Nekromanti Status för En Garde! version 3

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Mindless Gamings arbete med den tredje upplagan av En Garde! har tagit ett rejält steg framåt. En av de saker som tagit tid har varit att leta reda på nya illustratörer för att ersätta många av de gamla bilderna.

På GothCon kunde konventets besökare kolla in på en dummy av de nya reglerna. Där kunde man se den nya layouten och illustrationerna, tillsammans med det kraftigt reviderade regelsystemet.

För er som missade att kolla in dummyn kan ni nu i alla fall se de flesta bilderna från den nya regelversionen på Mindless Gamings hemsida. Och vill ni veta mer om reglerna? Ja, då är det bara att kolla in forumet. Där finns det många trådar som går in på reglerna. Givetvis kan ni ställa frågor och lämna kommentarer här. Mindless Gaming vill gärna ha feedback på vad ni tycker och förväntar er från den kommande versionen!

solvebring

Superhero
Vad det gäller reglerna så ser ut ut att vara ungefär det samma förutom att man lagt till eller tagit bort vissa oväsentligheter. Detta gör mig personligen besviken.

När jag köpte förra utgåvan hade jag höga förväntningar som tyvärr dog ganska så snart. Grundsystemet i sig är väl kanske inga fel. Det är inte dåligt men inte bra heller. Dock var rollpersonen och allting omkring den mest stelt, grått och omständigt. Kan med handen på hjärtat säga att detta var det tråkigaste och segaste och mest hattiga rollpersonskapitel jag läst. Än mindre var det smidigt att skapa en rollperson, det var liksom allt annat bara segt och grått och väldigt ostrukturerat.

Nu kan jag inte säga att nya En Garde! blir likadant, och detta är trots allt bara personliga åsikter. Fast av att döma från Tinas text så är det mest bara de oväsentliga delarna som ändrats vilket tyder på att tyvärr den samma sega och grå anda riskerar att bli kvar.

Fast det största problemet med En Garde!, som jag ser det, är att det är ett spel som inte riktigt kan bestämma sig för om det ska vara swashbuckler eller historiskt. Rollpersonen och dess struktur i sig hintar lite svagt mot klassiskt äventyrsspel medan den mer faktainriktade informationen i boken hintar mot ett seriöst historiskt spel. De sluter dock inte upp så väl tillsammans enligt min uppfattning. Jag tycker att man saknar helhet. Antingen tycker jag att man bör lägga det på en swashbucklernivå varpå man bör förenkla och speeda upp men också actionrikta systemet - piffa upp och effektivisera det hela för dundrande svärdsfäktning, äventyr, skoj och allmänt Flynnande. Eller så borde man lägga rollpersonen på en mer personinriktad nivå - helt och hållet - och istället gå in på intriger, det sociala och en verklig fördjupning av världen och därmed se över ett system som platsar bättre till ett spel där hovdamer, gentlemannatjuvar och ockulta dekadensherrar ska husera.

.... Kort och gott: Jag personligen - enligt min smak och mina tankar - tror En Garde! behöver rivas och byggas upp på nytt, inte bara renoveras.

Robert Jonsson

Jag har ju haft tillfälle att läsa igenom den tredje upplagan av En Garde! och en sak som slog mig att det var länge sen jag fann ett sådant komplett kapitel över att skapa en karaktär.

Genom att gå igenom processen i de nya reglerna har du lyckats generera en levande person med flera dimensioner i sig på ett sådant sätt som jag inte upplevt i något annat rollspel (visst, jag har inte upplevt Burning Wheel-spelen som tydligen ska ha liknande dimensioner i karaktärsskapandet) - bortsett från Mutant Chronicles.

Det som jag gillade i Mutant Chronicles var att du skapade karaktären år för år, samtidigt som slumpen gav dig hela tiden nya saker att anpassa sig efter ("Nu ska jag äntligen bli glorifierad Medieprofil... Va? Åker jag i fängelset? Shite. Hur ska jag göra nu?").

En Garde! har inte samma slumpmässiga steg där, utan istället får man genom en mängd tillval i till exempel arketyper skapa en dynamisk karaktär. Jag menar, väljer du "Bonde" och "Ockultist" eller "Pirat" och "Adelsman" får du direkt en hook för karaktären. Det blir väldigt lätt att snabbt och enkelt få en bild av karaktären. Sättet man genererar karaktären på gör att den blir väldigt levande på.

Och det bästa av allt? Den historiska faktan är bättre integrerad med reglerna så det blir nu mycket enklare vid karaktärsgenereringen att ta in den som spelare. Stort plus med andra ord.

solvebring

Superhero
Endyamon said:
Jag har ju haft tillfälle att läsa igenom den tredje upplagan av En Garde! och en sak som slog mig att det var länge sen jag fann ett sådant komplett kapitel över att skapa en karaktär.

Genom att gå igenom processen i de nya reglerna har du lyckats generera en levande person med flera dimensioner i sig på ett sådant sätt som jag inte upplevt i något annat rollspel (visst, jag har inte upplevt Burning Wheel-spelen som tydligen ska ha liknande dimensioner i karaktärsskapandet) - bortsett från Mutant Chronicles.

Det som jag gillade i Mutant Chronicles var att du skapade karaktären år för år, samtidigt som slumpen gav dig hela tiden nya saker att anpassa sig efter ("Nu ska jag äntligen bli glorifierad Medieprofil... Va? Åker jag i fängelset? Shite. Hur ska jag göra nu?").

En Garde! har inte samma slumpmässiga steg där, utan istället får man genom en mängd tillval i till exempel arketyper skapa en dynamisk karaktär. Jag menar, väljer du "Bonde" och "Ockultist" eller "Pirat" och "Adelsman" får du direkt en hook för karaktären. Det blir väldigt lätt att snabbt och enkelt få en bild av karaktären. Sättet man genererar karaktären på gör att den blir väldigt levande på.

Och det bästa av allt? Den historiska faktan är bättre integrerad med reglerna så det blir nu mycket enklare vid karaktärsgenereringen att ta in den som spelare. Stort plus med andra ord.
Jag måste säga att för mig betyder "komplett" nödvändigtvis inte "bra". Som sagt, jag är skeptiskt. Fast med tanke på vad du säger så låter det ju alldeles underbart mycket bättre. Ingenting sådant framgår dock av vad Tina beskriver.
Nå, med andra ord kan du lova en total skillnad gentemot förra utgåvan?

... Förresten, har det funnit en fast inriktning nu - historiskt eller swashbuckler?

Rickard

Urverk speldesign
Spanade in följande och ... ha, ha. Jag känner igen en hel del från någon annanstans. ^^

Systemet bygger på att slå under eller lika med chansen att lyckas med en 20-sidig tärning. Vid ett lyckats slag visar tärningsresultatet hur väl man lyckas. Denna så kallade effekt används även för att räkna ut sådant som skada och...

För att kunna skapa intressantare och mer varierade konflikter finns flera nivåer av motståndare: från hantlangare och oskyldiga till huvudaktörer. Huvudaktörerna är som rollpersoner i allt och är ofta skickligare eller mäktigare än dem. Hantlangare är kanonmat:
/.../
Systemet är snabb och actionfyllt. /.../ Att beskriva hela handlingsserier i taget gör att man inte känner sig lika begränsad av den klassiska "gör en sak och vänta". Det som kan åstadkommas är helt upp till spelarna.
/Han som tycker att det var grymt snygga bilder

Robert Jonsson

Ursäkta det sena svaret, men jag dödade min dator tidigare och det har tagit tid att komma igång med den nya som det ska.

solvebring said:
Jag måste säga att för mig betyder "komplett" nödvändigtvis inte "bra".
Nej, komplett behöver inte betyda det. Men här betydde det just det. Du får allt det du behöver för att få en riktigt *awesome* upplevelse då du skapar en karaktär. Riktlinjer som får fantasin att vakna till liv.

solvebring said:
Nå, med andra ord kan du lova en total skillnad gentemot förra utgåvan?
Total? Nej, det har ju inte gått och blivit ett forge:ig samberättarspel direkt. Grunden med tärningsslag och så vidare finns där, men reglerna är roligare nu. De känns betydligt fräschare, särskilt karaktärsskaparprocessen som är det jag blev kär i.

solvebring said:
... Förresten, har det funnit en fast inriktning nu - historiskt eller swashbuckler?
Jag citerar Mindless Gaming: "EG3 (En Garde! 3) är designat för att vara ett historiskt matinérollspel med sagoinfluenser". Den historiska informationen, som är rätt bra och omfattande (enligt mitt historiskt ovetande öga... :gremtongue: ), finns där främst för att levandegöra världen.

Robert Jonsson

En uppdatering för intresserade. Omslaget är nu spikat och finns att kolla närmare på här.

Passa gärna på att rösta i omröstningen om logotypens placering!