Rollspel är ju lite interessant i det att det finns två källor till hur det spelas: spelet som skrivet samt gruppens egna spelkultur (okej, säkert andra också, som AP-inspelningar och så). Jag tycker inte att det är en nackdel, och jag tror att det är varken önskvärt eller möjligt att helt skriva över spelgruppens vanor. Men det finns en ganska stor bredd på hur mycket spelet styr, från att bara ge ett regelsystem för att dyrka dörrar och banka gobbos, till att försöka detaljstyra en massa olika delar av upplevelsen. Jag är inte så förtjust i spel som kontrollerar för mycket, utan vill gärna förlita mig en hel del på spelgruppen, men jag ger gärna tips om hur jag tycker att man ska spela mina spel för att få ut så mycket som möjligt av dem.
Jag ser det lite som att spel är instrument. Jag vill inte skriva eller spela en synthesizer, där förinspelade slingor kan kombineras litegrann, utan en gitarr, där det är spelarens skicklighet som kommer fram, och där en ordentlig färdighet krävs för att få ut det mesta av instrumentet. Men samtidigt är det ju så att om jag köper en fiol och försöker spela den som en gitarr så kommer det inte att gå så bra.
Så för mig så vill jag gärna ha tips och förslag från författaren om hur spelet ska spelas, och sedan tar jag in dessa saker och så gör vi en egen grej av det i gruppen. Tips, regler och våra egna idéer och preferenser blandas allihop och ger upphov till den slutliga upplevelsen. Det tycker jag är en bra grej, och något ganska spännande med rollspel. Jag vill inte ta bort gruppens egna stil och skriva över den med spelets, men jag vill heller inte att alla spel ska spelas likadant. Jag vill ha båda.