Nekromanti Starchallege Saga Hjälp

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ni som läste Starchallenge Saga:

Jag försöker få fram en slags fantasy/scifi.Jag har tittat lite på Fading Suns och känner att det mer är åt det håll jag vill sträva åt mer än den värld jag själv skapat.

Som ni vet (?) så är den värld som idag existerar ett krig mellan universum och de 6 parallella dimensionerna. Dimfolken tränger in genom portaler in i universum och en av de 6 raserna kallade till sig alla andra raser i galaxen med stora skepp. Vi talar låååånga tidsepoker, portaler till andra dimensioner och 6 raser enade mot dimfolken som trängde in från sina sex överbefolkade mindre dimensioner. Ett stort krig bryter ut. Dessvärre så bildar alla dödade själar i kriget att kaosenergin växer sig starkare och den är ännu en aktör i striden som kommer förinta alla dimensioner inklusive den som kriget utspelar sig i.

Ett alternativ jag ser över är att skippa konflikten mellan dimensionerna och låta krigen rasa mellan de sex raserna eller mellan riken som representeras av raserna. Vi skippar dimensionerna. Vi har en civilisation som lämnat galaxen och lämnat en öde boplatser, monster etc efter sig. Vi har olika blandzoner mellan rikena där raser mixas, där det finns krigszoner och zoner utan kontroll. Vi har isolerade planeter som invaderas av olika raser för att ta kontroll. Någon grundkonflikt har jag inte i dagsläget. Kaosenergin kommer existera på samma villkor som i den setting jag har idag. Jag kommer också använda kortare tidsperspektiv.

Det känns mer greppbart att ha krig mellan territorium i samma plan och/eller mellan raser samt mindre tidsaspekter men är det coolare att låta krig rasa mellan dimensioner som pågår i eoner och stora skalor?? Jag är osäker på det. Världen känns mer greppbar i det nya scenariot även fall dimensionskrig kanske känns fräschare men samtidigt stort och för "mycket".

Synpunkter? Tankar? Jag får ingen rätsida.

Krille

Super Moderator
Till att börja med, less is more.

Kommer rollpersonerna eller spelarna någonsin bli varse den övergripande konflikten och dimensionerna?

Är det viktigt att det finns dimensioner, eller är det mest en ursäkt för att kriget har pågått i eoner och allmänt vara jävelstort?

Är kanske till och med en hel galax för stort? Snor det plats från coola och okända gränsland där ingen har varit förut, gränsland från bortom vilket De Andra kommer?

Som sagt var, less is more.

Här är en tanke att leka med: det finns en parallell verklighet från vilket Dimfolken kommer. Det finns exakt en portal till och från den. Problemet är att den portalen är det enorma svarta hål som finns i galaxens centrum, och som är navet i hela nätverket av övriga portaler. Inga levande varelser överlever strålningen där, och skulle man ändå göra det så kommer man krossas eller slitas sönder av gravitationen där, lite på samma sätt som de stjärnor som cirklar kring centrumhålet gör.

Ju längre ut Dimfolken sprider sig, desto mer riskerar handeln mellan spiralarmarna att kvävas. Handeln inom spiralarmen kan förstås fortgå som vanligt, men utan centrumnavet och kringliggande portaler så kan man inte gå från en spiralarm till nästa.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tack för ditt svar. Less is more är en sanning som man lär sig applicera ju äldre man blir (tro det eller ej). Jag känner och tror att det kan bli mer intressant med en liten spelvärld i en del av universum än den gigantiska ursprungsvärden. Din taknke fick mig att ändå tänka att dimfolken kanske får finnas kvar men kanske mer subtilt, spöklikt men mer frånvarande. Jag får fundera på det där. Jag lär återkomma med någon form av material. Hoppas bara det kommer ut nåtmspel - jag behöver speltestare av bara... (Och ja, jag såg din kommentar om VEUS och jag är själv imponerad av att tex Genesis speltestat med mig, every gathring for a test is an enoromus battle)