Nekromanti Steampunk

luddwig

Lawful evil
Jag funderar på att dra igång en ny kampanj och känner mig lite lockad av steampunk. Dock har jag usel koll på genren. Så, vilka spel är hyfsat regellätta och bra? Vilka äventyr/kampanjer är bra? Vad kan vara lämpligt att läsa, se eller lyssna på för inspiration?

Rangertheman

Myrmidon
Oktoberlandet (Fria Ligan) kommer inom kort till backers och sedan gissar jag på att det når butikerna en kort tid efter det.

Bolongo

Herr Doktor
Jag nämnde ju Malifaux redan i förra tråden, och nu när jag läst rollspelet baserat i den världen så kan jag ge en mer konkret rekommendation.

Through the Breach slår mig som ett spel jag gärna vill testa - det har en ovanlig resolutionsmekanism, en spännande setting, och ett fokus på narrativ redan i RP-skapandet som förhoppningsvis avspeglas under resten av en kampanj också.

Khan

Kondottiär
Bolongo;n203579 said:
Through the Breach slår mig som ett spel jag gärna vill testa - det har en ovanlig resolutionsmekanism, /.../ och ett fokus på narrativ redan i RP-skapandet som förhoppningsvis avspeglas under resten av en kampanj också.
Låter intressant. Utveckla gärna.

terje

xenomorf mystiker
Steampunk kan ju dra åt kontrafaktisk science fiction (typ The Difference Engine av Gibson och Sterling) eller fantasy. Om du vill fördjupa dig i genrens alla variationer rekommenderar jag verkligen att du kollar upp boken The Steampunk Bible av Jeff VanderMeer.

Krille

Super Moderator
Castle Falkenstein RPG är bäst på ångpunk, även om det kallar sig "steam fantasy" (eftersom det har drakar, alver och dvärgar med). Tyvärr är det hopplöst out of print.

Bolongo

Herr Doktor
Khan;n203584 said:
Låter intressant. Utveckla gärna.
Man har en kortlek istället för tärningar. Spelarna drar från en gemensam lek, men har också individuella händer med kort de kan "fuska" in om de skulle tycka det behövs. SL drar aldrig kort utan sätter bara svårigheter för RP (alltså en variant på "bara spelare slår tärning"-system).

Vid karaktärsskapande dras det också kort som bestämmer karaktärens öde, i metaforisk-poetiska ordalag. Sedan skall SL planera äventyr som gör så att åtminstone någon del av någon karaktärs öde uppfylls varje gång. Om du är rädd för att blir rälsat, så var inte det. Ödena är ungefär lika specifika som Nostradamus, så det går att tolka väldigt fritt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
GURPS Steampunkär en bra verktygslåda för steampunkkampanjbyggaren. Komponenterna kan som vanligt kombineras.

Ulfgeir

Swashbuckler
För FATE-baserade spel så finns The MInistry Initiative. Baserat på Bokserien Ministry of Peculiar Occurences.