Det enda jag har sett är...
...det som låg till grund för min långa artikel om d20-systemets eventuella påverkan på rollspelshobbyn. Ett utdrag följer:
------
Försäljningsdata för 2001
Genom Internet hittade jag försäljningsstatistik som gäller rollspelsbranschen i USA (källa Kenneth Hite (
www.gamersrealm.com) och Comics & Games Retailer Magazine). Det ser självklart annorlunda ut i Sverige, där vi har andra rollspel som dominerar, men statistiken ger ändå en intressant bild av vad som händer med avseende på d20 och dess påverkan på rollspelsbranschen.
Egentligen har inget hänt. D&D är störst, och har alltid varit störst. Försäljningen av rollspel steg med 15% under 2001, men siffrorna tvärdök efter händelserna den 11 september.
Topplistan för 2001 är som följer:
1. WotC (D&D och Star Wars) hade 45% av marknaden (upp från 31% år 1999).
2. White Wolf (Vampire och övriga World of Darkness, samt d20-produkter från Sword & Sorcery) hade 19% (ner från 23%).
3. Palladium (Palladium och Rifts) hade 8.8% (ner från 10%).
4. AEG (Legend of the Fiver Rings och generiska d20-produkter) hade 7.8% (upp från 5.7%).
5. Steve Jackson Games (GURPS) hade 5% (ner från 7.25%).
6. FanPro (Shadowrun) har 4% (ingen siffra för 1999)
7. Guardians of Order (Guardians of Order), Fantasy Flight (d20-produkter), Pinnacle (Deadlands), och Kenzer & Co (Hackmaster och D&D-licens) har cirka 2% (ingen siffra för 1999).
8. Under 1% är alla andra, bland annat Chaosium (Call of Cthulhu), Columbia Games (HarnMaster) och Hogshead (Warhammer FRP och Nobilis), för att nämna några av mina favoriter.
------
Lessen, har inga mer uppdaterade siffror. Nån stans i källorna fanns också summor nämnda om vad branshcen omsätter, men jag hittar inte dem igen.
M.