Troberg
Sinister eater
Efter att ha spelat nya Crimson Skies på XBoxen och Warhammer 40000 Dawn of War på datorn så blev jag inspirerad att göra ett tabletop (har en attans cool ide om ett system där som är snabbt, enkelt, smidigt och kraftfullt utan att bli krångligt, mer om det en annan gång) och ev ett rollspel i tabletopets värld.
OK. Vad är problemet?
Världen. Jag gillar WH40k's mörka värld där ingen egentligen är god, utan alla måste bli mer eller mindre onda för att stå emot ondskan så att de inte blir totalt onda. Jag gillar den tunga gjutjärnskänslan. Jag gillar stämningen. Jag kan ju dock inte sno den rakt av. En annan värld behövs. Då spelade jag Crimson Skies och fick följande ide:
Steampunk ´39
Låt oss säga att Verne och anhang hade rätt. Slutet av 1800-talet var en steampunkera. Spola framåt i tiden till andra världskriget. Var har den tekniska utvecklingen tagit vägen då? Hur ser andra världskriget ut genom en steampunk-lins? Jag vet inte riktigt, men jag gillar vart det är på väg.
Några saker jag ser:
Tunga ångstridsvagnar drivna av tjockolja som släpper ut tjock svart rök.
Bepansrade zeppelinare, eskorterade av jaktplan.
Larvbandsburna pansarvagnståg.
Hangarfartygsubåtar för överraskande bombräder.
Mullvadstanks.
Lätta, snabba amfibiebilar.
Superslagskepp, enorma fartyg med massiv eldkraft.
Jetpacks.
Ångdrivna mechas.
Tyska långdistanskanoner som bombar England från det ockuperade Frankrike.
Långdistanstorpeder, något man skickar ut för att från långt avstånd minera fienden.
Motståndsrörelser som smyger i mörka gränder.
Nazistskurkar i paraduniformer med namn som börjar på "von".
Gestapoagenter i svarta läderrockar.
Engelska soldater med stiff upper lip och tepauser.
Fanatiska japaner som aldrig ger upp.
Stolta bolsjeviker med röda fanor.
Flygaress med glimten i ögat.
Sjömän med en flicka i varje hamn som tömmer varenda bar i hamnarna.
Karismatiska ledargestalter i Churchill, Hitler, Stalin, Rommel, Montgomery, Patton, Mussolini och så vidare (OK, de var i varierande grad skitstövlar allihop, men de var karismatiska skitstövlar).
Partisaner i bergen.
Modiga agenter som släpps med fallskärm djupt i fiendeland.
Den strategiska betydelsen av de genialiska vetenskapsmännen.
Viktiga diplomatiska uppdrag för att värva länder till sin sida.
Dubbelspelande agenter i neutrala länder.
Mekaniska hoppminor som hoppar fram mot fiendens linjer.
Spindelmechas, skorpionmechas och så vidare. Naturligtvis ångdrivna.
De tunga bombarna är ersatta av tungt eskorterade zeppelinare på hög höjd.
Jag hade tänkt dra ner teknikutvecklingen över lag lite, låt säga tio år, men istället ge den lite steampunk-stuk. Kriget städas upp lite, så att det blir mer krigsromantik och äventyr och mindre blodig lera i skyttegravar. Jag vet inte hur/om jag ska ha med förintelsen, eller ens nazismen. Kanske gör jag det lätt för mig och tonar ner nazismen till något mer likt fascismen, men det är möjligt att jag går andra vägen och svartmålar den med en bred roller.
Jag funderar också på att låta Tyskland ha fått ett fotfäste i amerika genom sina allierade i sydamerika och därifrån lyckats ta och hålla delar av USA (OK, jag stal lite från Enterprise där). USA slåss då på egen mark och England får klara sig själv i en betydligt mer belägrad situation som den enda fria, ickeneutrala, staten i västeuropa. England förlorar nordafrika. Även Sovjet får dra ett tynge lass då de inte längre kan hyra utrustning från England och USA. Läget blir alltså att kriget pågår på östfronten, medan England har fullt upp att hålla sig flytande. Japan är offensiva i stilla havet, framför allt mot de engelska kolonierna och USA, men även Australien och Nya Zeeland lever under konstant hot om invasion. USA har kniven på strupen och skickar in allt man har mot de tyska trupperna i amerika, samtidigt som man försöker stå mot trycket från Japan. Sovjet är hårt ansatta av Tyskland och kämpar för att få fart på sin industri, samtidigt som Japan börjar nafsa dem i baken.
Läget är desperat. Världen behöver hjältar. Det viktiga är inte att vinna eller förlora, det viktiga är att slåss på rätt sida. Vilken sida står du på?
Vad tror ni? Är det något som går att jobba med? Fler ideer som måste vara med?
Edit: Vill ni ha lite mer inspiration så kan ni titta på http://www.luft46.com, en site med flyplan som tyskarna hade på planeringsstadiet men som av en eller annan anledning inte blev av. Många av dem är perfekta för en sån här setting, titta framför allt på Blohm & Voss, de har helt underbara konstruktioner (och helt underbart fula konstruktioner...).
OK. Vad är problemet?
Världen. Jag gillar WH40k's mörka värld där ingen egentligen är god, utan alla måste bli mer eller mindre onda för att stå emot ondskan så att de inte blir totalt onda. Jag gillar den tunga gjutjärnskänslan. Jag gillar stämningen. Jag kan ju dock inte sno den rakt av. En annan värld behövs. Då spelade jag Crimson Skies och fick följande ide:
Steampunk ´39
Låt oss säga att Verne och anhang hade rätt. Slutet av 1800-talet var en steampunkera. Spola framåt i tiden till andra världskriget. Var har den tekniska utvecklingen tagit vägen då? Hur ser andra världskriget ut genom en steampunk-lins? Jag vet inte riktigt, men jag gillar vart det är på väg.
Några saker jag ser:
Tunga ångstridsvagnar drivna av tjockolja som släpper ut tjock svart rök.
Bepansrade zeppelinare, eskorterade av jaktplan.
Larvbandsburna pansarvagnståg.
Hangarfartygsubåtar för överraskande bombräder.
Mullvadstanks.
Lätta, snabba amfibiebilar.
Superslagskepp, enorma fartyg med massiv eldkraft.
Jetpacks.
Ångdrivna mechas.
Tyska långdistanskanoner som bombar England från det ockuperade Frankrike.
Långdistanstorpeder, något man skickar ut för att från långt avstånd minera fienden.
Motståndsrörelser som smyger i mörka gränder.
Nazistskurkar i paraduniformer med namn som börjar på "von".
Gestapoagenter i svarta läderrockar.
Engelska soldater med stiff upper lip och tepauser.
Fanatiska japaner som aldrig ger upp.
Stolta bolsjeviker med röda fanor.
Flygaress med glimten i ögat.
Sjömän med en flicka i varje hamn som tömmer varenda bar i hamnarna.
Karismatiska ledargestalter i Churchill, Hitler, Stalin, Rommel, Montgomery, Patton, Mussolini och så vidare (OK, de var i varierande grad skitstövlar allihop, men de var karismatiska skitstövlar).
Partisaner i bergen.
Modiga agenter som släpps med fallskärm djupt i fiendeland.
Den strategiska betydelsen av de genialiska vetenskapsmännen.
Viktiga diplomatiska uppdrag för att värva länder till sin sida.
Dubbelspelande agenter i neutrala länder.
Mekaniska hoppminor som hoppar fram mot fiendens linjer.
Spindelmechas, skorpionmechas och så vidare. Naturligtvis ångdrivna.
De tunga bombarna är ersatta av tungt eskorterade zeppelinare på hög höjd.
Jag hade tänkt dra ner teknikutvecklingen över lag lite, låt säga tio år, men istället ge den lite steampunk-stuk. Kriget städas upp lite, så att det blir mer krigsromantik och äventyr och mindre blodig lera i skyttegravar. Jag vet inte hur/om jag ska ha med förintelsen, eller ens nazismen. Kanske gör jag det lätt för mig och tonar ner nazismen till något mer likt fascismen, men det är möjligt att jag går andra vägen och svartmålar den med en bred roller.
Jag funderar också på att låta Tyskland ha fått ett fotfäste i amerika genom sina allierade i sydamerika och därifrån lyckats ta och hålla delar av USA (OK, jag stal lite från Enterprise där). USA slåss då på egen mark och England får klara sig själv i en betydligt mer belägrad situation som den enda fria, ickeneutrala, staten i västeuropa. England förlorar nordafrika. Även Sovjet får dra ett tynge lass då de inte längre kan hyra utrustning från England och USA. Läget blir alltså att kriget pågår på östfronten, medan England har fullt upp att hålla sig flytande. Japan är offensiva i stilla havet, framför allt mot de engelska kolonierna och USA, men även Australien och Nya Zeeland lever under konstant hot om invasion. USA har kniven på strupen och skickar in allt man har mot de tyska trupperna i amerika, samtidigt som man försöker stå mot trycket från Japan. Sovjet är hårt ansatta av Tyskland och kämpar för att få fart på sin industri, samtidigt som Japan börjar nafsa dem i baken.
Läget är desperat. Världen behöver hjältar. Det viktiga är inte att vinna eller förlora, det viktiga är att slåss på rätt sida. Vilken sida står du på?
Vad tror ni? Är det något som går att jobba med? Fler ideer som måste vara med?
Edit: Vill ni ha lite mer inspiration så kan ni titta på http://www.luft46.com, en site med flyplan som tyskarna hade på planeringsstadiet men som av en eller annan anledning inte blev av. Många av dem är perfekta för en sån här setting, titta framför allt på Blohm & Voss, de har helt underbara konstruktioner (och helt underbart fula konstruktioner...).