Nekromanti Star Wars vilket System?

G

Guest

Guest
Hejsan, jag är en Star Wars freak som tänkte dra igång en ny Star Wars kampanj efter att ha ledsnat på fantasygenren som vi normalt spelar i. Jag har inte den nya d20 Star Wars boken utan bara det gamla d6 Star Wars plus en hel del moduler. Håller dock på med att klura ihop regler för en Star Wars kampanj med GURPS systemet. Det är fortfarande under arbete men jag börjar närma mig slutet på tunneln, har dock bara hunnit speltesta det ett äventyr men fick mycket positiva reaktioner från spelarna. Har dock sneglat lite på det nya d20 Star Wars och undrar hur det skulle stå sig jämnför med mitt GURPS Star Wars respektive d6 Star Wars. Vad jag skulle vilja ha är lite åsikter från de som har hunnit testa det, jämnför det gärna med d6 Star Wars och ta fram för och nackdelar. Vid en första anblick så verkar reglerna passa miljön rätt så bra men är fortfarande lite skeptisk till att de infört ett level system. Jag sitter här och sliter mig i håret och vet inte vilket system jag skall använda. Lutar för närvarande åt GURPS eftersom jag inte vill spendera pengar på d20 Star Wars om det systemet suger./images/icons/hairy.gif

Krille

Super Moderator
"Har dock sneglat lite på det nya d20 Star Wars och undrar hur det skulle stå sig jämnför med mitt GURPS Star Wars respektive d6 Star Wars. Vad jag skulle vilja ha är lite åsikter från de som har hunnit testa det, jämnför det gärna med d6 Star Wars och ta fram för och nackdelar."

Åkej, fördelar med det nya systemet:

* En tärning. Inte helt sant - du behöver ett skitlass T8, T6 och T10 också för skador och annat bjäfs. Men för vanliga slag räcker det med en T20.
* Hjältefasoner. Tror jag det - det är utvecklat ur ett hjälteröjarsystem.

Nackdelar:

* Väldigt begränsat med saker man kan spela. Det är svårt att få något annat än en Soldier, Jedi Guardian, Rogue etc. Ens största möjligheter ligger i att multiklassa eller arbeta i femtielva levels innan man kan bli såpass bred att man kan lämna grundklassen.

Observera att jag inte säger ett jota om levels. Tack vare att man har Wounds = CON och Vitality = hit dies + CON-bonus så har jag inte så mycket att säga om det. Det finns heller inte mycket att säga emot att man har en attack bonus som ökar med leveln - även bibliotekarier slåss i Star Wars, juh. Eller åtminstone väna prinsessor. Vi har i vår kampanj valt att lyfta ur attack bonus och lägga in vapenfärdigheter istället.

Sen finns det en kasse detaljgnäll: mutliple attacks suger benhårt (åtgärdat med turordning som minskar efter anfall), rymdskeppsskador är totalknas (har vi inte orkat åtgärda än, men 5d10x2 i skada är bara fel), de feats som finns är väldigt stridsinriktade (vi skapar egna), osv.

Jämfört med Star Wars d6 fördelar:

* Simpel princip. Oavsett om man slår för skada eller för att lyckas så använder man samma princip.
* Flexibilitet för rollpersoner. Till skillnad från d20 kan man fanimej spela vad som helst.

Nackdelar:

* Tesexor. I mängder. Överallt. I högar! Och när spelledaren behöver låna fler tärningar när Vader använder en Force Point...

Sen är jag väldigt skeptisk till GURPS Star Wars. Kan man verkligen få in en så cineastisk känsla med ett så gråtrist system? Tja, kanske det.

Själv har jag börjat fundera på Star Wars/Västmark - dvs Star Wars med Västmarks regelsystem (fast med modifikationer). Det skulle förmodligen funka riktigt bra.

G

Guest

Guest
Tackar för informationen även fast det inte hjälpte mig speciellt mycket. Verkar mer som om man skulle välja mellan enkelt d20 (och enkelriktat system) kontra friheten man får med d6 (plus alla dessa d6or).

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Sen är jag väldigt skeptisk till GURPS Star Wars. Kan man verkligen få in en så cineastisk känsla med ett så gråtrist system? Tja, kanske det.

<hr></blockquote>

Kan inte direkt svara på frågan ännu eftersom jag behöver speltesta det lite mer.
Visst det är mycket dödligare än i både WEG Star Wars och jag förutsätter d20 Star Wars också, med vissa extra regler så funkade det bra när vi provade det, finns faktiskt mycket tips och liknande i GURPS moduler för cinematiska äventyr. Började mest bara som en rolig grej jag ville testa men efter spelarnas mycket positiva reaktioner fortsatte jag arbetet lite mer seriöst. Faktum tyckte spelarna att det var bättre än det gamla d6 Star Wars även fast det är enkelt och helt ok (förutom alla dessa d6or). Det jag ha haft mest problem med att skapa är de tekniska aspekterna Star Wars världen typ hur mycket skada gör och kan respektive fordon ta. Det har varit mycket svårt att göra och jag kastade till slut WEG Star Wars åt sidan och började från grunden. Det har varit mycket blod, svett och tårar för att få det gå ihop och inte gå för långt från den dokumenterade Star Wars faktan som finns fär ute.

Själv har jag börjat fundera på Star Wars/Västmark - dvs Star Wars med Västmarks regelsystem (fast med modifikationer). Det skulle förmodligen funka riktigt bra.

<hr></blockquote>

Låter intressant, har en kompis som körde igång en Mutant Chronicles kampanj med Neotech regler (ett rejält uppsving från Mutant Chronicles något konstiga regler). Funkade rätt så bra fast det har inte blivit så mycket spelande eftersom han bor nere i fjollträsk nu. /images/icons/doh.gif

Honken

Hero

Observera att jag inte säger ett jota om levels. Tack vare att man har Wounds = CON och Vitality = hit dies + CON-bonus så har jag inte så mycket att säga om det. Det finns heller inte mycket att säga emot att man har en attack bonus som ökar med leveln - även bibliotekarier slåss i Star Wars, juh. Eller åtminstone väna prinsessor. Vi har i vår kampanj valt att lyfta ur attack bonus och lägga in vapenfärdigheter istället.

<hr></blockquote>

Alltså jag som hade tänkt köpa D20 star wars efter din närmast lyriska recentioner tidigare. Själv tyckte jag att WEG's version av den var underbar. Den har iofs vissa naktdelar men de kan inte vara i närheten av de naktdelar D20 systemet har. Jag har dessutom fått för mig att WOC är rätt bra på kvantitet istället för kvalitet vad gäller vad de släpper.

Sedan är det ju tal om en Traveller i D20... *ryser*

/Honken - Sci-fi Fantast!

Befuzin

Veteran
Värt att notera är PRISERNA på d20 böckerna. Visst är det trevligt med behandlat papper och 4-färg men...det är ju lixom inte allt....

Storuggla

Champion
Vill inte vara taskig...

...men jag får bara en vit ruta av den länken. ;_;

I vilket fall som helst vill jag protestera mot Star Wars d20s rymdstridssystem. Urk.

Storuggla, gillar d6 bättre

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: Vill inte vara taskig...

hm.. sidan funkar för mig.

Bara bläddrat lite Star Wars d20 och visst var det snyggt och så, men jag håller mig nog till d6 - men så är jag nog lite konservativ av mig...

Storuggla

Champion

Ser man på. Nu funkar skrället. Måste varit tillfälligt crazy bara.

Att föredra d6 framför d20 är inte konservativt. Det är att ha god smak ^_-

Storuggla, fast i plommonsyltsträsket pga Dante

G

Guest

Guest

Hmm om jag inte misstar mig skall Starships of the Galaxy (eller nå sånt hette modulen) ha ett nytt stridssystem till d20 Star Wars. Har dock ingen insikt alls om det är bra eller dåligt jamnfört med grundboken eftersom jag inte har d20 Star Wars.

G

Guest

Guest
Re: Star Wars d20 kommer...

...snart i en reviderad och expanderad utgåva som enligt en recension jag läst ska vara riktigt bra. Själv älskar jag Star Wars d6, mer av nostialgiska skäl än nått annat. Kolla i all fall recensionen: http://www.swrpgnetwork.com/entry.php?id=1479 t

<hr></blockquote>

Tack för recensionen. Gav mig mycket svar på mina frågor jag hade tidigare. Låter också som om de har försökt åtgärda de problem som folk har pratat om här (till exempel Rymdstridssystemet). Hursomhelst måste nog köpa ett exemplar själv när den kommer ut för att stilla min nyfikenhet. Sen får man väl se om man kör d6 eller d20 efter en utvärdering. /images/icons/clever.gif