Crowdfundingen för Starchallenge har börjat! Efter tre år är regler och spelvärld hos förlaget för tryck. Nu kan den som vill, hjälpa till att höja Sveriges nya scifispel ytterligare.
Starchallenge är Sagan om ringen möter Star Wars. Tycker du om klassisk rymdopera där fantasy blandas med automatvapen och rymdskepp? Då kan Starchallenge vara något för dig. Crowdfundingen går ut den 5:e januari. Tills dess har ni chansen att finansiera och få merchandise och Starchallenge som belöning. Dessutom kan ni välja att hjälpa projektet genom att lägga pengar på kompletta spelpaket från MylingSpel. MylingSpel har dessutom lovat att skicka ut dessa paket innan jul i den mål som det är möjligt. Detta i och med att crowdfundingprojektet inte har en minimigräns för vad som måste komma in.
Ni som har varit med vet hur Starchallenge började. I mitten av 80-talet hade jag som tioåring drömmen att skapa ett eget rollspel. Efter mycket arbete och åratal av finputsning har jag nu gått i mål. Inte mycket är kvar från 80-talets version även om vissa spår ännu syns.
Jag var ute efter många saker när jag började arbetet på den slutgiltiga versionen för tre år sedan. Från början ville jag bara hitta ett regelsystem som hanterade allt på ett sätt jag tyckte om. Det förändrades många gånger under resans gång. Jag gick från det komplicerade till enkelhet, tillåtande mekaniker och berättarglädje.
Systemet använder tärningspölar för att se om och hur väl man lyckas och i konflikter adderar man kortlekar där man försöker trumfa varandra. Det var en lärorik resa som bland annat ni lärde mig.
Jag skrev om världsboken flera gånger innan jag hittade rätt i en galax där mörka krafter hade tagit sig in i galaxen från parallella dimensioner. Stoppar man inte det som håller på att hända kommer inte bara galaxen utan hela universum att förintas. Och det verkar bli svårt att ena folken i den slutgiltiga kampen.
Här kan du crowdfunda!
Välkommen till ett nytt scifi spel.