Aye brother... håller med i många av de saker du säger. Men samtidigt så har jag ju lite av den här "fuckyou-mentaliteten" när det gäller dumma regelsystem.
- Jag kan inte arbiträrt sätta ut vilka värden jag vill på SLP:er, utan de måste följa bestämda formler och utvecklingslinjer
Antar att du menar vilka skill-nåvåer de har? Eller deras attribut och ur det påverkar deras saves? För jag menar - tar du Eon så påverkar det ju också massor med värden om du ger någon TÅL25 och STY25. Chockvärdet går ju upp då exempelvis.
Tror att det har lite med erfarenheten vid själva systemet också. Har man spelat eller spellett det mycket så lär man sig det.
- Jag kan inte låta rollpersonerna bli bättre på specifika saker för att det passar handlingen.
Är det något specifikt du tänker på? Antar att det är skills och så? I gamla D20 är de ju begränsade så du inte kan ha mer än 4+din level.
- Jag kan inte skapa duktiga SLP:er som inte kan slåss.
Det ser jag inte något som helst problem med. De är ju bara att göra SLP:er som inte har "Heroic Levels". Gör du en skicklig Diplomat till exempel så blir han bra på sina skills men får ju inga fler Hit Points och blir inte bättre på att slåss.
Däremot... det stora problemet är ju att Base Attack går på levels och inte skills. Så du kan inte göra "the Farm Boy" som har övat på sitt Blasterrifle sedan han var 7 och när han är 14 kan han skjuta en fluga från en persika. Men som sagt - skillnaden mellan Heroic Levels och vanliga Levels kan man använda till rätt så mycket. Men visst är det stelt.
- Levlar suger bajs i största allmänhet.
Mjo... mitt största problem med dessa är att efter ett tag är rollpersonen färdig... När du har blivit level 17 så tar det skitlänge att levla och du lär dig mindre och mindre saker. Så är du en Level 17 soldier (som är 21 år gammal) och möter en vis Jedi som vill träna dig är det bara att säga "No sir... jag är så hög level så jag kan inte lära mig något vettigt om Jedikonster".
- Övermäktiga fiender är omöjliga att besegra.
Här tyckte jag faktiskt att gamla Star Wars D20 var lite mer slumpmässigt då du kunde få in en Crit som gick in på wounds. Men samtidigt - det är ju Star Wars och inte Eon eller liknande.
En sluskig rymdpirat skulle inte kunna besegra Darth Vader. Luke har inga problem att skiva Jabbas hela gäng på Segelslupen och så vidare.