Nekromanti Statusmodifikationer för lamior

dverg-hest

Veteran
Hallå alla glada (och mindre glada)!
Jag håller på att bygga en karaktär som antingen ska fungera som en SLP (när jag vågar mig på att prova SL ^^') eller som en karaktär i framtida rollspel (när jag nu får tid igen <.<).
Karaktären ska vara en Lamia, men jag har inte tillgång till N&V ATM (finns ej på biblioteket och lokala gaming stället är ej öppet :/). Jag vet att lamior får en statusmodifikation i styrka, tålighet, rörlighet mm. Men jag vet inte hur många tärningar man skulle slå.

Kom på att det kanske fanns ngn vänlig person här på forumet som kunde hjälpa mig :gremsmile:

Poseur

Swashbuckler
Tror inte direkt att Neo har så mycket emot att man svarar.

Men lamior får plus 2t6 i STY/TÅL/RÖR vardera. Dessutom får dom plus 1t6 i SYN/HÖR/LUK vardera. Lukt slås också fram som primärt attribut.

/poseur

dverg-hest

Veteran
tack så mycket för snabbt svar :gremlaugh:
att rollpersonen är av manligt kön bör väl inte påverka statsen eller hur? Förutom att han lär vara extremt jagad av typ alla andra lamior, men det hör till planen :gremsmile:

DesertRain

Hero
Det finns massor av manliga lamias, och jag skulle inte påstå att de är speciellt jagade av andra lamior.

dverg-hest

Veteran
om jag kommer ihåg rätt så räknas manliga lamior som kättare och det är därför mycket ovanligt att hitta en LEVANDE manlig lamia då inkvisitörer och andra från prästsaken skickas för att söka upp och döda dem. Kanske kommer jag ihåg fel, men detta är den informationen jag har fått <.<

dverg-hest

Veteran
aha ok, då hade väl våran SL uppfattat ngn text fel och därmed lärde vi oss fel ^^'

Aja, isåfall får han väl vara en utbrytare då :gremwink:

Poseur

Swashbuckler
Läste igenom ditt startinlägg nu. Du måste ha en väldigt "snäll" SL du om du får spela Lamia :gremgrin:

Håller med det dom tidigare svarat om utbryteri. Det finns en grupp utstötta lamior som inte längre tror/eller aldrig gjort det, på nattens drottning.
Dock är det lite mongo för dem då de hela tiden hör "blodet tala till dem". Oavsett om dom är troende eller inte så hör dom hela tiden drottningens viskningar om förlåtelse och grym hämnd.
Det gör att det 1: inte finns så många utbrytare och 2: dom som väl är det blir galna eller tar livet av sig.

/poseur godis e gott

Va-lir

Veteran
Finns ju faktiskt en hel del utbrytare som lever långt bort från de andra lamiorna och gjort det under en väldig lång tid. De har ju bildat en kult i momolan där de har rätt stor makt.

dverg-hest

Veteran
haha, våran grupp har spelat lamior allihop samtidigt en gång. Just nu har vi inte spelat på ett tag, men om det drar igång igen så ska jag kolla om jag får göra på detta viset (rumpnissereferens ftw <.<). Annars så ska jag spara honom som en potentiell SLP ifall jag vågar mig på att SL:a ngn gång ^^
Sedan så tror jag att han kan gå med på det om jag talar om mina idéer som jag har för karaktären. (utbrytare som söker botemedel mot vampirism, väldigt ogillat av andra lamior är min gissning ;))

Poseur

Swashbuckler
Jo jag är medveten om det. Fast beror också hur man räknar med många...
Men dom har vissa fördelar dom kan dra nytta för i Momolan. Tex så råkar kvinnor ha det lite bättre. Matriarkat. Deras städer ligger under jord. Dom är allmänt dekadenta. Och det ligger långt ifrån helvete långt bort ifrån jargien/damarien.

/posuer sugen på fest

Regmolar

Swashbuckler
Ett kul alternativ är ju att låta karaktären vara en person som genomgått den "sekulära" varianten av ritualen utan att riktigt vara medveten om vad den där odödligheten egentligen skulle kosta...

Då behöver man inte nödvändigtvis ha joinat eller ha en relation till de utstötta för att vara lamia.

dverg-hest

Veteran
hmm.. vilken är den sekulära varianten då? Enlighten me xD

Den enda jag vet är den då man dricker en lamias blod samtidigt som man förblöder.. typ något sådant iaf. (en tjej i våran grupp var tvungen att genomgå den ritualen då hon blev dödlig igen pga demoner xD)

Poseur

Swashbuckler
Den där töntiga nioende magnituds ritualen....

Nej men helt ärligt, nog är jag lite för vampire skadad för att jag ska tycka det är coolt att man måste vara sjukt snuskigt hård nekromantirker för att skapa fler lamior...

Den sekulära varianten är helt enkelt bara själva magiska ritualen. Inte det där religösa där man svär trohet till nattens drottning och bla bla bla sådant.

/poseur

dverg-hest

Veteran
aha, bara typ ritualen "skapa vandöd" (insert magnitud) eller vad den heter?

Jo det lät som en mycket bra och "kul" idé :gremsmile: En person som har/hade så stor livsvilja att han valde att transformeras till ett monster, men sedan inser vilket pris det hade.
Funderar nu på att låta honom ha dödat ngn han älskade för att själv fortsätta leva, när han var i ett tillstånd nära döden och "monstret" inom honom tog över i viljan att leva. Då kan han ju också vara ute efter ett sätt att få tillbaka denna person, hmm *plotting*

Poseur

Swashbuckler
Jo "reanimera vandöd magnitud 9" .

Problemet är att du inte kan lägga ritualen på dig själv.

Men utan det problemet go for it.

Hur det än är så tycker jag att just förlorad livsvilja pga att du blivit ett monster är ett sådant klassiskt exempel på ångestspel så det funkar oavsett egentligen.
Men just lamia i eon skulle nog inte jag välja i första hand för det spelet. Men det är nog mestadels som jag sade nyss, lamiorna är töntiga.
Det typiska vampyr temat är ju just att man måste döda sina älskade för att själv kunna fortsätta leva. Om du söker lite efter Ymirs "Inalea" så hittar du nog en hel del riktigt bra tips på "vampyrer", även om hon är mer lik en succubus; fast lite same thing.

/poseur fick sitt kaffe nu.

dverg-hest

Veteran
att inte kunna lägga ritualen på mig själv är inga problem, karaktären är redan lamia/aunurier :gremsmile:

ska kolla efter Ymirs Inalea och läsa igenom, behöver hitta lite olika idéer jag kan använda på denna karaktär. Det enda jag ar är lite "rough sketches and ideas" och de kan jag behöva ha fler av :gremwink:

Ifall det blir att jag använder honom som en vanlig karaktär vid våra spelmöten så ska det iaf. bara vara jag och spelledaren som vet att karaktären i fråga är en lamia och sedan spela utifrån det. Visst lär de andra i gruppen kanske inse snabbt vad min karaktär igentligen är (dock kanske inte deas karaktärer gör det, då de vet långt mindre om lamior än spelarna ;)) och kan då bädda upp för riktigt intressant spelande.
Har också insett att det antagligen kommer vara extra svårt för karaktärerna att lista ut vad som försigår med min karaktär då han är en Aunurier, en person från ett fjärran land som de mest troligt vet mycket lite om.
Detta gör att de övernaturliga elementen (styrka, tålighet och snabbhet) inte blir lika lätt upptäckta då de inte vet hur detta folkslag lever och utbildas etc. Sedan kommer han ju inte precis springa snabbare än Usain Bolt hela nätterna, lyfta hästar eller ställa sig naken i en snöstorm :gremwink:

dverg-hest

Veteran
ok har nu skummat igenom Ymirs Inalea och det var intressant läsning :gremsmile:

Jag tror att jag kommer tillföra karaktären (som jag för tillfället vill kalla "Roshi", vet ej varför <.<) ett stort självhat och att han, som Inalea, ofta åsamakar sig själv smärta. Dock aldrig tillräckligt stor smärta för att dö, bara tillräckligt för att stilla sin ångest. Funderar på att låta honom utsätta sig själv för solljus då och då och kanske skära i sig själv

Gemstone

Swordsman
dverg-hest said:
Sedan kommer han ju inte precis springa snabbare än Usain Bolt hela nätterna, lyfta hästar eller ställa sig naken i en snöstorm :gremwink:
Va? Det här roar sig ju min och min polares gurd med hela tiden! Bara för att de har slagit otroligt bra på bakgrundstabellen ska de inte mobbas för det :gremtongue:

j/k

dverg-hest

Veteran
haha, jag kör på den. "Våddå, slog awesome slag på bakgrundstabbellen samt att jag slog mycket bra grundstats.. Varför ska jag anpassa mig?" <.< >.>