Nekromanti Steam Punk

The_Gorger

Hero
Är osäker på om detta är rätt forum..

Är det någon som kört något steam punk-rollspel? Finns det några? Jag tycker att idén och konceptet är så coolt - Det bäst från fantasy och sci-fi i en skön blandning

Krille

Super Moderator
"Är det någon som kört något steam punk-rollspel? Finns det några?"

Åtminstone två spel kvalar in klockrent: Castle Falkenstein och Space: 1889. Du kan nog med lite vilja, våld och vapenfett få in GURPS Goblins också, och det finns säkert ett par till.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Är det någon som kört något steam punk-rollspel? Finns det några?

Åtminstone två spel kvalar in klockrent: Castle Falkenstein och Space: 1889. Du kan nog med lite vilja, våld och vapenfett få in GURPS Goblins också, och det finns säkert ett par till.
Glöm inte GURPS Steampunk vilket dock är lite väl spretigt för att bli riktigt bra.

I mitt spelgäng kör vi sedan 1990 en kampanj som bygger på Space 1889:s spelvärld, sammgift med hård modifierade Basic Roleplaying-regler. Vi är oscarianska svenskar på Mars och vi har helt fantastiskt kul. Kampanjen har på 14 år rört sig från 1889 till 1895 och vi har träffat bland annat Vladmimir Ilitj Uljanov, dr John Watson, kejsar Vilhelm II, Salomon August Andrée och många andra.

Minnesvärd episod: Vid en bal på Stockholms slott 1892 tafsade kung Oscar en kvinnlig spelarroll på rumpan under en vals och fick raskt svaret "pilla inte loss min derringer, ers majestät". Vid samma bal visade kronprinsen ett stort intresse för en amerikansk yngling (en annan spelarroll) i frack, men blev rejölt snopen när den bildsköne förklarade viskande att hon faktiskt var en kvinna ("I am not what you hope, your highness").

Troberg

Sinister eater
GURPS Stempunk känns på något sätt självskrivet, Deadlands (är det så zombie-spagettiwesternliret heter?) har också en hel del steampunkelement.

Nightowl

Champion
Glöm inte GURPS Steampunk vilket dock är lite väl spretigt för att bli riktigt bra.
Som de flesta andra GURPS-moduler är det ett toolkit, inte en färdig kampanj. Den är dock värd att läsa bara på grund av extrapolationerna av vetenskap och teknologi. En logisk följd av detta, och ovärdelig för alla Steampunk-kampanjer, är GURPS SteamTech, en godis-bok till steampunk-kampanjer.

Steampunk används också ganska slarvigt; jag skulle säga att Castle Falkenstein inte är steampunk. Det är en viktoriansk romantisk fantasi som råkar innehålla fantastisk teknologi. Det finns ingen "punk" i CF, klart medvetet. (Det är gjort av samma folk som gjorde spelet Cyberpunk...)

Erik

Slarn

Excentriker
Detta skamligt odöpta rollspelskoncept låg uppe för ett tag sedan, arbetet är fortfarande igång fast det går ganska trögt. Om du vill veta mer, skicka ett PM (jag berättar mer än gärna vidare, mycket har ändrats och lagts till sedan den version som lades upp i inlägget jag länkade till.)