Nekromanti Stephen Kings Kingdom Hospital (mindre spoilers)

Troberg

Sinister eater
Jag har nyss tittat genom Stephen Kings Kingdom Hospital (hädanefter SKKH), Stephen Kings omfilming av Lars von Triers Riket och tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter.

Bra saker med SKKH:

- Den innehåller en myrslok. Fråga mig inte varför han har en myrslok i en roll som uråldrig gud, men det är inte ofta myrslokar har roller överhuvudtaget, så man får inte vara kräsen.

Dåliga saker med SKKH:

. Den är en i bästa fall halvdan ripoff på originalet. Den känns ungefär som någon jag läste om som beställde en klocka på postorder och fick en attrapp med ditmålade visare. Den ser ok ut på ytan, men det märks att den som gjort den inte förstått vad som ska vara under skalet eller vad den är till för.

- Den är inte skrämmande. Originalet gjorde att man blev mörkrädd, den här är mindre skrämmande än Buffy (som jag också tittade genom nyligen och som faktiskt innehöll några otäcka bitar (och som ledde till att jag numera äger Buffy-rollspelet)).

- Den har ett antal filleravsnitt som i princip går ut på att någon kommer till sjukhuset och får vad de förtjänar, på gott och ont.

- Den har en grundläggande positiv syn att allt ska ordna sig i slutänden, vilket det också gör. Folk samarbetar för att fixa saker och lyckas. Originalet har inget sådant, tvärtom är det hela tiden uppenbart att allt bara kommer att bli värre och allas egna agendor bara gör att det går ännu värre.

- Den saknar helt originalets underbara filmning.

- Den har en del rätt så påtagliga och uppenbara logiska luckor.

- Slutet gav totala Scooby Doo-vibbar. Till och med en jönsig jycke...

- Väldigt Stephen King, och då menar jag hans dåliga sidor.

- Ingen Ernst-Hugo Järegård.

- Den kunde haft fler myrslokar.

Allmänna upplysningar om SKKH:

- En miniserie på 13 avsnitt (egentligen 15, då första och sista är dubbelt så långa) baserad på första omgången av Riket. Den avviker dock nästan direkt från originalet och behåller bara några små sidoplots som inte är centrala för handligen.

Mitt råd:

Strunta i den och se Carnivale eller Riket istället. De har inga myrslokar, men är trots det mycket bättre.