Nekromanti Star Wars Saga... och den ljusa framtiden...

Blasphemy

Swashbuckler
Efter att ha testat Star Wars Saga måste jag säga att jag gillar det nya förenklade systemet. Dessutom är det kul att se att det är så många kommande produkter.

Star Wars D20 led ju av att de flesta produkter kändes rätt så meningslösa samt att efter ett tag så upphörde produktionen.

Men nu känns det verkligen som att de bäddar upp för många äventyr och kampanjer i andra eror i galaxen.

Hmmm kanske inte ett så intressant inlägg egentligen men var bara lite nöjd efter att ha snubblat på den kommande releasen - samt att jag förvånad över att Wizards inte har den tydligare på sin hemsida.

Jag har precis testat Star Wars Saga jag med. Och jag gillar det tyvärr inte, men nog är det bättre än gamla SWD20 alltid.

Anledning till att jag inte gillar det ligger mer i att jag inte alls gillar D20-systemen längre, till annat än härliga dungeon crawls i D&D 4.0. Men till Star Wars så blir det att gå tillbaka till WEG gamla D6-system. Visst det är inte perfekt, men passar i alla fall mig bättre.

Blasphemy

Swashbuckler
Tja... själv är jag tvärt om. Tycker att D&D4 är Zzzzzz Zzzzzz

Men jag gillar smidigheten i D20 Star Wars och är ju en hård motståndare till allt vad golvplaner heter. Golvplaner dödar rollspel och drama för mig... då kan man lika gärna spela Star Wars miniatures.

Men smaken är som baken som sagt...

Dock är det skönt att modulerna som kommer är av hög klass och faktiskt innehåller vettiga saker till skillnad från Star Wars D20 där man fick bok efter bok med material som var WTF!!!

Tråkigt dock att de släpper sådant som de redan släppt till tidigare editioner, med undantag för Legacy Era.

Eller ja, de har ju inte släppt Jedi Academy Training Manual men den känns väldigt lik Power of the Jedi sourcebook som de släppte till 2:ed.

Blasphemy

Swashbuckler
Hmmmm sant...
Fast det känns ändå som att materialet i dem är mer anpassat och man får helt enkelt mer.
Scum and Villany var ju till exempel mycket bra... och släppte de nått till Legacy-eran? Var det inte bara Yuzan-Bengt och de som de släppte?

Sedan tycker jag att den här "krigsboken" verkar väldigt intressant. Men hoppas att fullvärdiga regler även för storskalig rymdstrid kommer med i Clone Wars.

Blasphemy said:
och släppte de nått till Legacy-eran?
Jo jag skrev ju med undantag för Legacy eran.

Blasphemy said:
Var det inte bara Yuzan-Bengt och de som de släppte?
Jo, New jedi order era sourcebook hette den väl va ?

Blasphemy said:
Sedan tycker jag att den här "krigsboken" verkar väldigt intressant.
Krigsboken missade jag helt !? Fanns den listad i forumet du länkade till?

EDIT: Såg den längst ner nu. Den saknade bild så det var nog därför jag missade den förut.

tja, Galaxy at war låter ju helt klart intressant.

Blasphemy

Swashbuckler
Jo jag skrev ju med undantag för Legacy eran.
Ehumm... ja det gjorde du ju. Fick hjärnsläpp...

Men en av fetaste modulerna är fortfarande Imperial Sourcebook från WEG. Mycket coolt man kan hämta från den.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Star Wars Saga...

Vill för övrigt rekommendera detta ställe.

http://www.fandomcomics.com/sourcebooks/

Här finns det en hel del man kan ladda ned om man vill ha beskrivningar på skepp, personer och liknande. En del är till gamla D20 och en del är till nya Saga.

Sedan finns ju även:

http://www.colonialchrome.co.uk/

Kolla in starships. Visst de känns lite pixliga men det är kul att de engagerat sig så mycket att de ritat ut deck-plans i dem.

Ymir

Liten kantbaron
Star Wars Saga är väl så uthärdligt ett D20-derivat öht kan bli. Jag skulle inte palla spelleda med systemet, but still...

Det hade varit skönt om det inte kom nya jävlar force-förmågor, feats och bös i varenda jävla splattbok, dock. Det har redan gått inflation i det, och det är bara en tidsfråga tills det spårar ur totalt a'la D&D 3.5.

Det är också störigt att Kreias stats (Charisma, ffs...) är feltryckta, givet att hon är historiens bästa datorspelskaraktär.

Utöver det, så visst...jag gillar Star Wars Saga. Jag vill spela det mer.

- Ymir, får knuffa på der spielführer...

jag vill minnas att en av mina första spelledare ägde den men jag fick inte lov att bläddra i den dessvärre.

Ska kolla in de där länkarna du postade också.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag skulle inte palla spelleda med systemet, but still...
Jag har aldrig känt att det är jobbigt att spelleda just D20. Visst - i gamla Star Wars D20 kunde det vara sjukt många feats som fienden hade som man skulle hålla reda på - man i dessa fall brukar jag vanligen skjuta från höften...

Men visst - det blir jävulskt många feats och talents i nya böcker. Men jag är hårt begränsande. Regelboken är alltid tillgänglig men sedan kommer det bli så att kör vi en "Scum and Villany"-kampanj så är den bokens feats, yrken och talents tillgängliga.

Kör vi under KOTOR så är den boken tillgänglig och så vidare...

Tror det blir mer intressant att spela olika typer av kampanjer då för spelarna - samt olika eror då det även påverkar hur karaktärerna byggs.

Men den egentliga anledningen är att det inte ska bli så mycket bläddrande mellan böcker och så mycket att hålla reda på.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker det är asjobbigt att spelleda D20 därför att:

- Jag kan inte arbiträrt sätta ut vilka värden jag vill på SLP:er, utan de måste följa bestämda formler och utvecklingslinjer
- Jag kan inte låta rollpersonerna bli bättre på specifika saker för att det passar handlingen.
- Jag kan inte skapa duktiga SLP:er som inte kan slåss.
- Levlar suger bajs i största allmänhet.
- Övermäktiga fiender är omöjliga att besegra.

Jag orkar inte komma på fler skäl just nu, men de finns.

- Ymir, trötter

Christoffer

It's all pig.
Funderade själv på att köra lite SW-Saga men med Sweet20 påslängt samt lite annat jox. Men sen började jag vela, och nu lutar det åt ett Solar System Star Wars istället... men vem vet. Vet inte ens om min spelgrupp är Star Wars-pepp... :gremsmile:

Blasphemy

Swashbuckler
Aye brother... håller med i många av de saker du säger. Men samtidigt så har jag ju lite av den här "fuckyou-mentaliteten" när det gäller dumma regelsystem.

- Jag kan inte arbiträrt sätta ut vilka värden jag vill på SLP:er, utan de måste följa bestämda formler och utvecklingslinjer
Antar att du menar vilka skill-nåvåer de har? Eller deras attribut och ur det påverkar deras saves? För jag menar - tar du Eon så påverkar det ju också massor med värden om du ger någon TÅL25 och STY25. Chockvärdet går ju upp då exempelvis.

Tror att det har lite med erfarenheten vid själva systemet också. Har man spelat eller spellett det mycket så lär man sig det.

- Jag kan inte låta rollpersonerna bli bättre på specifika saker för att det passar handlingen.

Är det något specifikt du tänker på? Antar att det är skills och så? I gamla D20 är de ju begränsade så du inte kan ha mer än 4+din level.

- Jag kan inte skapa duktiga SLP:er som inte kan slåss.

Det ser jag inte något som helst problem med. De är ju bara att göra SLP:er som inte har "Heroic Levels". Gör du en skicklig Diplomat till exempel så blir han bra på sina skills men får ju inga fler Hit Points och blir inte bättre på att slåss.

Däremot... det stora problemet är ju att Base Attack går på levels och inte skills. Så du kan inte göra "the Farm Boy" som har övat på sitt Blasterrifle sedan han var 7 och när han är 14 kan han skjuta en fluga från en persika. Men som sagt - skillnaden mellan Heroic Levels och vanliga Levels kan man använda till rätt så mycket. Men visst är det stelt.

- Levlar suger bajs i största allmänhet.

Mjo... mitt största problem med dessa är att efter ett tag är rollpersonen färdig... När du har blivit level 17 så tar det skitlänge att levla och du lär dig mindre och mindre saker. Så är du en Level 17 soldier (som är 21 år gammal) och möter en vis Jedi som vill träna dig är det bara att säga "No sir... jag är så hög level så jag kan inte lära mig något vettigt om Jedikonster".

- Övermäktiga fiender är omöjliga att besegra.

Här tyckte jag faktiskt att gamla Star Wars D20 var lite mer slumpmässigt då du kunde få in en Crit som gick in på wounds. Men samtidigt - det är ju Star Wars och inte Eon eller liknande.

En sluskig rymdpirat skulle inte kunna besegra Darth Vader. Luke har inga problem att skiva Jabbas hela gäng på Segelslupen och så vidare.

Torbjörn

Swordsman
Efter att ha testat Star Wars Saga måste jag säga att jag gillar det nya förenklade systemet.
Håller med! Har aldrig haft några problem med D20 tidigare, och detta känns bra!

Dessutom är det kul att se att det är så många kommande produkter.
Håller med igen! Men lite äventyr hade ju inte suttit fel. Iofs lär ju Dawn of Deifiance räcka till ganska länge om man ger sig på den, men lite kortare äventyr hade ju inte varit fel.

de bäddar upp för många äventyr
Som sagt...

Är det förresten någon som spelat något av Dawn of Defiance serien och har synpunkter på den?

Torbjörn - med ett nyvaknat Star Wars intresse