Nekromanti Statistik över rollspelsförsäljning

peterb

Swordsman
Är det någon som känner till någon källa till försäljnings-statistik för rollspel: 1) i Sverige och 2) i hela världen?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det enda jag har sett är...

...det som låg till grund för min långa artikel om d20-systemets eventuella påverkan på rollspelshobbyn. Ett utdrag följer:

------

Försäljningsdata för 2001
Genom Internet hittade jag försäljningsstatistik som gäller rollspelsbranschen i USA (källa Kenneth Hite (www.gamersrealm.com) och Comics & Games Retailer Magazine). Det ser självklart annorlunda ut i Sverige, där vi har andra rollspel som dominerar, men statistiken ger ändå en intressant bild av vad som händer med avseende på d20 och dess påverkan på rollspelsbranschen.

Egentligen har inget hänt. D&D är störst, och har alltid varit störst. Försäljningen av rollspel steg med 15% under 2001, men siffrorna tvärdök efter händelserna den 11 september.

Topplistan för 2001 är som följer:

1. WotC (D&D och Star Wars) hade 45% av marknaden (upp från 31% år 1999).
2. White Wolf (Vampire och övriga World of Darkness, samt d20-produkter från Sword & Sorcery) hade 19% (ner från 23%).
3. Palladium (Palladium och Rifts) hade 8.8% (ner från 10%).
4. AEG (Legend of the Fiver Rings och generiska d20-produkter) hade 7.8% (upp från 5.7%).
5. Steve Jackson Games (GURPS) hade 5% (ner från 7.25%).
6. FanPro (Shadowrun) har 4% (ingen siffra för 1999)
7. Guardians of Order (Guardians of Order), Fantasy Flight (d20-produkter), Pinnacle (Deadlands), och Kenzer & Co (Hackmaster och D&D-licens) har cirka 2% (ingen siffra för 1999).
8. Under 1% är alla andra, bland annat Chaosium (Call of Cthulhu), Columbia Games (HarnMaster) och Hogshead (Warhammer FRP och Nobilis), för att nämna några av mina favoriter.

------

Lessen, har inga mer uppdaterade siffror. Nån stans i källorna fanns också summor nämnda om vad branshcen omsätter, men jag hittar inte dem igen.

M.

peterb

Swordsman
Marknadsandelar...

"Det ser självklart annorlunda ut i Sverige, där vi har andra rollspel som dominerar..."

1) Hur stor del av den svenska rollspelsmarknaden har de svenska rollspelstillverkarna? 15%, 25% eller kanske 50% eller är det ännu mer?
1.a) Vilket är det största svenska rollspelet?
1.b) Vilka är nummer 2 och 3 etc?

2) Hur stor andel har WotC? Är det mer än de 45% som de hade 2001 i USA?
2.a) Hur stor andel har d20-systemet i Sverige? Större än WotC naturligtvis men hur mycket?
2.b) Vilket är det näst största utländska tillverkaren - White Wolf kanske ?
3.c) Vilka kommer sedan? Är det d20-system eller är det spel som t.ex. CoC ?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ojojoj, lessen men jag har ingen aning

Jag vet hur mycket Drakar och Demoner säljer, och det är siffror som får vilket amerikanskt bolag som helst att bli avundsjuka. Men ändå en bråkdel av Dungeons&Dragons. Såvitt jag förstått har Eon även upplagor som amrisarna endast drömmer om. Allt gällande regelböcker förstås.

Jag tror att DoD är störst, men jag är part i målet (jag jobbar för Riotminds och vill gärna att de är störst). Nummer 2 är Eon, nummer 3 är Mutant: Undergångens arvtagare. Nummer 4 är Western. I dagens siffror mätt.

I historiska siffror... DoD nummer 1, Mutant (med Chronicles) 2, Western 3, Eon 4, resten 5.

Största utländska = WotC, sen White Wolf, sen... öööööh... SJG kanske?

CoC finns knappt på radarn, i USA eller Sverige. Det är spelet som alla säger är bäst, men som alla bara köper ett ex av grundboken av och som ingen nånsin behöver köpa nått mer till eftersom de aldrig ändrar nått. Bra för spelarna, katastrof för Chaosium.

Allt ovanstående är rena spekulationer. Baserat på erfarenhet och kunskap om marknaden, men ändock spekulationer.

M.

peterb

Swordsman
Re: Ojojoj, lessen men jag har ingen aning

Tack för informationen!

Har du, eller någon annan på forumet, någon som helst uppfattning om vilken andel av marknaden, procentuellt sett, som svenska resp. amerikanska spel har? Är det t.ex. rimmligt att anta att WotC har en mycket mindre andel (säg "bara" 30%) i Sverige?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ja

Jag tror att det är rimligt att WotC har kanske 20% av marknaden, och att DoD och Eon delar på olika sätt på de mesta av resten. Kanske att WW har några procent också Endast Sverige svenska rollspel har, som det kanske kunde hetat förr, och det är svenska rollspel som de flesta spelar.

Dessa spekulationer baserar jag på de topplistor som funnits på Trad och den som finns på SF-bokhandelns webbsida.

M.

peterb

Swordsman
Re: Ja

Nu blev jag överraskad! Jag skulle aldrig ha gissat att svenska rollspel hade en *så* stor andel av marknaden. Det var mycket intressant....

Organ

Out of time, out of mind
Chaosium

>CoC finns knappt på radarn, i USA eller Sverige. Det är spelet som alla säger är bäst, men som alla bara köper ett ex av grundboken av och som ingen nånsin behöver köpa nått mer till eftersom de aldrig ändrar nått. Bra för spelarna, katastrof för Chaosium.

Jag drog också, något förvånad, den slutsatsen när jag såg siffrorna ovan. CoC är ju ändå ett av de äldsta och mest kända spelen genom hobbyns historia, dessutom ett med väldigt högt anseende. Fast Chaosiums problem kanske är som du säger. Själv använder jag femte utgåvan (tror jag i alla fall, den kom ut nån gång under det tidiga 90-talet) och jag har aldrig känt nått behov att uppgradera till en nyare variant, dels för att jag är jäkligt nöjd med den jag har och dels för att senare utgåvor, efter vad jag förstått, egentligen inte tillför nått nytt.

Det vore intressant att se en jämförelse mellan försäljningsstatistik och faktiskt antal spelare ute i stugorna.

/Anders

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
I beg to differ, sir..

"Det är spelet som alla säger är bäst, men som alla bara köper ett ex av grundboken av och som ingen nånsin behöver köpa nått mer till eftersom de aldrig ändrar nått. Bra för spelarna, katastrof för Chaosium."

Det säger givetvis jag också..*S*

Men visst fan finns det mängder av companions till CoC, faktiskt även en del med regeltillägg:

Cthulhu by gaslight
Dreamlands
Cthulhu now
1990:s handbook
Cthulhu dark ages
Parapsychologists handbook
Keepers companion 1 & 2
1920: investigators companion
Creatures companion
Ye book of monstres 1 & 2
H.P Lovecrafts Arkham
H.P Lovecrafts Kingsport
Delta green (4 st.)

Därmed inte sagt att man BEHÖVER köpa dem, men jag finner det tom mer nödvändigt att samla på dem än tex samtliga WOTC d20-supplement.. :gremlaugh:

För övrigt har jag alltid uppskattat deras inriktning på att producera fler scenarion än companions.. Fast de senaste åren verkar de också ha hakat på companionstrenden istf att ge ut nya moduler. Tråkigt.. Tror inte det går så bra för Chaosium nej, titta bara på deras utgivningsproblem; de verkar inte förstå innebörden av ordet "deadline". :gremfrown:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Moduldöden

Och det är där Chaosium har fastnat: de ger ut massor med bra äventyr, fast äventyr säljer pissdåligt. Alltså får de dålig ekonomi, och därför skjuts deadlines fram och tillbaka, och därför måste de ge ut Companions. Som säljer bättre än äventyr, men sämre än tunga regelrevisioner.

Om jag fick välja ett spelbolag som skulle finnas kvar om alla andra gick under skulle jag välja Chaosium. Men de verkar vara ett gäng glada spelnissar som ger blanka fan i vad folk vill ha, och ger ut det de vill ge ut. Såna behövs som spegelbild till WotC.

Förresten, om du går omkring och sprider att du har 4 Delta Green, så kommer ett antal desperata CoC-spelare snart att mörda dig och stjäla böckerna. Så var försiktig! :gremlaugh: Själv har jag bara 1 exemplar, men jag går nog inte säker själv...

M.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Moduldöden

"Om jag fick välja ett spelbolag som skulle finnas kvar om alla andra gick under skulle jag välja Chaosium."

..Och Pagan publishing och Triad. :gremlaugh:

"om du går omkring och sprider att du har 4 Delta Green, så kommer ett antal desperata CoC-spelare snart att mörda dig och stjäla böckerna."

*S*Jag har bara första boken, men jag skaffar snart de andra; de finns faktiskt fortfarande att få tag i vet du.. Däremot har jag andra saker, som nog är bra mycket sällsyntare och begärligare för samlarfreak. Men det är ju hemligt, givetvis.

:gremgrin:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
It goes like this..

..in order of appearence:

1. Delta green, 1:st printing -1997
2. Delta Green Eyes Only Volume 1: Machinations of the Mi-Go - 1998
3. Delta Green Eyes Only Volume 2: The Fate -1998
4. Delta Green: Countdown -1999
5. Delta Green Eyes Only Volume 3: Project Rainbow -2000
6. Cthulhu Live: Delta Green -2001

(Har ingen koll på utgivningstid för dessa)

7. Delta green: rules of engagement
8. Delta green: dark theatres
9. Delta green d20

Så visst fan har du rätt, jag ljög! Det är inte alls fyra.

:gremlaugh: :zeppelinare: :gremlaugh: