Re: Summa summarum...
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Idén har potential, men ger onödig detalj till systemet som bara kommer att slöa ned det. Måste man alltså skjuta bort fiendens flåspoäng först innan han kan börja ta stryk? Idén känns märkligt likt den i gamla AD&D, där HP representerade (håll i er nu) skada, skicklighet på att parera, skicklighet på att blockera, skicklighet på att undvika, tur och gudomlig favör.
<p><hr></blockquote><p>
Eller så kan man få in crits på motståndarna, vilket lär vara 5-15% av alla träffar (i alla fall om de använder samma crit-system som i D&D).
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Vad gör en Jedi Guardian när han bestämt sig för att sluta vara Jedi och bli smugglare? Tja, i SWRPG så köper han sig ett skepp. Med i ett system med rigida Classes är det mycket möjligt att han aldrig kan lära sig att bli så bra på att flyga rymdskepp som på t.ex. diplomati, eftersom han trots allt är och förblir en Jedi Guardian.
<p><hr></blockquote><p>
Eller så börjar han ta levlar som Scoundrel eller nån annan klass som är bra på att flyga rymdskepp. Visst, han kommer inte att bli lika bra som någon som varit igång lika länge som han, men har varit smugglare hela tiden, men det ser jag inget problem i... så hade det varit i ett skillbaserat system också.
Multiklass-systemet i D&D3 är bra mycket flexiblare än förr, och det lär inte vara *mindre* flexibelt i SW.
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather