Nekromanti Star Wars, West Ends bakgrundsfakta

Saxifrage

Hero
West End Games producerade under 80- och 90-talet en del bakgrundsmaterial till Star Wars RPG, där man beskrev även historier som låg utanför ramen för de filmer som hade gjorts då (Episode 4-6). Tex nämner man i Star Wars Sourcebook (på svenska "Galactica") hur det gick till när Anakin Skywalker skadas och förvandlas till Darth Vader (dvs fullvarianten med slängkappa och bronkit). Efter att ha sett "Revenge of the Sith" kunde jag konstatera att versionen i Star Wars Sourcebook uppenbarligen stämmer med Lucas manus. Det finns andra exempel, tex syns i samma film en sorts stora fordon på hjul som liknar ett fordon (Juggernaut) i "Imperial Sourcebook"; wookiernas planet Kashyyk nämns vid namn (det tror jag bara att jag sett i West End-böcker tidigare), etc. Det fick mig att fundera: hur "officiella" fakta använde West End Games när de skrev sina sourcebooks? Och varifrån kommer det som inte har dykt upp i någon film? (det hade ju varit rätt fräckt om en "Torpedo Sphere" hade inkluderats).

Krille

Super Moderator
"Det finns andra exempel, tex syns i samma film en sorts stora fordon på hjul som liknar ett fordon (Juggernaut) i "Imperial Sourcebook"; wookiernas planet Kashyyk nämns vid namn (det tror jag bara att jag sett i West End-böcker tidigare), etc. Det fick mig att fundera: hur "officiella" fakta använde West End Games när de skrev sina sourcebooks? Och varifrån kommer det som inte har dykt upp i någon film? (det hade ju varit rätt fräckt om en "Torpedo Sphere" hade inkluderats)."

Kashyyyk nämns första gången i Holiday Special, och har varit en del av Star Wars-universat sedan dess. Ståryn om Anakins öde står att läsa i ett manusutkast som jag läste på en BBS ca 1985, så även den var känd innan. Det finns även konceptbilder av Ralph McQuarrie på Darth Vaders borg på en vulkanplanet, gjord redan 1975 eller så.

Så till viss del utgick West End Games från officiella fakta. En stor del annat kom från West Ends tillgång till Lucasfilms konceptbildarkiv. Till exempel är bilderna på Victory-klassen egentligen en konceptskiss på en helt vanlig Star Destroyer, ett par stadier innan den fick det utseende den har idag. Via West End Games så lyckades den komma in i datorspelen. Därigenom blev de en accepterad del av "Expanded Universe", den del av StarWars som inte är filmer, romanversioner av filmerna och radioteaterversion av filmerna.

Slutligen finns klassen "eget påhitt". Här hamnar torpedsfären. Det var en typisk gamer-lösning: spelarna ville skrota dödsstjärnor, men de två som finns är liksom upptagna. Dessutom är rollpersoner normalt inte ens i närheten av tuffhet som de officiella värdena på filmhuvudpersonerna. Ergo: de uppfann en Dödsstjärna Light, som rollpersoner kunde spränga högar av utan att man behövde bry sig.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Lucasfilm vakade noga över WEG-produkternas innehåll och utformning och lade sig i detaljer. När den svenska versionen gjordes 1988 skulle Lucasfilm förhandsgranska allt och hyrde in en svensk i USA som skulle språkgranska översättningen.

Så det handlar nog om officiella fakta.

Rosen

Myrmidon
Kashyyyk nämns första gången i Holiday Special,

Inte bara nämns, specialen utspelas där (och fick alla som sett den att säga "Va, det stället?" när man fick se Endor åratal senare).

Ståryn om Anakins öde står att läsa i ett manusutkast som jag läste på en BBS ca 1985, så även den var känd innan.

Hur det gick till offentliggjordes svjv första gången när Mark Hamill nämnde det i en Starlog-intervju i samband med premiären av Empire Strikes Back, även om han var lite vag: "I saw an old script draft of George's that was really cool, Vader and Kenobi fighting with light sabres on the edge of a volcano, and stuff like that."

Senare hintades det också i romanversionen av Return of the Jedi där den döende Vader får olika minnesbilder, bl.a en som han snabbt skakar bort, av lava som rinner över hans rygg.

--
Åke, vars favorit bland WEG:s påhitt är betydelsen av "She makes point five past lightspeed!" (-:

Saxifrage

Hero
Intressant. Eftersom Lucasfilm har granskat och godkänt allt som WEG gav ut skulle det alltså innebära att WEG-material kommer rätt nära "canon", iaf borde deras påhitt hamna i det övre skiktet av "expanded universe". Om man dessutom haft tillgång till LFL:s konceptarkiv så är ju WEG:s fantasifoster sådant som "inte riktigt kom med i filmerna". Fräckt. Sen kan man ju tycka att en del inte är helt lyckat. De pbv-liknande bandfordonen i Imperial Sourcebook tyckte jag inte var särskilt spännande, men det är väl en smaksak. Jag retade mig också på att ett pansarförband benämndes "Hells Hammers", det låter som ett namn som är lite för knutet till vår världs mytologier. Men även Kraften kanske har ett helvete?

Krille mfl: om manusdetaljen med Anakin Skywalkers lavabad är från ett manusutkast, är det ett ursprungligt manus ur skissen till Episod 1-3, eller är det något LFL-spån av senare datum?

Lindenius

Swashbuckler
Om man dessutom haft tillgång till LFL:s konceptarkiv så är ju WEG:s fantasifoster sådant som "inte riktigt kom med i filmerna".
Tydliga exempel på det är att en karaktär i något supplement heter Mace Windu. Det namnet var med i ett av Lucas tidiga versioner av manuset men kasserades då. WEG använde och när Luxas tog upp arbetet med ep 1-3 så, tja…

//erik. tycker Samuel L Jacksom suger ewoktestikel i filmerna. Karaktären borde hetat Mace Pimpu

Rosen

Myrmidon
Eftersom Lucasfilm har granskat och godkänt allt som WEG gav ut skulle det alltså innebära att WEG-material kommer rätt nära "canon",

När rollspelet kom hävdade Lucasfilm att alla fakta i det var canon... såvida sagda fakta inte blev emotsagda av senare filmer eller andra produkter från dem själva -- "canon tills någon säger något annat", alltså.
Det har varit ett vanligt klagomål från SW-fans genom åren att Lucasfilm har använt "canon"-begreppet ganska luddigt jämfört med, framför allt, Paramount och Star Trek.

om manusdetaljen med Anakin Skywalkers lavabad är från ett manusutkast, är det ett ursprungligt manus ur skissen till Episod 1-3, eller är det något LFL-spån av senare datum?

Mark Hamill nämnde den som sagt i samband med premiären av Empire Strikes Back, så den fanns i alla fall 1980.

--
Åke

Krille

Super Moderator
"Om man dessutom haft tillgång till LFL:s konceptarkiv så är ju WEG:s fantasifoster sådant som "inte riktigt kom med i filmerna"."

"Inte riktigt kom med i filmerna" är liberalt uttryckt. Om man tar Victory-skeppen till exempel: de var en designskiss på den vanliga Star Destroyern, inte en skiss på en egen klass. Allt eftersom designprocessen gick så kom en del att bli underkänt och arkiverat, varefter WEG har plockat ut de ratade konceptskisserna och hittat på en ståry om dem.

Tittar man på dokumentärer om designprocessen i film så ser man vad det handlar om: konceptkonstnärerna får order av regissören att ge förslag på föremål X som ska vara med i filmen (exempelvis en Star Destroyer). De vräker ut femtielva miljoner olika förslag, och beroende på hur de ser ut men också på kostnad så väljer regissören en viss design. Det vill säga, de ratade förslagen var inte ens i närheten av "inte riktigt med".

Ibland kan regissören välja att säga att en viss sak behöver utvecklas lite. "Ta skallen från den här och hakan från den här, och vore det inte coolt om hakan vore en blåsbälg som blåstes upp och tömdes när han andades?", för att ta ett exempel på utvecklingen av Dex, sylta-ägaren i episod 2. Eller ta en viss skeppsdesign: "Jag vill ha mer textur på den här kilformen. Skippa den där cockpiten och de där vingarna, och gör den större, typ en mile eller så. Annars gillar jag den övergripande formen." I så fall kan de där nästan-designerna sägas "inte riktigt ha kommit med", men då som ett steg i utvecklingen av något som kom med.

Så skissen på Victoryn kommer från Lucasfilms konceptavdelning som ett förslag på Star Destroyern som kör över publiken i inledningen av A New Hope. Eftersom skissen inte användes för den slutliga designen så återanvändes den av WEG och gavs där namnet Victory, och därifrån så lyckades den leta sig in i datorspelen.

Om det är något som kan räknas som "inte riktigt kom med i filmen" så skulle jag hellre ta till exempel samtalet mellan Solo och Jabba utanför Falken i A New Hope. Den spelades ju faktiskt in 1976, men kom inte med förrän i special edition.

"Krille mfl: om manusdetaljen med Anakin Skywalkers lavabad är från ett manusutkast, är det ett ursprungligt manus ur skissen till Episod 1-3, eller är det något LFL-spån av senare datum?"

Det är mycket ursprungligt. Jag läste det redan 1985, och Rosen har ju hittat ännu tidigare källor.

Krille

Super Moderator
"Men de la väl aldrig in några stormtroopers med ljussablar?"

Nä, men åtminstone gungans fick ju sköldar. :gremgrin:

Saxifrage

Hero
WEG-inspiration

Det riktigt intressanta är väl om WEG har hjälpt till att göra några tidiga (och ratade) koncept till semi-canon? Dvs, har WEG påverkat utformningen av de nya filmerna? Uppenbarligen har ju iaf diverse dataspel och fansites plockat fakta från Star Wars RPG. Det vore ju onekligen cool om Lucasfilm hade inspirerats av pryttlar som publicerats i rollspelsprodukterna. Någon som vet om det gått "idéflöde" även i den riktningen?