Anarchclown
Swashbuckler
Vapeur & Brume
Har en mängd idéer som måste få utlopp. Skapar därför en liten tråd om detta som jag kommer att lägga upp olika små texter på. Först en enkel förklaring.
Efter att ha jobbat med egna kampanjer samt tittat en hel del på Fantasy! så kom jag fram till att temat med att ha en lite friare uppbyggnad på det jag skrev var ganska intressant.
Efter att mina spelare visat ganska stor frustration med systemet så har jag skapat mitt eget ganska mycket baserat på Arferts idéer men eftersom jag aldrig riktigt spelade Old School Gaming utan började direkt med mer storyorienterade saker och inte började spela DND förrän strax innan 3.0 kom ut så har jag gjort förändringar för att göra fördelar aningen mer som feats, med träd, istället för att kunna höja gamla fördelar med mera. Men nog om systemet tills vidare.
När jag satt och jobbade på det nya systemet så dök det upp en hel del idéer i mitt huvud som inte var ett dugg kompatibla med saker jag skrivit förut men som lånade ifrån många av dem. De som jag talat med under de senaste veckorna har fått höra om mina högländer/vikingakultur blandade med tibetanska munkar och aztekiska pyramider. Detta är inte den settingen.
Den här settingen tar sin inspiration ifrån Jules Verne, Vidocq, Star Wars, Rice-Burroughs och gammal egyptologi. Den tar avstamp i en fiktiv fransk revolution som i och med sin världs upplysningsidéer har kastat befolkningen in i en ny storhetstid. En där eterresor till andra världar går hand i hand med undersökande av gamla gravvalv i kolonierna, spionlekar i storstaden och en kamp med det gamla arvet ifrån häxkonster och religion för att skapa en renare och mer upplyst magi och teknologi.
I den här världen gömmer sig en ande i varje övergivet hus, irrbloss är så vanliga att de till och med spridit sig in på sopptippar, varelser ifrån andra världar som tidigare kommit hit på grund av enskilda häxor, trollkarlar och demonbesvärjares konster, har nu skeppats in i mängder och utgör nu minoriteter som trängs med alla andra mellan de bolmande skorstenarna som är gömda bakom storslagna boulevarder fulla av en blandning av Burleskteatrar och finrum för den nya industriella överklassen.
Detta är Vapeur & Brume
Eller Ånga & Dimma på svenska. Ångan står för den kontrollerande kraften i den industriella och magiska revolutionen. Dimman står för det okända som man utforskar, både i de eteriska planen och i sin egen ockulta och teknologiska historia.
Världen är inte vår, men den tar klart inspiration ett fiktivt Frankrike som tills vidare kallas för Poidogne.
Den första faktiska miljön som man kan äventyra i kommer att vara upplagd mycket snart.
Som vanligt med mina trådar uppskattas både kritik, idéer, frågor och egenhändigt skrivna saker. Notera det faktum att det som skrivs av andra väldigt ofta förekommer i mina egna kampanjer.
Har en mängd idéer som måste få utlopp. Skapar därför en liten tråd om detta som jag kommer att lägga upp olika små texter på. Först en enkel förklaring.
Efter att ha jobbat med egna kampanjer samt tittat en hel del på Fantasy! så kom jag fram till att temat med att ha en lite friare uppbyggnad på det jag skrev var ganska intressant.
Efter att mina spelare visat ganska stor frustration med systemet så har jag skapat mitt eget ganska mycket baserat på Arferts idéer men eftersom jag aldrig riktigt spelade Old School Gaming utan började direkt med mer storyorienterade saker och inte började spela DND förrän strax innan 3.0 kom ut så har jag gjort förändringar för att göra fördelar aningen mer som feats, med träd, istället för att kunna höja gamla fördelar med mera. Men nog om systemet tills vidare.
När jag satt och jobbade på det nya systemet så dök det upp en hel del idéer i mitt huvud som inte var ett dugg kompatibla med saker jag skrivit förut men som lånade ifrån många av dem. De som jag talat med under de senaste veckorna har fått höra om mina högländer/vikingakultur blandade med tibetanska munkar och aztekiska pyramider. Detta är inte den settingen.
Den här settingen tar sin inspiration ifrån Jules Verne, Vidocq, Star Wars, Rice-Burroughs och gammal egyptologi. Den tar avstamp i en fiktiv fransk revolution som i och med sin världs upplysningsidéer har kastat befolkningen in i en ny storhetstid. En där eterresor till andra världar går hand i hand med undersökande av gamla gravvalv i kolonierna, spionlekar i storstaden och en kamp med det gamla arvet ifrån häxkonster och religion för att skapa en renare och mer upplyst magi och teknologi.
I den här världen gömmer sig en ande i varje övergivet hus, irrbloss är så vanliga att de till och med spridit sig in på sopptippar, varelser ifrån andra världar som tidigare kommit hit på grund av enskilda häxor, trollkarlar och demonbesvärjares konster, har nu skeppats in i mängder och utgör nu minoriteter som trängs med alla andra mellan de bolmande skorstenarna som är gömda bakom storslagna boulevarder fulla av en blandning av Burleskteatrar och finrum för den nya industriella överklassen.
Detta är Vapeur & Brume
Eller Ånga & Dimma på svenska. Ångan står för den kontrollerande kraften i den industriella och magiska revolutionen. Dimman står för det okända som man utforskar, både i de eteriska planen och i sin egen ockulta och teknologiska historia.
Världen är inte vår, men den tar klart inspiration ett fiktivt Frankrike som tills vidare kallas för Poidogne.
Den första faktiska miljön som man kan äventyra i kommer att vara upplagd mycket snart.
Som vanligt med mina trådar uppskattas både kritik, idéer, frågor och egenhändigt skrivna saker. Notera det faktum att det som skrivs av andra väldigt ofta förekommer i mina egna kampanjer.