Re: Problemet med Stenålder!!
Problemet med att göra ett rollspel är att få spelare och Spelledare att klara av att gestalta en värd där så enkla saker som Pengar och Ekonomi, Länder och armer, Bra vapen, Bra läkekonst, Där den enda förklaringen till fenomen som Åska och köld är från gudar..
Att gestalta detta är jobbigt och svårt det kanske svåraste är att gestalta en värd där pengar saknas utan pengar försvinner en otroligt mängd prylar och ideer från värden..
Den som är mäktigast har mest ägodelar ju fler ägodelar desto "rikare" är man skickliga jägare kan snappt stiga i rang osv..
Svårt för EN ledare att bli hövding/kung över ett stort område...
De han och hans närmaste män kan hota och belöna i form av mat värdeföremål och beskyda från farliga rovdjur De kan han ha Makt över..
Vidare svårigheter med att vara ledare i ett Stenålders samhälle är att det finns gott om okänd mark som folk kan flytta till givet viss är varje försök att hitta nya områden att bo i svårt och livsfarligt men människor är modigare/ointeligentare än vad man kan tro..
Och HUR ska DU förklara för din spelare hur han ska måste byta 15 kg kött mot en flintyxa ? eller kostar en yxa i flinta 100 kg kött eller kanske bärnstens halsband eller en mammutbete ?
Flinte var under tidig och sen stenålder en handelsvara det vet man tyvär för att stenen skulle ha något värde måste den vara stor nog för att man ska kunna göra något av den..
Flinta sten är tung och den finns bara i områden med KRITA man vet att stenålders män/kvinnor reste långa vägar bara för att bryta flinta i gruvor.. ( Norges hittade de en flintgruva som när den användes låg åtminstonde 1 mil från land.. Stenåldersmäniskorna var tvungen att paddla ut ohc gräva sen paddla in igen. )
Vad värre/bättre är att flinta har flera olika nivåer av kvalite tro det eller inte det finns dålig och bra flinta.
färgen på flinta är från skitbrunt till mörktsvart och blänkande bärnstensbrunt..
Sen hur är vapnena på den tiden ?
Dåliga eller ?
en flint yxa egg är vassare än de första järnvapnena skär och stick yta var.
Tyvär så är flinta skört och spricker lätt det är även flintas styrka ett bra flint vapen blir aldrig slött det kan och kommer gå sönder för eller senare orsaken att flintan inte behöver vässas är att eggen hela tiden "vässar sig själv" när flintan används så lossnar bitar från bladet flintans natur gör att bitanra som lossnar följer eggen och den blir därmed hela tiden "vässad"
( om den träffar ett ben i bytet eller en sten vid sidan av bytet så kan den spricka sönder )
Så med andra ord VI har vassa flintvapen som är minst lika bra som stålvapen MEN OM de stöter på hårt ben eller sten så går flintan sönder.. ( skallben kan ibland vara för tjockt för ett flinta vapen att slå hål i det är dokumenterat )
Sen har de klubbor de har i många områden Bumeranger kastkäppar. ( Nej det är inte bara i Australien de finns.. )
Bumeranger har man hittat över hela Europa och Asien Amerika och afrika av någon anledning så glömde man bort bumerangen *hmm* kan ha att göra med att vi har mer skog än exempel viss Australien.
Sen majoriteten av dessa bumeranger tillhör den sort som EJ kommer tillbaka
( se egyptierna S formade kastkäpp som ett exempel )
Men även återvändande har funnits i Europa..
Okej så vapnena var "dåliga" de går lätt sönder måste repareras vad innebär det att vapnena är dåliga ?
Djur är svåra att jaga
Djur är farliga att jaga
En björn/varg vars tänder man minstänker var högvaluta är livsfarliga djur för en stenålders människa
Inte nog med att djuret är störe ( i fallet björn ) har vassare tänder och blir arg när man skadar det utan det ända sättet man med säkerhet kan lyckas med storrovdjurs jakt är om man är fler än 1 jägare.. Problemet är om en grupp jagar så blir vinsten mindre när bytet måste delas
Sen kommer det till Skador som under stenåldern var livsfarliga en jägare blev halt kan inte jaga längre utan blir en belastning, sjukdommar vi idag kan skratta åt kan vara direkt dödliga, infektioner är vanliga att få OM man blir biten av ett djur och infektioner kan lätt leda till blodsförgiftning och DÖDEN..
SÅ jag skulle kunna skriva 100 tals mer info om stenålders rollspels problem men jag gör det inte.
Rollspel under en fiktiv stenålders samhälle har ENORMA potential till äventyr tänk bara på att mängden information måste vara störe bättre förklarad infrastruktur på samhället osv.. SÅ att spelare och spelledare kan gestalta en värd där tekniskt eftersatta Orcher ( Homo sapien Neandertalis ) utgjorde en livsfarlig konkurent till (Homo Sapien Cromango ) i vår värd där man vet att dessa folk inte bara dödade varandra utan även hade handel och giftemål mellan sig ( man har hittat rester som KAN tyda på att det är så,, Vilket betyder att Neanderthal människans gener kan leva än idag bland OSS )..
I en fantasy värd kan vi få Ännu roligare där finns riktiga Orcher/Tiraker de är starkare ser bätre i mörker är TOTALT överlägsen de har klor de kan äte kadaver som inte ens en Gam vågar äta ( nackdelar är att de troligen behöver mycket föda för att överleva ),
Svåra konkurenter till Människorna och Alverna ( Homo Elfine Dricusvinus ) människors för och nackelar behöver vi inte gå in på.. MEn alverna De är lätta springer antagligen snabbare deras diet är antagligen mer vegitarisk och de lever länge har antagligen bättre läke kött tåligare mot infektion men är i gengäld så kan de ha svårt att bosätta sig i områden där man under 6 månader måste äta kött..
Dvärgarna å andra sidan de är korta kraftiga och ser i mörker vilket gör att de är minst lika svåra konkurenter som Orcher.. ( kort och väger lite = billiga i drift behöver lite föda )