Rickard
Urverk speldesign
Hade vi inte en tråd om detta nyligen? Minns inte riktigt.Även om jag är skeptisk till vissa av regellösningarna som jag hört om, så finns det en aspekt som jag verkligen gillar här - att grundreglerna själva också utgör starter setet. Om ditt rollspel behöver ett separat starter set för att få igång folk, är inte det ett tecken på att du borde ha gjort det mer tillgängligt och spelbart till att börja med?
I alla fall. Tycker det här hade varit intressant att diskutera mera.
Som många brukar påpeka så är rollspel både något man ska läsa och något man slå i. Att då trycka in en tredje funktion i det kan vara lite dåligt.
Gamla Drakar och demoner hade ett häfte och regelboken hade ett soloäventyr man kunde spela.
Jag håller dock med om att quickstart-regler och liknande känns rätt kefft, för varför spelar man inte bara med quickstart-reglerna? Jag har fortfarande inte läst något i min 400 sidors City of Mist-bok. Jag läste quickstart-reglerna på hundra sidor och det räckte egentligen. Spelet är skitballt men...
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Kanske är quickstart-reglerna en onödig konstruktion?
---
[edit] Jag blandade ihop termerna lite, men det är starterset jag helst vill diskutera.
Last edited: