Nekromanti Statistikkoll - sannolikheter

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Hej,

Jag har en systemtanke som bygger på att man har ett slumpmässigt antal T10 (säg mellan 2-10 st). I varje kast får två av tärningarna användas, resten ignoreras, och målet är att få så högt som möjligt på de två utvalda tärningarna.

Min fråga är, vad har det för effekt om två parter slår mot varandra, med målsättningen att få högre än fienden, och den ena parten istället får tillgodoräkna sig summan på tre stycken T10:or medan den andre parten bara får använda två stycken T10:or, som vanligt. Hur slår sannolikheten? Har den med två stycken användbara tärningar någon rimlig chans alls att vinna mot den som får använda tre tärningar i kastet?
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
och den ena parten istället får tillgodoräkna sig summan på tre stycken T10:or

Avser du att han slår tre tärningar och summerar de två högsta? (Första stycket får det att verka så, men där låter det som alla tre.)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Sorry, nej.

Alla har en pöl med xT10 (där x är 2-10 stycken) vilka alla slås i ett kast. Normalfallet är att en part får använda två enskilda tärningar från kastet, resten av tärningarna ignoreras.

Så frågan är om en person som skulle få tillgodoräkna sig tre tärningar i kastet isf två som brukligt, rimligen kan förlora?

Exempel: Albert har 5T10 och slår 2, 5, 5, 7, 9. Bertil har 7T10 och slår 1, 6, 6, 8, 8, 9, 10.

I normalfallet vinner Bertil då hans två högsta är 19 (9+10) mot Alberts 16 (7+9). Men säg att Albert har möjligheten att använda tre tärningar, då vinner han med 21 (5+7+9).
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Jag kan väl länka SimpleDicer som räknar ut sannorlikheter. Med lite grejande kan du få fram vad du vill ha.

/Han som önskade att han gjort programmet, för då hade han utvecklat det
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag har ju skrivit ett system som funkar exakt på det viset, förutom att man bara slår fler än två tärningar antingen när man man använder hjältepoäng och eller använder "talanger" som är färdighetsspecialiseringar som fungerar likadant som att man lägger ett hjältepoäng.

I mitt system förutsatte jag att 1-2 extra tärningar är ett stort övertag, Iofs har jag också en perfekt-regel som går igång när man slagit en dublett (tex 6+6) och när man går från två tärningar till tre ökar chansen att få en dublett från 10% till 30% - en kraftig ökning. Med fyra tärningar blir det 60%.

Hursomhelst, att slå upp till 10 extra tärningar som du skriver är ett jätteövertag om skalan går ända ned till 2. Och även mot 3-4 tärningar kommer den med 2 tärningar att bli ägd nästan hela tiden. Har du tänkt att man nästan alltid ska slå fler än två tärningar?

Gordeg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Jag har inte kvar beräkningarna, men jag har räknat på detta (egentligen sannolikheterna för vad de olika tärningarna i ordning ska visa) tidigare, och spontant så har den som plockar tre tärningar en rätt stor fördel.

Man ser tydligt fenomenet i Battlestations, som använder ett system som hänger på samma sannolikhetsfördelning (även om proceduren är lite annorlunda) när man skjuter med laserkanoner. En tärning gör en mycket märkbar skillnad.
 
Top