Nekromanti Steve Jackson Games

Mörker

Warrior
Det här inlägget räknas troligen både som uttryckt åsikt och smygreklam.

Men som nyligen värvad kortspelare (av mig själv dessutom) uppmanar jag majoriteten av er där ute att om inte köpa men då ändå Spela något av Steve Jacksons spel, varav Chez Geek, Chez Dork och Munchkin ligger högst, och en 150 kronor för ett snyggt och enkelt kortspel kan de flesta kosta på sig :]

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
SJG gör också, hör och häpna, rollspel. :)

GURPS och TOON är nog de mer kända av deras spel. De ligger också bakom det helmysiga bilkrigsspelet Car Wars (vars senaste utgåva jag inte haft tillfälle att testa än, men andra utgåvan är väldigt trevlig).

Troberg

Sinister eater
De ligger också bakom det helmysiga bilkrigsspelet Car Wars
Och det finns rollspel i Car Wars-världen via GURPS Autoduel.

wilper

Jopp. En ganska stabil efterkatastrofenvärld, där det bara var en lightkatastrof och folk har återhämtat sig rätt bra.

Björn den gode

Swashbuckler
Totalsågning av SJG

Måste tyvärr säga att jag inte alls håller med om det här. SJG-s spel tycker jag istället kännetecknas av att dom tar roliga koncept och gör dåliga spel. Ur ett rent spelmässigt perspektiv så tycker jag att både Munchikin och Chez geek faller platt i jämförelse med andra bräd/kortspel (snabbexmepel: Bohnanza). Visst Muncikinkonceptet är jättekul och likadant Chez Geek och dess uppföljare men när man väl har spelat det några gånger och sett alla korten så tycker i alla fall jag att tjusningen försvinner. Vissa andra produkter har lite mer spelbarhet som tex Illuminati men även det tycker jag lider av samma grundproblem.

Ett undantag finns dock vilket är Knightmare Chess. Som visserligen har en ganska begränsad publik (Wanna-bee schackspelare som gillar det oförutsägbara) men för dessa (där jag räknar mig själv) är det ett riktigt, riktigt bra spel. (Vilket kanske beror på att det inte är orginal SJG utan bygger på en Fransk förlaga).

Slutligen när det gäller Car-wars så verkar ju folk tycka att det är roligt men själv kan jag överhuvudtaget inte förstå det (äger det och har spelat det två gånger). Här skiljer sig dock min inställning så oerhört mycket från andra brädspelare att jag förmodligen har missförstått något kapitalt i reglerna (så planen är att spela på nåt konvent, nån gång när det blir tid).

Ett företag som däremot (om än med vissa variationer i kvalité) tar både roliga koncept och har intressanta spelmekaniker är cheapassgames. Det kanske också hörs på namnet att de inte är så dyra :)

Kan inte uttala mig om deras rollspel då jag än så länge nog faktiskt inte har spelat nåt av dom.

Troberg

Sinister eater
Re: Totalsågning av SJG

Har egentligen inte testat deras brädspel, så jag har inga åsikter där. Gillar dock deras rollspel.

Slutligen när det gäller Car-wars så verkar ju folk tycka att det är roligt men själv kan jag överhuvudtaget inte förstå det
Det stora problemet med Car Wars är att bilarna har elmotorer. Hur fjolligt är inte det? Vem vill ha en ynkligt surrande elmotor när man kan ha en vrålande kompressormatad V8? Kulsprutor i all ära, men de är ingen ersättning för en brutal motor.

wilper

I 2nd Edition finns regler för hur du gör bensinslukande monster.

Däremot så är ju bensinbristen i sig en central del i spelets bakgrund, så det är rätt dyrt, men du _kan_ köra med bensin om du nu vill det.

Jarl

Hero

Kan inte uttala mig om deras rollspel då jag än så länge nog faktiskt inte har spelat nåt av dom.
Det du sa i början av ditt inlägg passar bra in på In Nomine iallafall. Coolt koncept (fransk förlaga här iofs) och några av dom sämsta regler jag stött på i ett rollspel. När man insåg att man i princip skulle behöva skapa helt nya regler så dog entusiasmen inför spelet på många vis, tyvärr...

Troberg

Sinister eater

Det du sa i början av ditt inlägg passar bra in på In Nomine iallafall. Coolt koncept (fransk förlaga här iofs) och några av dom sämsta regler jag stött på i ett rollspel.
Fast i det fallet så är ju faktiskt inte SJG skyldiga till reglerna. De bara publicerar spektaklet. Att reglerna är så usla som de är beror antagligen på samma anledningar som att franska bilar har usla elsystem...

wilper

Tja, jag känner inte till något spel som är så dåligt att det inte är värt ett speltest.

CarWars har dock ett ganska stort regelverk, så att det tar några spelomgångar innan man är med i matchen riktigt.

Jarl

Hero

Jo det stämmer iofs att dom publicerade det. Fast dom borde kanske kollat vad dom publicerar :gremsmile:. Sen har jag faktiskt ingen aning om hur reglerna i den franska förlagan ser ut. Efter vad jag hört så använde dom mest världen i den engelska och gjorde egna regler.

Troberg

Sinister eater

Efter vad jag hört så använde dom mest världen i den engelska och gjorde egna regler.
Jag betvivlar det eftersom man senare rättade till reglerna genom att göra en GURPS-version. Har mycket svårt att tänka mig att SJG skulle göra om reglerna till ett spel och göra dem till något annat än GURPS.

Bjorn

Hero
Sanning med modifikation

Gamla versionen av Car Wars hade ett ganska digert regleverk. Det finns dock en ny kraftigt förenklad och uppsnabbad version nu.

/Bjorn

wilper

Re: Sanning med modifikation

Jo, ur mina tidigare poster kan man se att mina erfarenheter begränsas till 2nd Edtion. Jag har sett den nya versionen på Tradition, men de verkar inte ha kommit ut med konstruktionsreglerna till den än, och hur kul är det om man inte får bygga sin egen bil innan man krashar den i strid? :)

Troberg

Sinister eater
Associationsförmåga running wild

De ligger också bakom det helmysiga bilkrigsspelet Car Wars
Min associationsförmåga kläckte här en ide till ett annat spel, om någon orkar göra något av den så var så god:

Cow Wars!

I en mörk framtid där den enda återstående energikällan är naturgas så får korna nog. De tröttnar på att behandlas som skit och att bli hamburgare och de gör revolution!

Fundera på det till tonerna av 'Cows with guns'!

Gardener

Champion
Re: Associationsförmåga running wild

Jag har för mig att jag har sett ett spel på ungefär det temat... Kor och framtid tror jag ingick i alla fall.

Annars finns ju Unexploded Cow från Cheapass Games.

Tillägg:
Kan nog vara Battle Cattle jag tänker på.