Nekromanti Startfärdigheter, Mutant 2089

zonk

muterad
Så länge vi spelade Mutant 2089 som kids funderade vi inte ett ögonblick över startfärdigheterna, som inte förklaras så noga och bara nämns i förbifarten i "skapa RP"-avsnittet. Men kollar man lite i avsnitt 8, så verkar det fantamej som att
1. Man får en "baschans" i varenda jävla färdighet
2. Man bara får öka denna baschans i ens yrkesfärdigheter
Det som möjligen talar emot detta är att de lika väl kunde ha skrivit ut samtliga färdigheter på rollformuläret isåfall. Men det hade ju inte varit det enda konstiga med Mutant 2089-rollformuläret heller iofs - det finns t.ex. ingen ruta för erfarenhetspoäng i färdigheter, vilket man ju ändå instrueras att man får under spel (när man lyckas med färdighetsslag).

Vad säger ni andra gamla Mutant 2089-rävar på forumet? Hur har ni läst reglerna? Har ni testat att spela med bådadera - vilket blev roligast?

cogitare

Swashbuckler
När vi spelade detta på 80-talet brydde vi oss inte om småsaker som att regelbok och rollformulär inte alltid lirade boll med varandra. Vi körde bara på och skrev i marginaler eller vad som behövdes. Fattade vi inte en regel struntade vi nog i den eller körde så som vi trodde den var tänkt att användas och reflekterade inte så mycket mer.

Om jag kommer ihåg rätt så skrev vi upp de färdigheter man fick för yrket och dessa kunde man få xp på och sålunda höja. Resten slog man baschans för men vid lyckande fick man inte höja. Känns väl rimligt. Tror dock vi hade något undantag som att om man spenderade pengar på att träna upp något (kunde man göra va?) så skrevs den färdigheten på formuläret och efterföljande lyckade slag gav xp och kunde därmed höjas den vägen. Huruvida det här senaste har stöd i reglerna (explicit eller implicit) vet jag inte.

Senast jag spelade Mutant 2089 var säkert nästan 25 år sedan så vad som var roligast eller inte kommer jag inte ihåg. All form av rollspel var roligt då och vi bekymrade oss inte så mycket om grejor på samma sätt som vi gör nu när vi blivit gamla och tråkiga petimätrar :)

Cog.

zonk

muterad
Nej vi har ingen ambition att spela det exakt "as written", mer kul att försöka reda ut hur de tänkt. Vi har stannat i tolkningen att man bör ha baschans i alla färdigheter om man följer reglerna, men vi kommer inte följa det slaviskt, utan istället avgöra det baserat på RPns bakgrund. Flygfordon menar vi t.ex. folk i allmänhet bör ha rätt nära 0% chans att lyckas med, om de inte har utbildning. Övertyga, rörliga manövrar etc bör ju alla ha nån slags chans med, dock.

Sen att man hade roligare som yngre, och spelade på ett annat sätt, är absolut sant. Sen var det ibland helt värdelöst med iofs, en ständig SL vi hade i Mutant var inte helt lysande. Jag kommer ihåg en del misslyckade spelmöten jag roddade själv med..

2097

deleta mitt konto tack
zonk;n239047 said:
Sen var det ibland helt värdelöst med [...] Jag kommer ihåg en del misslyckade spelmöten jag roddade själv med..
Ja. När jag var liten hade jag definitivt inte fattat det här med "fake it until you make it". Jag ville begripa hur spelet skulle funka. Samtidigt är den envisheten ju en inställlning som har med sig en del gott också.