Här:
http://www.sjgames.com/general/report.html
Intressant läsning, men inte så mycket kött på benen.
M.
http://www.sjgames.com/general/report.html
Intressant läsning, men inte så mycket kött på benen.
M.
Nää, är jag den enda här som känner att han har för mycket tid? Jag har tråkigt skitofta, om man då kan ha mindre tråkigt genom att diskutera något, hur uttjatat det än må vara, så tycker jag det bara är bra.Då finns det nog mycket annat att lägga vår dyrbara tid på!
Finns det något i rollspelshobbyn som du inte ser som ett krig mellan d20 och resten?
Ska alla nyheter ses som ett inlägg i d20-debatten? Ska alla nya släpp ses som en seger i kriget mellan d20 och alla andra? Ska varje speltips om orelaterade spel följas av en drapa om att d20 är ondskefullt?
Att d20 är mordvapnet har jag förstått, men jag kan inte se att kreativiteten inom rollspelshobbyn blivit mördad. Var finns liket?massproduktionens seger över kreativiteten
Givetvis är inte närvaron i eventuella butikshyllor ett MÅTT på kreativitet, utan snarare blir effekten av dess frånvaro där att eventull kreativitet stagnerar när den inte uppmärksammas, uppmuntras eller belönas (med pengar, vad annars? *realist*). Vilka orkar i längden vara kreativa utan någon större respons eller försäljning? Nu talar jag mest om de spel som självdött eller köpts upp, samt stöpts om i mer eller mindre likriktad form förstås, inte dogmautmaningar som faktiskt ännu inte befinner sig på den nivå jag pratar om. Hur intressant och kreativt det än må vara; det når inte ut till SÅ många här i världen, eller hur?Enbart i Dogmautmaningen hittar du mycket kreativitet, det görs massor med små spel som är kreativa och spännande.
De finns inte i butikshyllorna, men sedan när blev närvaro i en butikshylla ett mått på kreativitet?
Jadå, WW vs SJG tex.Finns det något i rollspelshobbyn som du inte ser som ett krig mellan d20 och resten?
Är inte en årsrapport för den starkaste konkurrenten till d20 när det gäller spel som gör anspråk på att vara generella något som är svårt att diskutera utan att dra in d20? Jag tycker inte att den kan bedömas utan det sammanhanget. Det är väl frågan alla har undrat över?Ska alla nyheter ses som ett inlägg i d20-debatten? Ska alla nya släpp ses som en seger i kriget mellan d20 och alla andra? Ska varje speltips om orelaterade spel följas av en drapa om att d20 är ondskefullt?
Vilket också kan vara ett led i att slinka genom handlarnas inköpsfilter.Jag har lagt märke till att SJG är ganska lågmälda med att sälja sig som icke-d20, och jag tror att det är en bra tanke.
Absolut.Det föreligger en intressekonflikt mellan d20-systemet (och dess lydföretag) och andra leverantörer. Det kan väl inte förnekas. Jag har valt sida efter mitt tycke, andra får välja fritt efter sitt.
Tja, det börjar där.De finns inte i butikshyllorna, men sedan när blev närvaro i en butikshylla ett mått på kreativitet?
Självklart, men inte i det här sammanhanget.Men jag tycker att det är meningslöst att se SJG som en antites till d20, och definiera bolaget som sådant. De har mycket längre historia än så, och är värda en större respekt. Tycker jag.
Babylon 5Var finns liken? De drivor som d20 mördat med den kommersiella slåttermaskinen?