Nekromanti Statsvakter

Jaak

Warrior
hur många stadsvakter går det i genomsnitt per invånare i en större välbevakad stad, ungefär?

Storuggla

Champion
Re: StaDsvakter

I en ofantligt välbevakad stad skulle jag tro att det går kanske cirkus 50 innevånare på en stadsvakt.

Jaak

Warrior

ok,... jo de va ungefär va jag tipa på oxå.....
men menar du då att alla dessa vakter arbetar eller att de är 1 stadsvakt på 50 inv som är statsvakt till yrket och bara arbetar då och då.

Storuggla

Champion

Aj fasen, måste jag förklara mig också... /images/icons/crazy.gif
Nåja. Jag skulle nog sticka ut huvudet och säga att det är en på femtio som jobbar heltid. Skiftarbete.
Att vara stadsvakt på deltid verkar lite skumt, när det ändå är en ganska viktig uppgift att se till att inte stan brinner ner och sånt.
Tycker jag.

Storuggla, försäkringsklausul

Attack Bosse

Veteran
Statsvakter?

Har det någonsin funnits stadsvakter i verkligheten? Undra om inte det är ett gammalt drakar och demoner påfund. På medeltiden fanns det säkerligen soldater stationerade i de flesta städerna, och dessa kanske ägnade sig åt att hålla ordning ibland, men det var nog ingen polisstyrka som på organiserat sätt skyddar staden mot brott.

Krille

Super Moderator
Re: Statsvakter?

"Har det någonsin funnits stadsvakter i verkligheten? Undra om inte det är ett gammalt drakar och demoner påfund."

Stadsvakten är i sig en verklig företeelse, men så som företeelsen presenteras i fantasy är den en myt. Stadsvakter sysslade mest med att hålla vakt på nätterna för att se till att det inte började brinna, stänga portar, ta in tull vid portarna och lite sådant där. Uppgifter motsvarande dagens ordningspolis (hålla ordning, utreda brott mm) föll mer på fogdeknektarna, inte på stadsvakten, även om dessa säkert kan hjälpa till.

Krille

Super Moderator
Re: Stadsvakter

"hur många stadsvakter går det i genomsnitt per invånare i en större välbevakad stad, ungefär?"

Ca 150 vanliga invånare per vakt, ungefär.

Och för övrigt så faller upprätthållandet av allmän ordning inte på stadsvakterna. Den uppgiften tillfaller fogdens knektar - vilket inte är samma sak som stadsvakten. Stadsvakten vaktar staden så att den inte brinner ner och försörjer sig genom att hålla vakt vid portarna och avkräva tull av de som vill in i staden för att sälja sina varor. Fogdeknektarna är de som har ansvaret för att lagen efterlevs.

Om det här låter bakvänt, betänk vem som anställer de respektive: stadsvakter anställs av staden, och har inte vare sig juridisk kompetens eller juridisk rätt att göra något brottsutredande eller brottsbekämpande. Fogdens knektar anställs av fogden, och fogdens uppgift är att se till att lag och rätt efterlevs. Fogden anställs i sin tur av kungen för denna uppgift.

Krille

Super Moderator
Re: Hur många fogdeknektar brukade det finnas?

Räkna med en fogde per baroni eller grevskap. Var och en av dessa anställer så många man som han behöver och har medel att anställa (stor förläning = mer folk) och så mycket som krävs (bråkiga tider = mer folk), kanske ett halvdussin till ett dussin fogdeknektar per baroni.

Skulle fogden behöva mer akut kan han alltid låna lite knektar av sin länsherre (det är faktiskt länsherrens plikt att hjälpa till på den punkten), och skulle fogden behöva mer under en längre tid, till exempel i upprorstider eller krig, så "projektanställer" han fler.