zonk
muterad
- Joined
- 10 Jan 2016
- Messages
- 3,300
Så länge vi spelade Mutant 2089 som kids funderade vi inte ett ögonblick över startfärdigheterna, som inte förklaras så noga och bara nämns i förbifarten i "skapa RP"-avsnittet. Men kollar man lite i avsnitt 8, så verkar det fantamej som att
1. Man får en "baschans" i varenda jävla färdighet
2. Man bara får öka denna baschans i ens yrkesfärdigheter
Det som möjligen talar emot detta är att de lika väl kunde ha skrivit ut samtliga färdigheter på rollformuläret isåfall. Men det hade ju inte varit det enda konstiga med Mutant 2089-rollformuläret heller iofs - det finns t.ex. ingen ruta för erfarenhetspoäng i färdigheter, vilket man ju ändå instrueras att man får under spel (när man lyckas med färdighetsslag).
Vad säger ni andra gamla Mutant 2089-rävar på forumet? Hur har ni läst reglerna? Har ni testat att spela med bådadera - vilket blev roligast?
1. Man får en "baschans" i varenda jävla färdighet
2. Man bara får öka denna baschans i ens yrkesfärdigheter
Det som möjligen talar emot detta är att de lika väl kunde ha skrivit ut samtliga färdigheter på rollformuläret isåfall. Men det hade ju inte varit det enda konstiga med Mutant 2089-rollformuläret heller iofs - det finns t.ex. ingen ruta för erfarenhetspoäng i färdigheter, vilket man ju ändå instrueras att man får under spel (när man lyckas med färdighetsslag).
Vad säger ni andra gamla Mutant 2089-rävar på forumet? Hur har ni läst reglerna? Har ni testat att spela med bådadera - vilket blev roligast?