Hoppas nu att jag lyckas förklara det här bra efter lite vin och efter tidigare opedagogiska frågor.
Sitter med ett hyfsat komplext strids/motståndsslagproblem jag behöver hjälp med. Vi räknar med lyckade T6 där lyckade kast motsvaras av 4,5,6. Misslyckade tärningar ignoreras.
Vi utgår från att vi kan satsa en pöl tärningar på tre olika faktorer: Tid, Resultat och Skada där Tiden är vem som träffar först, Resultatet motsvarar egentligen hur teknisk attacken är och Skada hur mycket skada man ger. Regelmässigt motsvarar detta följande:
Den som vinner Tid är den som ger däng först. Resultatkasten för respektive kombatant subtraheras: Den som får flest lyckade tärningar på Resultat drar av motståndarens lyckade tärningar för Resultat. Differensen motsvarar så många tärningar som dras av från Skadan.
Det gör att:
1. Om jag vinner Tid men förlorar Resultat så ger jag däng först men motståndaren får plocka bort differensen mellan sitt Resultatkast mitt Resultatkast på den Skada jag ger.
2. Om jag vinner tid och vinner Resultat ger jag däng först och motståndaren får inte plocka bort några Skadetärningar alls.
3. Om jag förlorar tid men vinner Resultat får jag däng men får plocka bort differensen mellan mitt Resultatkast och motståndarens Resultatkast på den Skada jag får.
4. Om jag förlorar Tid och förlorar Resultat får jag bara däng.
Därefter får motståndaren ge den Skada som den slagit fram minus eventuella bortplockade skadetärningar i den händelse att jag vunnit Resultat.
Exempel:
Jag slår (lyckade tärningar=4,5,6):
Tid: 3,6,5. Resultat:1,1,1 Skada: 2,6,6
Motståndare slår:
Tid,1,1,4, Resultat: 1,6,3, Skada: 6,6,2
Detta skulle ge: Jag vinner Tid. Däremot får min motståndare plocka bort en av mina skadetärningar så jag er 1 i däng. Därefter ger min motståndare med 2 skador. Spelmässigt var min teknik snabb men usel så mitt hårda däng eliminerades en aning. Min motståndare var lite mer skicklig och dessutom kraftfull, my loss.
Det bör sägas att vapen kan ha bonus på Tid (x extra T får läggas på Tid om man har vapnet "knorkpistol") eller Skada eller både och. Det kan göra att om man inte har ett vapen finns det idé i att lägga mycket på Resultat för att försvara sig helt enkelt dvs vinna Resultatkastet och plocka bort skador tills någon kommer till undsättning. (Mer avancerat kan man ju också eliminera skadetärningar för motståndare som attackerar någon i ens party som tex är obeväpnad och räkna det som att skydda denne - då får man dessutom en bonus i form av ett socialt attribut beroende på vad man känner för denne medrollperson men det är en annan tråd).
Frågan är nu:
1) Fungerar denna mekanik eller finns det en vinning i att alltid satsa hårt på någon speciell faktor som saboterar min tänkta satsningsmekanik?
2) Fungerar detta även i andra motståndsslag som Vem vinner kortspelet? (Där flest Skador = vinst)
3) Vad händer om Tid eller Resultat blir lika?
Sitter med ett hyfsat komplext strids/motståndsslagproblem jag behöver hjälp med. Vi räknar med lyckade T6 där lyckade kast motsvaras av 4,5,6. Misslyckade tärningar ignoreras.
Vi utgår från att vi kan satsa en pöl tärningar på tre olika faktorer: Tid, Resultat och Skada där Tiden är vem som träffar först, Resultatet motsvarar egentligen hur teknisk attacken är och Skada hur mycket skada man ger. Regelmässigt motsvarar detta följande:
Den som vinner Tid är den som ger däng först. Resultatkasten för respektive kombatant subtraheras: Den som får flest lyckade tärningar på Resultat drar av motståndarens lyckade tärningar för Resultat. Differensen motsvarar så många tärningar som dras av från Skadan.
Det gör att:
1. Om jag vinner Tid men förlorar Resultat så ger jag däng först men motståndaren får plocka bort differensen mellan sitt Resultatkast mitt Resultatkast på den Skada jag ger.
2. Om jag vinner tid och vinner Resultat ger jag däng först och motståndaren får inte plocka bort några Skadetärningar alls.
3. Om jag förlorar tid men vinner Resultat får jag däng men får plocka bort differensen mellan mitt Resultatkast och motståndarens Resultatkast på den Skada jag får.
4. Om jag förlorar Tid och förlorar Resultat får jag bara däng.
Därefter får motståndaren ge den Skada som den slagit fram minus eventuella bortplockade skadetärningar i den händelse att jag vunnit Resultat.
Exempel:
Jag slår (lyckade tärningar=4,5,6):
Tid: 3,6,5. Resultat:1,1,1 Skada: 2,6,6
Motståndare slår:
Tid,1,1,4, Resultat: 1,6,3, Skada: 6,6,2
Detta skulle ge: Jag vinner Tid. Däremot får min motståndare plocka bort en av mina skadetärningar så jag er 1 i däng. Därefter ger min motståndare med 2 skador. Spelmässigt var min teknik snabb men usel så mitt hårda däng eliminerades en aning. Min motståndare var lite mer skicklig och dessutom kraftfull, my loss.
Det bör sägas att vapen kan ha bonus på Tid (x extra T får läggas på Tid om man har vapnet "knorkpistol") eller Skada eller både och. Det kan göra att om man inte har ett vapen finns det idé i att lägga mycket på Resultat för att försvara sig helt enkelt dvs vinna Resultatkastet och plocka bort skador tills någon kommer till undsättning. (Mer avancerat kan man ju också eliminera skadetärningar för motståndare som attackerar någon i ens party som tex är obeväpnad och räkna det som att skydda denne - då får man dessutom en bonus i form av ett socialt attribut beroende på vad man känner för denne medrollperson men det är en annan tråd).
Frågan är nu:
1) Fungerar denna mekanik eller finns det en vinning i att alltid satsa hårt på någon speciell faktor som saboterar min tänkta satsningsmekanik?
2) Fungerar detta även i andra motståndsslag som Vem vinner kortspelet? (Där flest Skador = vinst)
3) Vad händer om Tid eller Resultat blir lika?