Nekromanti Stationär vs bärbar

Ymir

Liten kantbaron
Min filosofi kring tekniska prylar är att aldrig köpa nytt tills jag verkligen känner att jag behöver det; detta resulterar typiskt i att jag alltid har mindre moderna prylar än alla andra jag känner; jag är tex en av få som inte skaffat smartphone än, då jag aldrig känt behovet, och min Eee-laptop är uråldrig och buggig, men gör sitt jobb som den ska, så jag har inget som helst behov av en ny laptop i nuläget. Trodde jag, iallafall.

Däremot är min stationära dator basically antediluvisk, och börjar bli extremt buggig och seg; en ominstallation av windows hjältpe inte. Jag vill kunna multitaska med 50+ öppna fönster i browsern utan att det buggar ur, jag vill kunna spela de senaste Paradox-spelen typ Crusader Kings II utan att det går slött, och jag vill kunna torrenta satan utan att datorn segar ned sig.

Så jag behöver köpa en ny dator, plain and simple.

Men så undrar syrran varför jag inte bara köper en ny laptop istället, med argumentet att "då kan du ju ta med den när du åker till Kina igen och så, jag har aldrig använt den stationära nästan sen jag skaffade min laptop" (syrrans laptop är bättre och nyare än den stationära datorn).

Och då började jag undra, basically; varför köper man stationära datorer nuförtiden? Gör man det? Vad är fördelarna med en stationär visavis en bärbar dator?

Personligen känner jag spontant att för mig, om jag ska ha en ny laptop, så vill jag att den ska vara så liten som bara mänskligt möjligt, såsom min nuvarande laptop var när den kom, och ser inte riktigt vad jag skulle göra med en stor, klumpig åbäke-laptop som kunde göra alla de där tunga grejerna som min nuvarande laptop inte klarar; sånt kan jag ju ha min stationära dator till.

men...samtidigt...om en modern såndär åbäke-laptop gör allt -lika bra- som en stationär dator, varför då skaffa en stationär? "Den har ju större skärm" tänker jag, men det kan man väl fan koppla in, same goes för större tangentbord..

av någon anledning känner jag ändå att jag vill ha en ny stationär dator, inte en laptop, men jag vet fan inte varför. Vad borde jag köpa? Vad ger mest för pengarna?

(Obs #1: Jag har ingen som helst lust att spela grafiktunga cutting edge-spel, jag vill bara kunna spela såna där Paradox-grand strategy-grejer med ful grafik men extremt krävande uträkningar, så jag antar att en grym processor är vad som krävs där).

(Obs #2: Jag har kompetensen att sätta ihop en stationär dator själv, om det är en faktor i sammanhanget).

(Obs #3: Jag antar att jag, iaf teoretiskt, skulle kunna använda tex dvd-brännaren, hårddiskarna och fläktarna från min gamla dator i en ny stationär, och därmed spara pengar).

krank

Går ondskans ärenden
Bärbar:
-dyrare per prestandaenhet.
-ofta långsam hårddisk utom på de dyraste modellerna (det är fan skamligt att folk saluför dubbelkärninga processorer och 5400RPM-hårddiskar i samma dator)
-ofta värmeproblem (kan avhjälpas genom att köpa rätt märke)
-går inte att reparera själv om felet inte sitter i hårddisk eller ramminne.
-går inte att uppgradera utom hårddisk/ramminne.
-sällan vettigt ljudkort (jag gillar surround)
+portabel

Stationär:
Basically motsatsen, då.

För mig är fördelen med en stationär dels att jag inte behöver uppgradera hela apparaten för att nån del blivit lite skrotig. Nu nyligen lackade jag ur på mitt taffliga ljudkort till exempel, och köpte ett nytt. Hade jag lackat på en bärbar dators ljudkort hade jag varit rökt; då hade jag fått köpa en ny laptop med ett förhoppningsvis bättre ljudkort.

Sedan gillar jag det här med prestanda-för-pengarna. Jag spelar sällan tunga spel, men jag vill att Photoshop och Illustrator ska flyta och att de tyngsta webbapparna ska flyta på även om jag har flera igång samtidigt. Och eftersom jag ändå avskyr att sitta med dator i knät etc; jag vill ha "the desktop experience".

Jag har en laptop också, en Asus U36S som jag är extremt nöjd med. Sitter med den just nu faktiskt, eftersom jag inte orkar använda det sega åbäke jag har på jobbet. På somrarna, när jag åker norrut, tjänar den som fullt kapabel spel- och annatdator. Den är liten och smidig; inte riktigt EEE-nivå, men 13 tums skärm visade sig vara en bra avvägning för mig, framför allt ihop med tunn form.

Så... Jag är naturligtvis i en helt annan situation än dig, med andra krav och jag gör andra saker vid min dator. Jag känner att det för mig är värt att ha en stationär i grunden, men ska du köpa en laptop så kan jag rekommendera något i 13-tumsklassen, från Asus som du ju har erfarenhet av med EEE'n (de bygger bra grejer). Det finns billiga rekonditionerade Asus-laptops hos till exempel ElGreen, men man får väl ha ett litet öga på specifikationerna så man får en hyfsad Intelprocessor (jag skulle inte köpa något sämre än en Intel i5) och så.

Troberg

Sinister eater
Stationär ger mycket mer prestanda för pengarna, och, om du vill lägga lite mer pengar, kan leverera mycket mer prestanda i toppsegmentet.

De är också mer uppgraderingsbara, repareringsbara, har bättre ergonomi, bättre driftsäkerhet och så vidare.

Bärbara får dessutom, nästan utan undantag, problem med överhettning efter ett år eller två.

Mitt tips: Köp en bärbar om du vet att du behöver bära omkring den. Annars köper du en stationär.

Jarl

Hero
Ymir said:
Och då började jag undra, basically; varför köper man stationära datorer nuförtiden? Gör man det? Vad är fördelarna med en stationär visavis en bärbar dator?
För att laptops är spawn o' the devil.

Nä, men allt beror ju på vad man vill kompromissa med och vad man vill göra. En stationär dator är potentiellt kompromisslös, medan en laptop har massa begränsningar. Sen kan man komma runt vissa begränsningar (extern skärm, tangentbord, mus är ju måste om du ska arbeta ordentligt) och andra kanske inte spelar någon roll (långsam grafikprestanda).

Personligen, som en laptophatare, tycker jag bärbara datorer är det sämsta av två världar: de är generellt sett bökigare och mindre portabla är surfplattor, och de behöver ändå kopplas in till massa grejer (göras ickeportabla) så fort man ska använda dem ordentligt. Vilket man många gånger inte orkar, och så sitter man där med någon halvmesyr till dator.

Nä, känslan att sätta sig framför sin stationära, som gör allt blixtsnabbt, har alltid alla prylar inkopplade och kan uppgraderas efter behov tycker jag är oslagbar.

Kraftfull stationär + surfplatta är min föredragna kombo, men jag sitter inte och jobbar på kaféer och bibliotek å andra sidan.

Leon

Leo carcion
Stationär är vad jag skall unna mig när jag äntligen har bosatt mig i en stad för att stanna. Fram tills dess måste det tyvärr vara bärbart...

chrull

Stockholm Kartell
När jag gick över till laptop så var det i särklass bästa utfallet av det att jag kunde slänga ut mitt skrivbord och allt som hör till. Lägenheten blev plötsligt 6 kvm större när allt sånt försvann.

Jag har inte ångrat mig en sekund och tänker nog aldrig någonsin välja stationärt igen.

Zorbeltuss

Hero
Det bästa är väl att utgå från dig själv, tror du att du vill och har tid att spela spel i Kina tillräkligt mycket för att du känner att den extra kostnaden ska vara värt det?

Misstänker att om du tänkt installera SteamOS så kommer det nog vara enklare på en stationär, och crusader kings II och senare paradox spel ska stöda det, då SteamOS enligt betan ska ge en ganska rejäl prestandahöjning på både processor och grafikkort kan det ju vara frestande att få en gratis linuxvariant och dessutom inte behöva lägga ut lika mycket på hårdvaran, dock rekommenderar jag att köpa hårdvara som klarar av det du vill då det som sagt fortfarande är en beta och vi vet inte vad för vändningar det kan ta.

/Luna Lovegood

Troberg

Sinister eater
chrull said:
När jag gick över till laptop så var det i särklass bästa utfallet av det att jag kunde slänga ut mitt skrivbord och allt som hör till. Lägenheten blev plötsligt 6 kvm större när allt sånt försvann.
Problemet med det är att man istället ofta hamnar i en dålig arbetsställning, på en dålig stol.

Dessutom, den bärbara tenderar ganska snart att bli stationär ändå, så istället förlorar man en bit av köksbordet eller någon annan yta som den råkar stå på. (Trust me, vi har 7-8 bärbara hemma som blivit "stationära"...)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Troberg said:
chrull said:
Problemet med det är att man istället ofta hamnar i en dålig arbetsställning, på en dålig stol.

Dessutom, den bärbara tenderar ganska snart att bli stationär ändå, så istället förlorar man en bit av köksbordet eller någon annan yta som den råkar stå på. (Trust me, vi har 7-8 bärbara hemma som blivit "stationära"...)
Arbetsställning kan faktiskt vara ett reellt problem om man sitter mycket vid datorn. Min bärbara ligger aldrig framme, däremot. Det finns inte plats för att ha den framme jämt helt enkelt.

krank

Går ondskans ärenden
Troberg said:

Ja, ska jagt använda en laptop längre än en kvart så ska jag definitivt ha både tangentbord och mus inkopplad, och gärna skärm. Annars hamnar antingen tangenterna för högt upp, eller skärmen för lågt.

Och fasligheten som är "touchpads" ska vi inte ens tala om...

Troberg

Sinister eater
Björn Wärmedal said:
Troberg said:
chrull said:

Arbetsställning kan faktiskt vara ett reellt problem om man sitter mycket vid datorn. Min bärbara ligger aldrig framme, däremot. Det finns inte plats för att ha den framme jämt helt enkelt.
Jag har aldrig ork att stänga av mina datorer, så de får stå igång jämt. Det gör det svårt att plocka undan den.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Troberg said:
Björn Wärmedal said:
Troberg said:
chrull said:

Jag har aldrig ork att stänga av mina datorer, så de får stå igång jämt. Det gör det svårt att plocka undan den.
Aha. Det leder mig oundvikligen till ett tips som faktiskt har med tråden att göra: ska du köpa en bärbar, så köp en som är bra. Min är en Asus Zenbook, med Core i7-processor och flash-hårddisk. Den startar upp från viloläge på ett par sekunder, så det är inga problem att stänga av eller sätta i viloläge. Jag bara lägger igen locket och lägger undan den. Den väger 1,3 kg och är 13". 4" större än min Asus EEE som jag hade innan, bara 0,2 kg tyngre och jättetunn. Den var dyr, men värd varenda krona. Bästa datorn jag någonsin ägt. Även om den är större och tyngre så känns den mycket smidigare än min EEE (som Rymdhamster har nu, för övrigt).

Arfert

Facit
Ymir said:
Min filosofi kring tekniska prylar är att aldrig köpa nytt tills jag verkligen känner att jag behöver det; detta resulterar typiskt i att jag alltid har mindre moderna prylar än alla andra jag känner; jag är tex en av få som inte skaffat smartphone än, då jag aldrig känt behovet, och min Eee-laptop är uråldrig och buggig, men gör sitt jobb som den ska, så jag har inget som helst behov av en ny laptop i nuläget. Trodde jag, iallafall.

Däremot är min stationära dator basically antediluvisk, och börjar bli extremt buggig och seg; en ominstallation av windows hjältpe inte. Jag vill kunna multitaska med 50+ öppna fönster i browsern utan att det buggar ur, jag vill kunna spela de senaste Paradox-spelen typ Crusader Kings II utan att det går slött, och jag vill kunna torrenta satan utan att datorn segar ned sig.

Så jag behöver köpa en ny dator, plain and simple.

Men så undrar syrran varför jag inte bara köper en ny laptop istället, med argumentet att "då kan du ju ta med den när du åker till Kina igen och så, jag har aldrig använt den stationära nästan sen jag skaffade min laptop" (syrrans laptop är bättre och nyare än den stationära datorn).

Personligen känner jag spontant att för mig, om jag ska ha en ny laptop, så vill jag att den ska vara så liten som bara mänskligt möjligt, såsom min nuvarande laptop var när den kom, och ser inte riktigt vad jag skulle göra med en stor, klumpig åbäke-laptop som kunde göra alla de där tunga grejerna som min nuvarande laptop inte klarar; sånt kan jag ju ha min stationära dator till.

men...samtidigt...om en modern såndär åbäke-laptop gör allt -lika bra- som en stationär dator, varför då skaffa en stationär? "Den har ju större skärm" tänker jag, men det kan man väl fan koppla in, same goes för större tangentbord..

av någon anledning känner jag ändå att jag vill ha en ny stationär dator, inte en laptop, men jag vet fan inte varför. Vad borde jag köpa? Vad ger mest för pengarna?

(Obs #1: Jag har ingen som helst lust att spela grafiktunga cutting edge-spel, jag vill bara kunna spela såna där Paradox-grand strategy-grejer med ful grafik men extremt krävande uträkningar, så jag antar att en grym processor är vad som krävs där).

(Obs #2: Jag har kompetensen att sätta ihop en stationär dator själv, om det är en faktor i sammanhanget).

(Obs #3: Jag antar att jag, iaf teoretiskt, skulle kunna använda tex dvd-brännaren, hårddiskarna och fläktarna från min gamla dator i en ny stationär, och därmed spara pengar).
Jag har både och, ett prestandamonster tll stationär och två bärbara, varav en är en MacBook air som är minst och klenast. Men ändå har det visat sig att jag gör 70% av alla jobb på min Air. (Senaste Adobe CS, och en del skriva.)

Slutsats: prestanda är för mig inte det viktigaste, det är att man alltid har datorn tillgänglig. Den stationära används mest för lite spel, ett felköp om man vill ur ekonomisk synvinkel.

Och lägger man en 8000:- på en bärbar räcker prestandan till för de flesta. Ur jobbsynpunkt.

Spelar man de senaste spelen är det en annan diskussion.

Troberg

Sinister eater
Björn Wärmedal said:
Aha. Det leder mig oundvikligen till ett tips som faktiskt har med tråden att göra: ska du köpa en bärbar, så köp en som är bra. Min är en Asus Zenbook, med Core i7-processor och flash-hårddisk. Den startar upp från viloläge på ett par sekunder, så det är inga problem att stänga av eller sätta i viloläge. Jag bara lägger igen locket och lägger undan den. Den väger 1,3 kg och är 13". 4" större än min Asus EEE som jag hade innan, bara 0,2 kg tyngre och jättetunn. Den var dyr, men värd varenda krona. Bästa datorn jag någonsin ägt. Även om den är större och tyngre så känns den mycket smidigare än min EEE (som Rymdhamster har nu, för övrigt).
Det hjälper lite, men inte för mig. Oftast så gör mina datorer något när jag inte sitter vid dem, typ tankar saker, indexerar saker, renderar saker, minar bitcoins (vilket jag tänker sluta med, har man inte dunderhårdvara så är det inte längre värt besväret) osv.

chrull

Stockholm Kartell
Troberg said:
chrull said:

Jag tycker det är mycket bättre med en bärbar för hur jag sitter, eftersom jag med en bärbar inte är låst till en position utan istället kan flytta om den och placera dem var och hur jag vill för variation i hur jag sitter.

Ymir

Liten kantbaron
För mig är fördelen med en stationär dels att jag inte behöver uppgradera hela apparaten för att nån del blivit lite skrotig. Nu nyligen lackade jag ur på mitt taffliga ljudkort till exempel, och köpte ett nytt. Hade jag lackat på en bärbar dators ljudkort hade jag varit rökt; då hade jag fått köpa en ny laptop med ett förhoppningsvis bättre ljudkort.
Det här känns lite anmärkningsvärt. I Kina var det inga problem att gå till en datorkille och låta honom byta ut någon del av ens laptop till en även för kineser överkomlig kostnad, men i Sverige har jag hört att det är så dyrt att man lika gärna kan köpa en ny dator? Tex, ena 'musknappen' på min laptop är seg och behöver bytas, men jag hann aldrig göra det när jag var i Kina...

Arfert

Facit
Sen går ju utvecklingen så snabbt att hela den bärbara datorn känns gammal efter nåt år. Om man tycker det är ett problem. Det är inte viktigt för alla.

krank

Går ondskans ärenden
Ymir said:
Det här känns lite anmärkningsvärt. I Kina var det inga problem att gå till en datorkille och låta honom byta ut någon del av ens laptop till en även för kineser överkomlig kostnad, men i Sverige har jag hört att det är så dyrt att man lika gärna kan köpa en ny dator? Tex, ena 'musknappen' på min laptop är seg och behöver bytas, men jag hann aldrig göra det när jag var i Kina...
Krånglet här består väl i att mycket få firmor sitter och tjuvhåller på reservdelar till varje laptop som finns. Vissa grejer är ju standardiserade, men till exempel EEE'ns SSD är ju hemskt specialig, för att inte tala om hela moderkortet. Chassit är ju däremot ganska så likartat för åtminstone 700, 900 och 901:orna så där kan man ju tänka sig att reservdelar passar.

När jag behövt byta ut något och inte haft lust att gå via ASUS så har jag helt enkelt fått beställa via eBay eller ibland Tradera. Och då har det alltid varit från Kina, i princip. Har bland annat köpt ersättningar till sagda EEE-hårddisk den vägen.

Exakt hur det här hänger ihop vågar jag inte svara på dock; men jag har fått för mig att det här med semilagliga kopior av märkesvaror är något som inte är alldeles ovanligt i Kina? Kanske är det helt enkelt billigare att producera... Äh, jag vet för lite om produktionsförhållanden och kundunderlag och möjlighet till transporter i Kina för att kunna göra några riktiga gissningar.

ripperdoc

Myrmidon
Eftersom jag gillar att äta min egen dogfood som framtidsdåre så köpte jag min första laptop på gymnasiet 2000 och min sista stationära dator cirka 2002 (och slutade använda den 2005 när jag flyttade utomlands, när jag även slutade ha fast telefon, samt skaffade smartphone :gremsmile: ). Oerhört skönt att slippa skiten, om jag ska vara ärlig. Stor, ful, dammig.

Men det har att göra dels med de use case jag upplever, samt att jag på ren princip vill se till att vara med och utvärdera modern teknik. Det finns få use case för mig idag där jag ens hade kunnat använda stationär dator - jag reser, tar med datorn från jobbet, sitter i soffan, vid frukostbordet, etc. Jag har även slutat använda externt tangentbord och mus, inte för att jag tycker illa om dem, utan för att de inte är mobila nog. Jag har nästan aldrig begränsats prestandamässigt av laptop, däremot så kostar det ju relativt sett mer.

Så även om vi har rätt olika inställning och use case så kan jag ändå inte förstå varför någon skulle köpa en stationär dator idag, och mitt råd är således att skaffa en laptop. Jag rekommenderar gärna en (begagnad) Mac eftersom hårdvarukvaliteten är hög, men i övrigt gör det inte så stor skillnad.

Troberg

Sinister eater
RipperDoc said:
Så även om vi har rätt olika inställning och use case så kan jag ändå inte förstå varför någon skulle köpa en stationär dator idag, och mitt råd är således att skaffa en laptop. Jag rekommenderar gärna en (begagnad) Mac eftersom hårdvarukvaliteten är hög, men i övrigt gör det inte så stor skillnad.
Tja, som sagt, det beror på vad man behöver.

För vissa saker måste jag ha en stationär (tex funkar multimonitor med fler än två monitorer pissigt på bärbara, behöver rå dunka-dunka-power under huven så är stationära snabbare, det finns mig veterligt inga multiprocessormaskiner som är bärbara et cetera). Lägg till det att bärbara är på tok för otillförlitliga för att ha som servers.

Sedan har jag också bärbara, just för att ibland behöver jag portabel datorkraft.

I mitt hem så väger det relativt jämnt. 16 stationära, 12 bärbara och 2 pekplattor, give or take för att jag kan ha glömt någon maskin. Med andra ord, jag är inte kategoriskt mot bärbara, men ska man bara ha en enda maskin, vill ha bra ergonomi, vill köra spel, eller vill ha bra prestanda per krona, och portabiliteten inte är ett absolut krav, då rekommenderar en stationär varje gång.