Nekromanti Stephen Baxter

Olle Linge

Snigel
Jag har aldrig läst någonting om eller av Stephen Baxter. Egentligen vet jag ingenting mer om honom än namnet och att han verkar hyfsat poppis idag. Om jag ska ge mig på någon av hans böcker, vilken ska jag ge en chans? Här är lite personliga preferenser för att vägleda er lite:
<ul type="square">
[*] Det är dåligt mer serier
[*] Det är dåligt med långa böcker
[*] Bra idéer är viktigt
[*] Tankeväckande böcker får plus
[/list]
Är det någon som tycker att jag inte alls borde läsa Stephen Baxter vill jag gärna höra det också, gärna med en trevlig motivering. Allmänt prat om honom är också av intresse, förstås förutsatt att folk spoilervarnar ordentligt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har läst två böcker av Stephen Baxter: Ring och Voyage. Ring tyckte jag var ganska ointressant förutom på slutet när det dök upp en del intressanta idéer. Den har jag inte så mycket att säga om, eftersom jag knappt minns vad som hände i den. Voyage var betydligt bättre. Jag vet däremot inte om jag skulle kalla den för varken tankeväckande eller fylld av bra idéer, snarare realistisk och intressant. Den utgår från tanken att USA inte nöjer sig med att flyga till månen, utan bestämmer sig för att fortsätta sitt rymdprogram med siktet inställt på Mars, redan på 70-talet. Det är alltså en sorts alternativhistorisk variant av The Right Stuff och känns väldigt trovärdig som sådan. Är det vad man är ute efter rekommenderar jag den helhjärtat.

/tobias