Nekromanti Steve Jackson berättar om året som gått

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Multinationella företag; nutida kungariken.

Men... varför finns ingen dogmatävling på rpg.net tillexempel?
Två anledningar:

1. Jag har inte etablerat en närvaro där. Man kan inte bara poppa in som nykomling med en sådan sak.
2. De skulle inte fatta vad Trobergs Dogmautmaning är. De flesta där pratar inte svenska.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: När kommer exemplen?

Och kom inte med WFRP, för det var inte d20 som gjorde att Wallis la av. Det var de egna fansen som drev honom till vansinne.

Det där om "de egna fansen" har jag inte hört innan (sen har jag väl iofs inte granskat anledningen till att Wallis la av särskilt noga), men det låter spännande och lite tragiskt - kan du berätta mera? :gremconfused:


/Rax
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Ha! Dåligt försök

Farscape - nedlagt för att serien las ner.
Judge Dredd - det lade GW ner för länge sen. Att ingen annan plockat upp licensen innan Mongoose är INTE ett bevis på att d20 mördat kreativiteten.
Babylon 5 - är osäker på om Babylon 5-spelet var aktivt innan d20-versionen kom. Om det var aktivit, då är det ett offer. Om spelet INTE var aktivt, är inte d20 banditen den här gången heller.
Cthulhu - hallå! CoC BRP ges fortfarande ut.
MWWG - men ge dig. Det spelet har inte getts ut på 15 år eller så. Det är INTE d20-systemets fel att ingen har velat ge ut härket på de 15 åren.

Bättre får ni allt försöka.

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: I dare you

Varför startar ingen här (troberg?) en dogma utmaning på rpg.net.
Varför vänta, det kanske skulle bli något. Det blev ju något här.
Därför.

Dessutom är det så många amerikaner där, de skulle bara få krupp när det dyker upp en israelhatande, USA-fientlig kommunist/socialist/syndikalist. De brukar få det på andra forum i alla fall.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Ha! Dåligt försök

Farscape - nedlagt för att serien las ner.
Judge Dredd - det lade GW ner för länge sen. Att ingen annan plockat upp licensen innan Mongoose är INTE ett bevis på att d20 mördat kreativiteten.
Babylon 5 - är osäker på om Babylon 5-spelet var aktivt innan d20-versionen kom. Om det var aktivit, då är det ett offer. Om spelet INTE var aktivt, är inte d20 banditen den här gången heller.
Cthulhu - hallå! CoC BRP ges fortfarande ut.
MWWG - men ge dig. Det spelet har inte getts ut på 15 år eller så. Det är INTE d20-systemets fel att ingen har velat ge ut härket på de 15 åren.
Det är spel som jag anser blivit sämre i d20-tappning. Jag skiter i företagen, det är produkterna jag ser och de har drabbats.

Om man inte köpt upp Farscape-licensen för d20 och lagt ner den så kunde ju någon annan gjort det. Eller?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Anledning och anledning

Behövs det en anledning till att sätta sig i opposition mot något?

Men jag tror att det bottnar i att The Forge skapare anses vara dryga pretton av de på RPGnet.

De på RPGnet har inget emot att skapa rollspel, men har konstigt nog både en mer kommersiell och mer hobbypräglad inställning till det hela.

Därför tror jag att en Dogmautmaning skulle brännas till döds av flammorna från gnällspikarna där fort som fan.

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Väl talat!

Har vi inte mer för oss här i västvärlden än att slösa dyrbara timmar på att disskutera ett spelsystem? Då finns det nog mycket annat att lägga vår dyrbara tid på!
Jo, men efter ett tag blir man trött på att fylla i rutorna på ett block i skojiga mönster.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Anledning och anledning

Därför tror jag att en Dogmautmaning skulle brännas till döds av flammorna från gnällspikarna där fort som fan.
Hmm, kanske skulle prova ändå...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Suck

Det är spel som jag anser blivit sämre i d20-tappning. Jag skiter i företagen, det är produkterna jag ser och de har drabbats.
Du tittar alltså på det faktum att det finns en d20-version av ett spel, och säger att det har dödat kreativiteten i branschen. Och bryr dig inte om att INGEN brytt sig om att skapa ett rollspel om Judge Dredd på snart 20 år. Att INGEN brytt sig om att ge ut MWWG igen på kanske 20 år. Att CoC FORTFARANDE ges ut i OFÖRÄNDRAD version.

Och det är d20:s fel?

I fallen JD och MWWG har alltså... eller förresten, varför bryr jag mig egentligen. Jag har sagt det här flera gånger, och det lär väl inte ändra din uppfattning den här gången heller, så jag skiter i det här från och med nu.

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Med Wallis egna ord

What factors led to the decision to stop?

Boredom. Imminent burn-out. Creative frustration. Worries about the state of the market, and its future in the medium and long term. A desire to actually make some money.

Hogshead was set up to publish games that I designed; I was supposed to be the company's creative powerhouse. I had no idea that running a small business is so incredibly time-consuming and will-draining.

I mean, I'd go into the office fired up with enthusiasm for writing a chunk of Project X, and then find that I had to spend the morning running invoices and paying bills, the afternoon responding to emails, the evening doing tax and PAYE stuff, VAT, planning convention appearances, stock control, accounts, logistics... It's boring. It's very, very boring, and I've been doing it for eight years now. I have a list of project as long as my arm that I really want to create, or finish, and I don't have the time.

It wears you down. Many, many things about working in gaming wear you down. Fandom is a weird environment, populated by barely functional beings for whom gaming is their entire existence, and if a company takes over an existing game and doesn't publish stuff _exactly_ as the fans expect, you become their enemy for life. I'm thinking of one person in particular, who has posted reviews to RPG.net that contain deceptive factual errors about the products he's reviewing -- claiming one book was a third of its true length, for example. And he only ever reviews Hogshead products. You get a review like that, it's like a punch in the face. "I hate your company so much I am prepared to lie about your books to make you look bad." Great. I'm not going to miss that.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Ledsam läsning... (ANT)

DET kan man kalla dödad kreativitet! Verkligen synd. :gremfrown:


/Rax, tackar iaf för svaret
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Då får man väl...

...starta en dogmatävling på the Forge.

Sa jag "man"? Jag menade "troberg", förstås. Buss på!

(fast jag har hört att Forge:arna är de värsta elitisterna på denna sida månen, så ingen kanske skulle våga lämna in något bidrag av rädsla för att bli sönderdissad av sina communitykamrater).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Suck

Du tittar alltså på det faktum att det finns en d20-version av ett spel, och säger att det har dödat kreativiteten i branschen. Och bryr dig inte om att INGEN brytt sig om att skapa ett rollspel om Judge Dredd på snart 20 år. Att INGEN brytt sig om att ge ut MWWG igen på kanske 20 år. Att CoC FORTFARANDE ges ut i OFÖRÄNDRAD version.
Och det är d20:s fel?
Det kanske är min programutvecklarbakgrund, men min attityd är att om man ska göra något nytt så bör man göra det bättre. Kan man inte det så stannar man med den gamla versionen. If it ain't broke, don't break it.

De gamla funkar fortfarande fint. Låt dem vara ifred.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Suck

Så känner jag lustigt nog inför flera GURPS-produkter. För att återanknyta till företaget det handlade om i orginalinlägget. Eller nåt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Suck

Så känner jag lustigt nog inför flera GURPS-produkter.
Go ahead, det är din rätt. Jag håller inte med, men jag säger inte att du inte får tycka så eller säga att du tycker så.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Don't count on it...

En Dogmautmaning om året är tillräckligt med jobb, tro mig...

Dessutom funderar jag lite på att starta till i ett annat sammanhang, så det får räcka.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: När kommer exemplen?

*Asg* Väldigt vilket hett ämne det här blev minsann!

Exempel har redan getts här nedan, det finns säkerligen fler men jag orkar faktiskt inte; mest beroende på att jag egentligen pratade om helt andra saker, nämligen den allmänna tendensen till massproduktion och likriktning. Ja, jag sade tendensen.. Det är nog knappast slut än. Javisst, en del av de gamla spelen, som CoC exempelvis, ges fortfarande ut i original, men det körs förmodligen snars ner i botten. Något man redan nu kan märka på chaosiums utgivning, för att inte tala om pagan publishing som gjorde så excellenta saker förr. Och så gick de med i wotc och försvann någonstans i sörjan..

Boring. Very boring.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Exempel som jag diskvalificerar

Exempel har redan getts här nedan
De exemplen? Ha! De är inte värda pixlarna som bildar orden, och det vet du. Chaosium har varit på fallrepet länge, länge, innan d20 kom upp på scenen så ditt försök att skylla deras problem på d20 understryker bara hur lite ni har på fötterna när det gäller er tes om att d20 dödat kreativiteten.

Pagan Publising gick med i WotC? Vad menar du med det? De splittrades för att Tynes tröttnade ur på att göra rollspelsprylar och hoppade på dataspelsbranschen istället. Ur detta kom Hobgoblyn Press med Godlike (Detwiller och gänget), som är fantastiskt kreativt (och då menar jag inte d20-appendixet som var ganska lamt).

Visst blev detta ett hett ämne, men det är för att det har ältats om och om igen, och det enda jag får som "bevis" på att d20 dödat kreativiteten i branschen är lösryckta missuppfattningar om orsak och verkan och känsloladdade attacker på nya versioner av 20 år gamla spel som ingen visat ett intresse för innan den nya d20-versionen kom ut.

Även denna tråd slutade också med att jag fick serverat att "det är så mycket spel att det inte går att lista dem för jag orkar inte":

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...amp;o=&vc=1

Ni påstår att ett mord har begåtts, men det är tydligen JAG som ska bevisa att det INTE har skett, istället för det naturliga, att NI bevisar att det skett. Ni bara lutar er tillbaka och skjuter ur er tvivelaktiga påståenden som ni inte "orkar" backa upp med vettiga och hållbara exempel.

Varför blir detta ett hett ämne för mig? Därför att jag inte gillar att man skapar "sanningar" som bygger på felaktiga fakta. Sådana sanningar kallar jag hellre myter eller vanföreställningar, och har fram tills nu kämpat för att försöka förebygga. Men som jag sa till troberg, det är ju lika bra att skita i det.

M.
 
Top