Jag tycker styrning/steering är en bra term. Den är jätterelevant på lajv. Men den inte alls lika relevant på rollspel.
I bordsrollspel är off/meta kommunikationen mycket mer tydlig. Du säger vad din karaktär gör. Om någon inte uppfattat vad du gör förklarar du lite närmare. Du kan till och med förklara vad tanken/intentionen med handlandet är när något är oklart. Du använder ett regelsystem och dessutom pågår det en off kommunikation med mera. Man kan prata om vad man vill ta spelet, vad för behov man har, vad man tänker göra, vad man vill göra och varför man vill göra. Man kan prata om styrning i de fall det behövs helt enkelt under pågående spel.
På lajv är meta/off nivån mer osynlig och du har sällan en chans att be om förtydligade under spel. Du ser vad andra spelare/roller gör utåt, men det som sker på offnivå/meta nivå är osynligt. Du vet inte varför styrningen sker eller om styrning sker
För att återgå den kissnödiga spelaren som spelar vampyr.
- Bordsrollspel: "Hörrni. Jag måste gå på toa. Ni behöver inte pausa spelet, vi säger att min vampyr roll får ett telefonsamtal och går undan."
- Lajv: Vampyren börjar fippla med mobilen, och går sen ut ur rummet.
I bordsrollspelsfallet är styrningen tydlig. X kommunicerar vad denne gör off, går på toa, och förklarar att han på grund av detta låter sin vampyr göra som den gör. Styrningen är tydlig och okomplicerad. Hence, det finns ingen behov av att diskutera styrning speciellt mycket.I bordsrollspelsfallet. För man har chans att diskutera styrningen UNDER pågående spel.
På lajv ser man bara vampyren fippla med mobilen att gå ut. De andra rollerna/spelarna kanske blir fundersam på vad vampyren sysslar med och varför den går ut m.m. Styrningen är alltså osynlig.
Eftersom styrningen i det här fallet sker dolt, kan detta leda till konflikter och missförstånd (en annan vampyr kanske smyger efter för att lyssna på de hemliga telefonsamtalet bara för att upp täcka utan ett offigt toabesök). Under lajv finns få chanser att diskutera styrning. man kan liksom inte fråga "Hörru. Är det där telefonsamtalet viktigt för plotten eller låtsas du bara prata i telefon för att få en chans att smita på toaletten?"
Därför finns det i lajvhobbyn mer behov att diskutera styrning. Hur man styr bra, vad för problematik styrning kan ge, osv. För på lajv finns inte samma möjligheter att diskutera styrningen under spel.
Vi kan ta en annan exempel. Jag ser att en annan spelare verkar ha tråkigt:
- Bordsrollspel: "Hörru spelledaren. Det var länge sen Jossans roll var i fokus. Skulle vi kunna sätta en scen med min roll och hennes roll?"
- Lajv: Min roll går över och börjar småprata med Jossans roll.
I bordsrollspelsfallet kan vi inom gruppen prata om hur vi ska styra upp saker så att Jossan får vara i fokus en stund. Hur vi ska styra det våra roller gör för att Jossan ska hamna i fokus. Vi kan alltså sköta styrningen öppet.
I lajvfallet kan jag bara genom mitt rolls agerade se till att Jossan hamnar i fokus. Styrningen är alltså dold.
Styrning är mycket mer naturligt och öppet bordsrollspel. Därför finns det mindre behov att prata om styrning.
I lajvfallet sker styrningen dolt, och styrningen kan inte diskuteras under pågående spel. Därför finns det mer behov att prata om styrning.