Nekromanti Stealth i combat?

LJSLarsson

Hero
Hej.

Skulle någon kunna hjälpa mig genom att pedagogiskt förklara för mig hur stealth i strid fungerar i 4:th edition? Jag krånglar alltid till det för mig och har dessutom för mig att Wizards erratat hur reglerna fungerat vid tillfälle.

Jarl

Hero
LJSLarsson said:
Hej.

Skulle någon kunna hjälpa mig genom att pedagogiskt förklara för mig hur stealth i strid fungerar i 4:th edition? Jag krånglar alltid till det för mig och har dessutom för mig att Wizards erratat hur reglerna fungerat vid tillfälle.
Steg 1: bli hidden genom att i slutet av en förflyttning: a) lyckas med ett stealth-slag och b) vara dold på något sätt (osynlig funkar finemang).
Steg 2: gör något, t.ex. attackera. Du är hidden tills attacken är klar.

Sen finns det lite diverse, som hur långt man kan flytta utan att få minus på stealth och så, men det kan man ju läsa om. Erratan finns att ladda ner på wizards hemsida.

G

Guest

Guest
Jag kan gå i god för att det Jarl säger är rätt och riktigt. Han är rikets auktoritet på ämnet.

LJSLarsson

Hero
Så om jag förstår det rätt:

Man gör en förflyttning och i slutet av den gör man ett stealth-slag.
Har man distansattacker så är det bara att attackera i samma runda från där man står, annars får man i nästa runda använda sin move för att ta sig fram och hugga någon. Även i slutet av den moven så gör man en ny stealth check.
(En taktik med stealth är även att i sin runda hugga någon för att sedan använda sin move för att springa iväg och gömma sig.)
Fördelen med att använda stealth är att man får combat advantage, och att vissa powers fungerar extra roligt om man är hidden.
Efter att ha attackerat så är man inte längre hidden (om man inte har en feat som typ hidden sniper).

Är det något jag glömmer?
Man behöver concealment eller cover för att ens få göra en stealth check?
Medan man är hidden, om man går mellan två punkter där fiender kan se en (till exempel mellan två träd som man gömmer sig bakom), blir man automatiskt sedd under sin förflyttning eller gör man fortfarande en stealth check?

Jarl

Hero
LJSLarsson said:
Så om jag förstår det rätt:

Man gör en förflyttning och i slutet av den gör man ett stealth-slag.
Har man distansattacker så är det bara att attackera i samma runda från där man står, annars får man i nästa runda använda sin move för att ta sig fram och hugga någon. Även i slutet av den moven så gör man en ny stealth check.
Ja, fast om fienden får line of sight när du rör dig så bryts hidden. Så antingen måste du vara osynlig, eller så måste du ha en power där du förflyttar dig och attackerar i samma handling.

Man behöver total concealment för att kunna slå stealth för att bli hidden, det räcker inte med bara concealment.

Ett exempel för en rogue är att:
a) mha move flytta bakom en vägg och slå stealth.
b) Använda "Deft Strike" för att hoppa fram och kasta en kniv.
c) rince & repeat

Ett annat tips som en del glömmer är att charge är ju förflyttning och attack, så om man är hidden innan man charge:ar så fortsätter man vara det tills charge:n är över.

CapnZapp

Myrmidon
Låter som en trevlig errata.

Som jag minns det i tidernas begynnelse (dvs 2008) kunde Roguen bara anfalla stealthad med särskilda attacker som tillät förflyttning som en del av powern ifråga. Du förlorade stealth så fort du gjorde en vanlig move in i fiendens synfält.

(Givetvis förutom avståndsattacker, mörka nätter etc etc etc).

Det var givetvis helt värdelöst så det är ju bra att det ändrats.

Jarl

Hero
CapnZapp said:
Låter som en trevlig errata.

Som jag minns det i tidernas begynnelse (dvs 2008) kunde Roguen bara anfalla stealthad med särskilda attacker som tillät förflyttning som en del av powern ifråga. Du förlorade stealth så fort du gjorde en vanlig move in i fiendens synfält.

(Givetvis förutom avståndsattacker, mörka nätter etc etc etc).

Det var givetvis helt värdelöst så det är ju bra att det ändrats.
Det har inte ändrats. Vid line-of-sight så bryts hidden. Det är därför det finns X antal powers som gör att man kan flytta sig mellan skydd och inte bli sedd, "invisible" funkar som sagt också bra.

Så himla svårt är det inte att fortsätta vara hidden, och just roguen behöver knappast göra det för att vara effektiv.

Jarl

Hero
CapnZapp said:
Vad var det då som erratades? (sammanfattat i en mening) :gremshocked:
Det klargjordes exakt när man slår Stealth och vad som krävdes för att man skulle bli hidden, något som pre-errata var väldigt virrigt då det antyddes att man slog stealth i samband med vilken action som helst man försökte bli hidden samtidigt som.

LJSLarsson

Hero
CapnZapp said:
Vad var det då som erratades? (sammanfattat i en mening) :gremshocked:
Något man ändrade också var att de man försökte gömma sig för slog ett aktivt stealth-slag. Nu kör de med passive stealth istället. Mindre bookkeeping för spelledaren.