Summakontring
"1. marinteknologi skiter väl star wars i!"
Som rollspelare kan det vara bra att ha bakgrundsfakta. Annars blir det inkonsekvens i spelet. Dessutom finns det tillräckligt mycket bevis i filmerna för att man ska inse att Star Wars inte alls skiter i marin teknologi. Det är för genomtänkt och för konsekvent. Möjligen är det fansen som skiter i det, men det är deras problem.
"2. ja, superstardestroeys kan inte åka runtsjälva för dom suger"
Skulle inte tro det. En genomgående sanning är att större skepp = större och fler kanoner. På ett av promotion-fotona för Empire Strikes Back så står det att Executor har större eldkraft än de fem Star Destroyers som eskorterar den. Därav kommer femkilometersbuggen, för övrigt: 1 SSD > 5 ISD förvanskades till 1 SSD = 5 ISD som i sin tur förvanskades till L<sub>ssd</sub> = 5 x l<sub>isd</sub>. Slutsatsen är given, ett Executor-klassens befälsskepp har eldkraft så det räcker och blir över.
Vidare nämns faktiskt inte termen "Super Star Destroyer" annat än på ett ställe i hela trilogin. Däremot nämns "command ship" på åtminstone två ställen och kanske till och med tre. Jag ska se om Return of the Jedi för att bekräfta detta.
"3. ganska säker på att Solo säger "not the victorian ones, im talking about the big corellian" dvs två typer star destroyers.."
Jag såg filmen igår igen. Repliken lyder:
"I've outrun Imperial starships. Not the local bulk cruisers; I'm talking about the big Corellian ships now."
Victory-klassen är en skapelse från West End Games, baserad på en av konceptskisserna på det skepp som skulle jaga korvetten Tantive IV i början på A New Hope. Än så länge har den inte omnämnts i filmerna över huvud taget, än mindre visats.
"4. märkväl att vi i princip inte ser en annan sorts slagskepp för utom sd och ssd..."
Förutom att det är fel (vi får faktiskt se mon calamaris slagskepp också, utöver Handelsfederationens, plus en kasse fregatter och korvetter och andra mindre krigsskepp) så säger det ingenting. Det är en stor galax, och vi har tittat på totalt nio planeter i filmerna.
"5. handelsfederationen är för stor! det har jag redan menat!"
Jag väntar fortfarande på ett vettigt argument för denna tes.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>