller med om att 3.5 är krångligt vilket det inte borde vara. Saga Editions regler verkar enkla och roliga förutom då att de blandar in behovet av Star Wars-figurer från SW Miniatures. De skriver till och med att förutom pennor och liknande behövs figurer för att kunna spela. Nu är det väl iof ganska enkelt att förbise detta och spela utan figurer.

Eksem

Champion
Jo, jag tänkte först skriva att jag begrep det också, men jag orkade inte :gremsmile:

Däremot är sammanträffandet roligt. Om inte annat för att det finns tre Saga-system där ute, minst.

Arfert

Facit
Har för mig att det står i mitt ex av 3.5 att man ska använda miniatyrer där med...