Koppla ur transpondern
"Som god spelare och SL ställer man sig genst frågan om hur lätt det är att koppla sig förbi transnet???"
Det krävs att du vet vad du sysslar med och att bilen över huvud taget är byggd för att köras manuellt. Om bilen kan köras/flygas manuellt så är det "bara" att koppla ur transpondern på ett sådant sätt att styrsystemet fortfarande tror att den finns där (om transpondern inte finns där så vägrar bilen oftast att starta). I så fall kan du nog köra manuellt. Det krävs således någon form av kunskap om var transpondern sitter, en avbitartång och en kasse med hacking för att bygga om styrsystemet så att det struntar i transpondern.
Du har dock bråttom - förmodligen flaggar själva Transnet att något skumt har hänt vid platsen platsen (där transpondern sist svarade innan den försvann) och skickar ut en förfrågan om polisintervention till platsen. Så någonstans inom senast en halvtimme bör det rulla förbi en patrullbil som frågar hur läget är om transpondern plötsligt försvinner från Transnet.
Om bilen inte är byggd för att köras manuellt (till exempel de flesta civila vektorjets) så är bilen beroende av transnet för att över huvud taget kunna navigera. I så fall kan man inte koppla ur transpondern över huvud taget, i alla fall inte om man vill kunna köra bilen. Möjligen skulle du kunna hacka en egen transponderdrivrutin, som bara tar emot trafikinformation och sedan använder GPS (motsv) för att navigera, men som inte sänder ut någon information över huvud taget. Men då behöver du en GPS, drivrutiner och gränssnitt för det, och en hel uppsjö med tid för att programmera skiten.