Nekromanti Steampunk... Ångdriften

solvebring

Superhero
Ja, jag håller ju på med ett steampunkspel. Det luriga tycker jag just är de mekaniska bitarna av spelet.
Så här lyder min text om ångmaskinerna, vad tror ni?

>>
ÅNGMASKINER AV ALLA olika slag är de enda lagliga motorerna i Nya Norden. Detta är fastställt via Miljölag 1, en utav grundlagarna, och straffen för att bryta mot detta är väldigt otrevliga. Ångdriftens princip är enkel, och även om man byggt än mer avancerade versioner av den år 3098 så är grunden i stort den samma. I en ångpanna eldar man kol eller ved som värmer upp en större mängd vatten. Vattenångorna från detta skapar ett tryck som man leder till själva ångmaskinen. Därigenom leds trycket till en kolv som sätts i rörelse.
Kolven trycks genom en cylinder, och är därefter sammanlänkad med en vevaxel, som i sin tur är fäst vid ett svänghjul. Vevaxeln tvingar hjulet runt och man får en rytmisk rotationsrörelse. Så länge man då har tryck att driva kolven som sedan bidrar till rotationen går maskinen så länge som bränslet tillåter. Det stora hjulet som vevstaken är fäst vid är det som är själva driften. Kring detta hjul har man nämligen gummiband eller liknande, som går vidare till någon annan maskin som i sin tur drivs av ångmaskinen. Man måste dock med jämna mellanrum släppa lite på trycket i ångmaskinen för att det inte skall skapa övertryck, vilket kommer leda till en explosion i ångpannan. Det finns olika mekaniska lösningar på detta. Numera sker det per automatik, men det finns fortfarande några maskiner där man måste göra det manuellt, vilket bidrar till de värsta industriolyckorna.
<<

Krille

Super Moderator
För teknisk.

---

Bortsett från det så finns det lite lustigheter, både språkliga och tekniska.

"en utav grundlagarna" - skriv "en av grundlagarna" istället. Det låter mycket mer naturligt.

"och straffen för att bryta mot detta" - "bryta mot denna" om du syftar på miljölagen.

"Vattenångorna från detta skapar ett tryck" - tekniskt sett är det värmen som skapar ett tryck, genom att förånga vatten.

"som man leder till själva ångmaskinen" - det är svårt att säga att ångpannan inte är en del av ångmaskinen.

"Därigenom leds trycket till en kolv som sätts i rörelse." - "Ångan leds till en cylinder med en kolv som sätts i rörelse och driver en vevstake med ett svänghjul."

"Det stora hjulet som vevstaken är fäst vid är det som är själva driften. Kring detta hjul har man nämligen gummiband eller liknande, som går vidare till någon annan maskin som i sin tur drivs av ångmaskinen." - "Svänghjulet driver andra maskiner med en drivrem eller en axel."

Tillägg: "Det finns många sätt att använda ångkraft mer effektivt. När ångan lämnar cylindern har den tappat temperatur och därmed tryck, men det finns fortfarande kvar kraft i den. Därför kan man använda det lite svagare ångtrycket i en andra och till och med en tredje cylinder."

Nytt stycke framför nästa mening.

"Man måste dock med jämna mellanrum släppa lite på trycket i ångmaskinen för att det inte skall skapa övertryck, vilket kommer leda till en explosion i ångpannan. Det finns olika mekaniska lösningar på detta. Numera sker det per automatik, men det finns fortfarande några maskiner där man måste göra det manuellt, vilket bidrar till de värsta industriolyckorna." - "För att ångpannan inte ska explodera under trycket så måste trycket regleras. Vanligen används en automatisk tryckventil för detta, men på äldre maskiner sköts tryckventilen manuellt.

solvebring

Superhero
Tack så mycket Krille. Ja, de där språkliga missarna sker ofta när man är jag och skriver på löpande band medan tankarna far åt alla håll och kanter. Jag brukar skriva rätt snurriga saker innan det korrigerats en gång. Tack skall du ha för att du är vaken. :gremwink:

Nå, ja, du har erfarenhet av att berätta och skriva jämfört med en annan. Du lyckas vara lagom koncis, vilket jag har svårt med, speciellt i faktatexter där det om något är mycket viktigt. Jag flyter ut för mycket... Men jag försöker.

Nåväl, jag skall ta till mig dina rättningar vad det kommer till det tekniska. Det var ett gytter av "funktioner" i huvudet på mig när jag skrev detta. Du har hittat lite mer lämpliga termer och de fel där jag råkat vända på sammanbanden. Tack igen.
... Skall naturligtvis ta till mig de textmässiga rättningarna också.

Nåväl, för teknisk säger du?
Vad är för tekniskt, och hur borde det se ut tycker du, med tanke på att det är ett rollspel?

solvebring

Superhero
Okej, jag har korrigerat texten.
Vad sägs om detta:
>>
ÅNGMASKINER AV ALLA olika slag är de enda lagliga motorerna i Nya Norden. Detta är fastställt via Miljölag 1, en av grundlagarna, och straffen för att bryta mot denna är väldigt otrevliga. Ångdriftens princip är enkel, och även om man byggt än mer avancerade versioner av den år 3098 så är grunden i stort den samma. I en ångpanna eldar man kol eller ved som värmer upp en större mängd vatten. Vattenångorna ger värmeenergi vilket skapar ett tryck i själva ångmaskinen. I ångmaskinen förs trycket in i en cylinder i vilken en kolv sätts i rörelse.
Kolven driver en vevaxel som i sin tur roterar ett svänghjul. Från svänghjulet leder sedan en rem eller axel vidare till en annan maskin som på detta vis drivs av ångmaskinen. Det finns dock en risk med ångdrift och det är höga tryck som uppstår. Det finns risk för övertryck vilket leder till att ångpannan slutligen exploderar. Därför har ångmaskiner en eller flera tryckventiler som reglerar trycket genom att öppna sig och stänga sig. Vanligen agerar tryckventilerna per automatik, men det finns också föråldrade, enklare ångmaskiner där tryckventilen sköts manuellt, vilket medför en större risk för övertryck, vilket är den stora boven i de flesta industriolyckor.

<<
?

Det jag vill uppnå med texten är en grundläggande förståelse för ångdriftens funktion. Eftersom tekniken i världen består av ångdrift tyckte jag detta kunde ge spelarna lite förståelse för den mekanik som finns runtomkring dem.

Rickard

Urverk speldesign
Okej, jag har korrigerat texten.
Vad sägs om detta:
För teknisk. Här är en enklare beskrivning. Förklara gärna vad det röda innebär med pilar.

Om du vill ha mumbojumboord som är tekniska så gör en liknande bild som detta:

Varför ska man behöva veta hur det fungerar? Vet du hur en mikrovågsugn fungerar? Jag vet att man trycker på en knapp och så låter det lite medan maten värms. När jag sätter mig i en bil och vrider på nyckeln så låter det om bilen och jag kan köra framåt. Det är motorn som låter, så mycket vet jag. Jag vet även att den kräver bensin eller diesel för det måste jag fylla på hela tiden.

Det finns en massa ord i din text som jag skulle vilja använda när jag beskriver en ångmojäng: kolven i cylindern, svänghjul, remmar, vevaxel, pistong. Det är viktigt att veta som spelledare då man vill beskriva det.

Spelarna vill veta att något fungerar, inte hur det fungerar.

/Han som gillar bildsekvenser när animationer inte går att använda

solvebring

Superhero
Jag är med på resonemanget. Jag förstod redan vad Krille menade. Men, jag är en sådan där liten fulsmurf som alltid tycks leverera för mycket av rädsla för att det skall bli för lite.

Förklara gärna vad det röda innebär med pilar.
Ja, jag har tänkt att ha någon bild. Kanske inte just de där, men någon som visar en ångmaskins viktiga delar eller något i den stilen. Jag skall bara bli klar med spelet och lyckas intressera någon som är tajt på att teckna. :gremwink:

Nåväl, jag skall försöka få tid och slänga om det ännu en gång i veckan så får vi se vad ni säger då.

Rickard

Urverk speldesign
Förlåt i förväg för att jag egentligen inte svarade på det du efterfrågade, utan körde på egen designfilosofi.

solvebring said:
Jag är med på resonemanget. Jag förstod redan vad Krille menade. Men, jag är en sådan där liten fulsmurf som alltid tycks leverera för mycket av rädsla för att det skall bli för lite.
Fråga spelarna. Fråga om de tycker det är vettigt att lära sig hur ångmaskinen fungerar för att spela ditt spel. Presentera någon annan lösning också, så att det inte bara blir ett slätstruket "Ja, det är det väl". Presentera en annan lösning så att de får väga svaren mot varandra.

Den här idén med att förklara med bilder fick jag förresten från Scrapheap Challenge, där de ska bygga saker av skrot. I avsnittet jag tänkte på så förklarade de hur en ångmaskin fungerade med hjälp av bilder. Jag är totalt ointresserad av teknik men där lärde jag mig grunderna på ångteknik på bara någon minut och det var väldigt enkelt förmedlat.

Förklara gärna vad det röda innebär med pilar.
Ja, jag har tänkt att ha någon bild. Kanske inte just de där, men någon som visar en ångmaskins viktiga delar eller något i den stilen. Jag skall bara bli klar med spelet och lyckas intressera någon som är tajt på att teckna. :gremwink:
Sno bilder. Du ska väl inte trycka upp det och då funkar det att sno.

/Han snor bilder hela tiden till egna projekt